• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2 månader gammal och vattenläcka från taket

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Inte kul med vattenläcka från taket.Husbilen är 2 månader gammal.Nu ser innertaket konstigt ut och trätapeten på inredningen har lossnat. Vattnet kommer inn i skarven mellan hytt och bodel (halvintegrerad).Även om det är fuktgaranti är det inte kul at ha en "ny" husbil som har varit reparerad och omtätad.Kan man begära en annan husbil.Vad säger köpelagen?
Den har en hel del andra "måndagsfel".
Husbilen är en Weinsberg Imperiale 2008 (2007).
Hör gärna av er om ni har liknande modell eller andra tips.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: 2 månader gammal och vattenläcka från taket

Hej, Golddigger...
Jag har inget tips men kan kortfatta beskriva vad som hände med vår fabriksnya Adria Vision. (Helintegrerad) Har nog beskrivit detta tidigare här nånstans...

Bilen levererades mitten av November -06, (fabriksny) och redan efter en vecka märkte vi eller snarare säljaren att det låg fullt med vatten på golvet i garaget, bak i bilen.
(Vi lånade bilen en vecka hemma på tomten för att titta närmare på den och det var vid återlämnandet som vattnet uppmärksammades).
Bilen togs in omgående och garageluckorna tätades.

Efter fyra försök på verkstad med bla byte av bakfönster som läckte, och det fortfarande regnade in i garaget så tröttnade vi och begärde hävning av köp.

Under våren -07 så förde vi diskussioner med leverantören, om att vi kommer att gå vidare till ARN, mm.

(Enligt KKL så har säljföretaget två försök på sig att åtgärda garantifel, om bristen kvarstår och är av allvarligare natur, så kan köpet hävas).

I Juni 2007 kom ADRIA/Kabe Sverige med två alternativ förslag, varav vi accepterade det som innebar ersättningsbil modell 2008, med överflyttning av utrustning samt komplettering av utrustning som inte kunde flyttas.

Den fabriksnya -08 levererades i mitten av April i år, så vi är mycket nöjda - dels med återförsäljaren samt Svenska ADRIA som tillfullo tog sitt ansvar..

DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: 2 månader gammal och vattenläcka från taket

Hej Golddigger
Det är för tråkigt när det blir så,gör inte samma miss som vi
Jag började plocka med det själv.nu var det inte så stora problem
som ni har.Lämnade bilen till omtätning (fabriksfel).Men hade jag inte
hjälpt en bekant med husbilar hade jag aldrig kommit på detta fel,som tydligen är vandligt på dessa bilar.Hoppas att dom har ändrat det från fabriken och tätar ordentligt.Sedan kom Heki takluckan som läckte in vid gångjärnen.
Sedan kom antennen som läckte in genom röret.Och det käns inte bra
när man hade en ny bil ,den kändes begagnad efter 3 månader.Vi köpte
den ny i maj och kom på att det var fukt i augusti 2003
Nu tänker vi behålla bilen har haft den i 5 år nu och åtgärdat det mästa.
Mitt förslag är häv köpet.Även om dom bråkar med er ni har rätten på er sida.
Nästa bil ber ni få en riktig fuktmätare till på köpet,det borde ingå i alla
Campingsfordons standard sortiment.Mät fukten inte bara en till två ggr
om året utan när du har tvättat den ,när det har regnat.När ni åker
till fukttest (garanti) var med och titta hur dom mäter och vart.Man kommer
inte åt överallt.Fukt som en gång är i väggar och tak får du aldrig ut igen,vad man än berättar för dig på verkstaden.Max 1-2 cm från kanter
klarar man med värme fläktar.
Lycka till.
Alla undrar säkert vad är det för fabrikat? Vi har en Bürstner A574-3
Vi är nöjda med planlösningen och funktionalliteten.Antennen är borta,takluckan bytt alla ventiler och den lilla takluckan är omtätade.
Snart kommer jag att ta alla skarvar runt hela bilen.
Och jag fukttestar hela tiden.Men det var väll inte meningen när man köpte en ny bil
Mvh Anton53
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: 2 månader gammal och vattenläcka från taket

Hej Anton. Enligt hundvakten verkar det som om säljaren ska få 2 chancer för att fixa felet innan det går att häva köpet.Får nog kontakta nån myndighet.
Innertaket har fått konstigt utseende på 10 cm bredd tvärs över.Ser likadant ut nu efter torkning.Bengt i Örkelljunga säger att dom byter ut innertaket och lite till,men hur kul är det att ha en hoplappad bil även om den påstås bli bättre än ny.
Man ser utvändigt på taget att fogmassan har tagit slut och att man har fortsatt med en ny patron dom sista 20 cm....kanske efter kafferasten.Sista biten blev tydligen inte lika bra.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: 2 månader gammal och vattenläcka från taket

Hej igen
Om bilen bara är 2 månader med ett sånt läckage,det blir aldrig bra när man lagar har det gått in i tak och väggar så måste dom byta allt.
Ring till KO och hör vad dom säger skriv upp namnet på personen du pratar med på KO,så du begär samma person hela tiden.
Alt 1.
Har ni ingen advokat i bekantskapskretsen som du kan rådfråga.
Alt 2.
Jag hade ett problem med en import bil en gång i tiden då rådfrågade jag
en advokat han tog 500:- det kan det vara värt.Detta var några år sedan det är säkert dyrare nu.Sedan måste du avgöra om det kan gåvägen eller inte,innan du ger uppdraget
Konsumentverket/KO - Rättigheter vid fel
Det är här i från det kommer med åtgärda 2 ggr.Vad gäller vid husdels fel?
Och vad är skälig tid i detta fallet?
Det är som du skriver vem vill ha en ihop lappad bil.
Vad jag gjorde fel, först blev jag flygf-b sedan lessen.Sedan började jag mickla själv.Och det får jag fortsätta med.Husdelen rör sig helatiden när man kör så man får holla koll på skarvar skruvar och plast detaljer så det inte spricker.
Mvh Anton53
 
Senast redigerad av en moderator:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: 2 månader gammal och vattenläcka från taket

:wideeyed:Skal lämna husbilen på fuktskaderep. 25 aug.Tar 2- max 3 veckor.Får en låne-husbil undertiden.Men det känns inte bra at få en reparerad f.d.fuktskadat bil.Nybilskänslan har liksom försvunnit.
Tätningarna verkar vara av silikontyp,släppar när man gnuggar med ett finger.Nu skal dom kolla alla utvändiga skarvar.Weinsbergerägare kolla skarvtätningsmaterialet.Silikon släppar efter 4-5 år.:wideeyed:
mvh golddigger
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: 2 månader gammal och vattenläcka från taket

Hej
Sikaflex brukar man använda jag har tagit Novatech - Startsidan
Tec7 fogade till och med på taket runt antennen när det ösregnade.
Limmar det mesta.27kg per kvcm
Har alltid det med nu förtiden.Var och mätte vår bil igår ingen fukt.
Kan du inte vara med när dom plockar ner husdelen så att du ser
hur mycket fukt du har fått in.
Lycka till Mvh Anton53
 
Toppen