• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

1500w inverter med 80ah batteri + sammankoppling med startbatteri

F

F.d. 15058

Guest
Hej!

Har en 7sits Peugoet 806 som jag konverterar till en slags deltidshusbil. Behöver kunna använda en 750W mixer för att blanda smoothies och det har blivit mycket mer komplicerat än jag först tänkte.

Köpte en 1500W sinusinverter som jag ska koppla till ett 80ah agm-batteri. När jag läst på mer och mer ser jag att jag egentligen skulle behöva mycket mer batterikapacitet, men det har jag inte plats till. Måste få det att fungera med det jag har.

Antar att jag behöver ha igång bilen när jag ska använda mixern så generatorn hjälper till. Frågan blir då hur jag ska koppla ihop agm-batteriet med startbatteriet(80ah underhållsfritt)?
Hade först tänkt använda ett skiljerelä från Biltema men är osäker om detta kopplar ihop båda batterierna direkt bilen startas, eller om det väntar på att starbatteriet ska bli laddat först? Isåfall behöver jag väl använda nån slags manuell brytare istället?

Jag har 35mm2 kabel som jag tänkte använda. Borde jag också uppgradera kabeln mellan generator och startbatteri?

Tacksam för hjälp! Ska spendera vår och sommar i Frankrike och behöver bli klar med bilen så jag kan ge mig iväg.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.123
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: 1500w inverter med 80ah batteri + sammankoppling med startbatteri

Skyllermark har färdiga paket, relä med kablar,kopplar ihop batterierna när du slår på tändningen.
Titta på båtel så hittar du olika lösningar.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.870
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: 1500w inverter med 80ah batteri + sammankoppling med startbatteri

Hej, tror din mixer drar 750w vid start max, kan inte tänka mej att detta skulle vara ett problem med ditt batteri.
Mät spänningen på batteriet när du kör mixern, berätta vilken spänning du får.
:)
 
F

F.d. 15058

Guest
Sv: 1500w inverter med 80ah batteri + sammankoppling med startbatteri

Tack för tips!

Ska köra en bra bit för att ta mig till Biltema och lite andra butiker imorgon, så det blir nog därifrån jag köper. Måste veta vad jag ska köpa bara så jag får allt på en gång och har allt sen när jag ska ha en mekanikerkompis att borra lite hål och hjälpa mig med kabeldragningen och dylikt.
Behöver få allt fixat i helgen så jag kan köra söderut sen.

Ingen som har erfarenhet med Biltemas skiljerelä? Om det kopplar ihop batterierna genast man startar motorn så funkar det ju, men annars måste jag väl som sagt använda en manuell brytare då om jag vill att generatorn ska hjälpa till när jag kör invertern från förbrukningsbatteriet?

Visst behöver jag 3 säkringar då? En vid vardera batteri, och ytterligare en mellan invertern och förbrukningsbatteriet?

Jag har inget att kolla strömmen med för tillfället och ingenting blir inkopplat innan jag får hjälp av min kompis. Men att dra 60A ur ett ensamt 80ah låter väl lite vådligt?
 
Toppen