• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

150 000:-€ i böter vid olaglig parkering...

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
"El Cabildo, varnar för att böterna för olaglig parkering kan kan uppgå till så mycket som 150.000 euro per fordon."

Ja 1.702.110:- Svenska kronor i dagens kurs i böter per fordon måste vara kännbart, men många är nomader med ofta hembyggda husbilar som vistas på de öarna, och då kan man nog bara ta bilen från dem som pant, och sedan finns nog ingen chans att få ut så mycket mer om man inte tar till straffarbete i tio år eller så.
Om det nu inte är pengarna de är ute efter så måste det vara lätt fixat. Enda sättet att ta sig dit med en bil/skåpbil/husbil är ju med färja och det är väl då bara att begränsa vad och hur många färjorna får frakta över till öarna.
Maxantal bestäms, och sedan gäller en därifrån och en dit.... Kör inte Ullared den varianten under högsäsong :).

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja man får verkligen hoppas att det är totalsumman som stämmer och att den inte tappat en nolla, och bötesbeloppet som uppges är fel (som kanske blev översatt till kronor av en upprörd författare :msn_weird: ), och att då beslagtagen hembyggd husbil/surfbräda delvis täcker beloppet och kanske bara ett års straffarbete behövs. Dagskurs 170.112:- Svenska enkronor, som också verkar mer än tillräckligt.
Men det sägs ju att straffskalan är mycket värre i andra länder och utan mängdbonus????

Jag håller nog på Ullared's variant, sluss med maxbilar, en ut och en in på öarna i stället. Men troligtvis vill de ändå stå där surfvågorna finns och inte på de få campingarna.

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag får det till att böterna kan bli 7 500 000 / 500 = €15 000 (femton tusen).
Mycket det med.
Det låter ju "bättre".... Men om fel har gjorts så kan det ju också vara så att 7,5 miljoner skulle varit 75 miljoner... Då stämmer bötes beloppet i artikleln:swoon:

Nä... man får väl skaffa sig en större plånbok om man reser dit :twitcy:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja turister skall nog vara i lagom mängd för ortsbefolkningen, även i mindre skala.
Jag var på en elkurs genom jobbet för evigheter sedan, och en av de andra kursdeltagarna bodde i ett av de tre husen som barnen i Bullerbyn/Svedstorp bodde i enligt Astrid Lindgren, i alla fall så bodde väl hennes far i ett av husen när han var ung......
Jag behöver nog inte skriva vad min kurskompis tyckte om alla sommarturister från stora delar av Europa och även ännu längre bort som vandrade runt "bara" ute på vägen i bästa fall...

Däremot blev väl Emil's Katthult i filmerna obeboeligt och till för turister har någon sagt åt mig för länge sedan... Det kan vara han som bodde i Bullerbyn som sa det :).

Det är visst fotfarande till för turister.
Katthult - Vimmerby Turistbyrå

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen