• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

12volt "Trolleri"

Ce-eN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2026
Vi har ett lite annurlunda problem. Vi blir utan 12v helt utan förvarning. Sist det hände var för ett år sen ungefär.Igår så fungerade 12v när vi åkte hemifrån,men när stannade för fricamping så blev vi utan ström och varmvattenberedaren tömdes. Ingen 12v fungerade,varken lampor eller pumpar. Det enda som det var ström på var i panelen. Instumenten för att kolla strömstyrka på på bil/bodel funkade (visade 13v bildel-13,5v bodel) instrumenten för ytter/innertemp samt för att kolla laddning var ur funktion.
Som tur var hittade vi ett 220v utag så vi kunde använda vårt el-element. Kollade säkringar,alla hela.Det blåste och var kallt så jag bestämde mig för att vänta med fortsatt problemlösning tills nästa dag.Tre timmar i "skånskt vinter" regn och halv storm kan knäcka vem som helst
Idag bestämde jag mig för att rådfråga de el-kunniga i HBK.När jag satt och skrev brevet(detta är det andra,det första kom aldrig iväg) så plötsligt funkade 12v igen. Vad händer? Jag menar, hur lätt är det. Skall vi vänta ett år till nästa gång eller händer det nästa vecka.Förmodligen kommer det att hända på ett ställe där vi inte finner 220v.
Finns det någon som har råkat ut för det samma eller vet vad vi har för problem, så tackar vi för ll hjäp vi kan få! Att åka till verkstad med en fungerande 12v gjorde vi förra gången. De hittade inget fel........men tog 1600:- för felsökningen!

Hälsningar......Ce-eN! :confused:

F

F.d. 2284

Guest
Sv: 12volt "Trolleri"

Hej.
Hade samma problem med vår Elnagh.
Visade sig att det var dålig kontakt vid laddare.
Rensa polerna så tror jag att du blir av med problemet.
MVH Uno

Senast redigerad av en moderator:

Hjulnissarna

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025

Vi har en Adria -08. Plötsligt i våras var bilen strömlös (trots att batterie etc var i prima kondition). Alla säkringar etc var ok. När jag "ruskade" lite i kontaktstycken vid EBL-en (laddare/elcentral) så återkom plötsligt spänningen. Problemet har inte uppstått igen men om det gör det så vet jag var jag skall leta...
Kanske ide att "ruska" lite på kontaktstyckena vid din EBL?

S

Stavve

Guest

Hej !

Om man som vi har en äldre bil bör man inte köra hemifrån utan ett mätinstrument. När felet dyker upp har man ett guldläge att hitta orsaken. Man kan börja med att fästa ena tampen vid batteriminus och sedan följa plusledningen undan för undan och se var spänningen försvinner. Glöm dock inte att det lika gärna kan vara misskontakt på minussidan och då får man göra tvärtom. En sak är ganska säker, felet måste ligga tidigt när all spänning försvinner. Mest misstänkta är vanligtvis själva batteripolerna, men i det här fallet kunde du ju mäta batterispänningen på panelen, alltså måste felet ligga efter den mätpunkten.
Ett sånt här fel kommer alltid tillbaka så man bör försöka hitta orsaken, innan som du själv säger det händer igen på ett ännu värre ställe.

F

F.d. 4879

Guest

Antagligen så har du något kontaktstycke som är oxiderat nånstans då du tydligen har ström i batteriet, bara att kolla alla elkopplingar och har du ett kopplingsshema så går det lättare. Ett mätinstrument är mycket bra att ha och det bör även kunna gå att använda på 220 volt. Vad som är oersättligt i ditt läge är en Power probe som borde finnas med som standard i alla husbilar. Det är i korta ord en testlampa modell större med en ljusdiod vid mätspetsen så att man ser även i trånga och mörka hörnor. Man kopplar in den på batteriet så att man får 12 volt samt plus och minus i testlampan. Den har ca 10 meter kabel så den räcker överallt och då den även har en krokodilklämma med minus så kan man köra både plus och minus samtidigt. Kostar ca 1200:-, jag köpte min för ca fem år sedan från Boijer bilverktyg, har inte haft ett problem med den trots daglig användning i verkstan.

Arne Gustafsson

HBK Medlem
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
1514
Medlemskap
2025

Hej jag har haft ett liknande problem med min 12 volt Inne i elboxen på kretskortet sitter ett relä som kopplar in din 12 v.
på mitt kretskort där matningens ben från reläet var det en kallödning som orsakade mitt 12 v bortfall
lösningen var en lödkolv på reläpunkten på kretskortet
(Du ser om det är en kallödning på lödpunkten i centrum på lödningen blir det en liten ring)

Ce-eN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2026

Tack för alla svar jag fått. 12volt fungerar nu som jag nämt tidigare problemfritt. Men det är det som är problemet. Jag skall kolla alla anslutningar och kopplingar. Men jag börja fundera över om inte problemet finns,som Arne.G. nämner i kretskortet. Omkopplaren som sitter på panelen och har funktionen att reglera på/av 12volt. Den är ur funktion. 12 volt är alltid påslagen och går inte att stänga av hur mycket jag än trycker på knappen. Har skruvat ner panelen, men fick lite kalla fötter när jag fick se alla kretskorten som fanns där. Bl.a var det ett kretskort som tillhörde på/av knappen. Panelen kom snabbt på plats igen.Jag får väl försöka fånga några "lugnande" tabletter och sen göra ett nytt försök. När jag hittat felet (förhoppningsvis) lämnar jag en redogörelse.

Hälsn.........Ce-eN!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Kablar anamma! Eldragning är dom nog lika dåliga på. Svårt att hitta rätt i råttboet. Och man får alltid ligga på rygg med huvudet något höjt, till leda för nackmusklerna.

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

På vår förra husbil var det samma problem att ibland så försvann 12V-en.
Jag trodde först att det var huvudströmbrytaren i panelen som var kass.
Slog till i bland när man slog av/på knappen. Hittade inget fel när jag tog isär den samma.
Hittade däremot en kallödning i laddaren. Lödde om den och allt fungerade till fullo.

Toppen