• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem 12v manöverpanel

Svala

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
12142
Medlemskap
2022
Har en Carthago 51 E-line -16. När vi hämtade bilen efter att den stått 2 månader i södra Spanien var manöverpanelen, CBE PC 380-CA, helt död.
Inget 12/220V fungerade i bilen.(troligtvis glömt något på) Efter att stått på laddning i ett dygn var spänningen över batterierna 13,4v när 220v var frånkopplad men ingen el i bilen fungerade.
Kollade alla säkringar i elektroblocket, CBE DS-CA;,
säkringsdosan under blocket, batterisäkringen, allt helt.
Kopplade in "SOS" säkringen som by-passar manöverpanelen och allt utom 12v uttagen, radio/Tv och en del belysning fungerar.
Kan det vara relät som skall bryta vid underspänning som krånglar, och om någon vet var det sitter, eller om det finns ytterligare någon säkring fram till manöverpanelen, eller kan det vara något annat jag missat. Tacksam för alla tips.
 

Svala

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
12142
Medlemskap
2022
Hej Knut, har provat det, men hjälper inte. Kan inte se att det är någon spänning fram till panelen.
Har även tagit all spänning från batterierna och kopplat in igen efter 20 min. hjälper inte heller.
Någon som har ett kopplingsschema på panelen eller elektroblocket CBE SC 470-CA?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det skal være en 2A sikring langt til venstre som står for driftsspenning til panelet om jeg husker fra de 2 bilene jeg har hatt med cbe elblokk.
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Har en Carthago 51 E-line -16. När vi hämtade bilen efter att den stått 2 månader i södra Spanien var manöverpanelen, CBE PC 380-CA, helt död.
Inget 12/220V fungerade i bilen.(troligtvis glömt något på) Efter att stått på laddning i ett dygn var spänningen över batterierna 13,4v när 220v var frånkopplad men ingen el i bilen fungerade.
Kollade alla säkringar i elektroblocket, CBE DS-CA;,
säkringsdosan under blocket, batterisäkringen, allt helt.
Kopplade in "SOS" säkringen som by-passar manöverpanelen och allt utom 12v uttagen, radio/Tv och en del belysning fungerar.
Kan det vara relät som skall bryta vid underspänning som krånglar, och om någon vet var det sitter, eller om det finns ytterligare någon säkring fram till manöverpanelen, eller kan det vara något annat jag missat. Tacksam för alla tips.
Har varit ute för samma sak relät är inget vanligt relä det är inbyggt i kretskortet dom fick byta el blocket
 

Svala

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
12142
Medlemskap
2022
Har lossat kablarna in på panelen o satt på dom igen, o dom ser ut att sitta ricktigt.
Samtidigt verkar det ju konstigt om något skulle lossna när bilen står stilla. Men märkligare saker har ju hänt.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Kan någon hjälpa mig med exakt samma problem, husbil Adria 2014 690 viral s. Kommer ut till husbilen som har 220 påkopplad hela tiden hemma och kan inte tända belysningen, inget på 12 volt funkar. Alla säkringar hela batterierna fulla men inget som går på 12 v funkar. Kan det vara eb som pajat igen?
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
har en 50 ah som sitter i el och batterilådan den är hel, fulla batterier men ingen 12v ut i bodelen, kontrollpanelen
är helt svart och därmed kan jag inte sätta på 12v systemet.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Lossa säkringen 1. mät med multimeter mot jord om det är 12V fram. Det kan ju också vara så att en jordkabel ärgat eller lossat eller att en kabel kommit i kläm och gått av.
Bifogar en fil med dom olika anslutningarna.
 

Bilagor

  • DS450-CA Kontakt anslutning.pdf
    586,4 KB · Visningar: 79
Toppen