• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem 12V Dantax TV startar inte

jolindbarg

HBK Medlem
Kommun
Svalöv
HBK-Nr
41880
Medlemskap
2025
Hej! Bytte TV i sovrummet och utnyttjade befintlig framdragen 12V kabel. Köpte en Andersson TV-kabel som jag klippte cigproppen på och anslöt direkt till 12V. Eftersom jord låg som en fläta utanpå +kabeln blev ju anslutningen inte helt optimal men det funkade. För ett tag sedan började TVn hacka och svartna och när jag rörde på kablarna blev det bättre ibland och jag antog att det var dålig jord. Beställde ny kabel och ett ciguttag som jag anslöt idag. Nu vill TVn inte starta alls. Kopplar in strömmen och den startar i standbyläge. Trycker igång TVn och standbylampan börjar blinka för att efter några sekunder gå tillbaka till standbyläge… Gick igång hackigt vid nåt tillfälle, men sedan inget liv. Mäter 12,4V på såväl kabel fram som på själva ciguttaget. Är det för låg spänning fram, eller vad kan det vara? Frustrerande…

jolindbarg

HBK Medlem
Kommun
Svalöv
HBK-Nr
41880
Medlemskap
2025
Nu gissar lite jag men symptomen är typiskt för att TV'n inte får tillräckligt med ström. Jag tror du har en dålig anslutning i matningskabeln som innebär spänningsförlust när TV's slås på.
Tack för svar och ja, jag är inne på samma linje. Testade med vår andra TV och den funkade inte heller med den strömmatningen men funkar perfekt i uttaget i dinetten som jag mätte till 13,7V vid samma tillfälle. Trodde dock att 12,5V skulle räcka till en 12V TV… ;) Får väl kolla om jag kan plocka bättre matning nån annan stans.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Tack för svar och ja, jag är inne på samma linje. Testade med vår andra TV och den funkade inte heller med den strömmatningen men funkar perfekt i uttaget i dinetten som jag mätte till 13,7V vid samma tillfälle. Trodde dock att 12,5V skulle räcka till en 12V TV… ;) Får väl kolla om jag kan plocka bättre matning nån annan stans.
12,5V räcker ifall du har en kabel som också kan mata hög ström utan spänningsfall. Sällsynt i fordonssammanhang. 13.7V obelastad matningsspänning torde lösa problemet. Använd skruvanslutning till kablarna.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kanske och ursäkta frågan lite, men du mäter väl spänningen när det bråkar och är belastat av TV m.m. och inte när det bara är i vila och ingen ström tas ut. Både plus och även minus mätprob direkt på +/- sladdarna till TV'n, för spänningsfallet kan lika väl vara på jord/minussidan.
Det kan ju även vara sladduttaget in i TV i vissa fall som glappar och då svårt att mäta på, men dock inte i dit fall eftersom det funkar på annat håll.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

jolindbarg

HBK Medlem
Kommun
Svalöv
HBK-Nr
41880
Medlemskap
2025
Kanske och ursäkta frågan lite, men du mäter väl spänningen när det bråkar och är belastat av TV m.m. och inte när det bara är i vila och ingen ström tas ut. Både plus och även minus mätprob direkt på +/- sladdarna till TV'n, för spänningsfallet kan lika väl vara på jord/minussidan.
Det kan ju även vara sladduttaget in i TV i vissa fall som glappar och då svårt att mäta på, men dock inte i dit fall eftersom det funkar på annat håll.

M.v.h. JANKRO.
Det har jag faktiskt inte gjort så det var en berättigad fråga :) Tack! Skall testa det.

jolindbarg

HBK Medlem
Kommun
Svalöv
HBK-Nr
41880
Medlemskap
2025
Det har jag faktiskt inte gjort så det var en berättigad fråga :) Tack! Skall testa det.
Problemet löst! Tack för alla tips Efter att ha mätt spänningen med TV:n igång kan jag konstatera att det var precis som ni sagt, för låg spänning fram i matarkabeln (c:a 11,5V) pga en dålig anslutning i andra änden. Efter att ha gjort om kopplingen så funkar i alla fall TV:n nu men jag skall nog fixa en bättre matarkabel vid tillfälle.

Toppen