• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

12v dammsugare?

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Vi tänkte sätta mattor i bilen i vår, och då kommer en liten handdammsugare väl till pass. Nån som har nåt tips på en bra dammsugare som går att köra både på 12v och 220v? Så liten som möjligt utan att bli FÖR dålig då.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Sv: 12v dammsugare?

Testade handdammsugare på MediaMarkt men tyckte att det var ju inget sug i dom. Köpte istället en minimal 220v /1200w vanlig sugare. Oerhört mycket bättre effekt men kan bara användas när man har tillgång till fast el. Det ska dock finnas sugare med två effektlägen och som då kan användas på den lägre effekten om man har en konverter på 1000w.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Waeco har en trevlig 12V laddbar som t.o.m. våtsuger om man vill! :)

F

F.d. 29989

Guest

Jag vill ha en ren 12V d-sugare och har en Black & Decker och med sladd, inget laddstrul med accar. Jag har förra generationen av denna
HushÃ¥ll - Handdammsugare - Bilhandtvätt - Bildammsugare 12 V - BLACK & DECKER® Home Products Product Details
Jag har haft den i 2-3 år och funkar riktigt bra, betydligt bättre än div Jula-varianter etc.
Klart man får krypa lite på golvet men den suger helt OK. Ser att B&D har några större varianter som kanske är bättre, men fanns inte då jag köpte den jag har.
Mvh Philip

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Vi har en 12 v dammsugare från Biltema, den tycker jag är prisvärd och har funkat bra i 3 år.

Bildammsugare, 12 V - Biltema

Några gånger om året kanske man storstädar och då brukar jag använda den vi har i hemmet.

//Tommy

F

F.d. 2621

Guest

Att i stort sett dagligen kunna dammsuga effektivt i husbilen är ett måste för oss med flera hundar i besättningen. Likaså anser vi att det inte fungerar med att ha mattor på golvet som hundhår har en förmåga att sätta sig fast i.

Små söta 12V-dammsugare kanske bra för andra, men vi behöver behöver en riktig dammsugare med drag i och en elstolpe! Det sistnämnda gäller också för frugans dagliga hårblåsning och för mycket annat. Hundarna gillar t ex den eldrivna golvvärmen att sova på och vi att gå på.

Det finns många andra goda skäl - för oss - att övernatta på bekväma campingar, det trivs vi bäst med och fortsätter så.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den mest effektive lille dammsugare jeg her testet er en Dysan sine ladbare, har en med liten teppebørste - suveren på møbler. Den er faktisk mer effektiv enn full size maskiner - med teppemunnstykket som er markedsført som hundeeierens dammsuger så får en med alle småhår som ellers sitter fast - fik testet den godt på hår fra Birman katter på velourtrekk. Vanlige møbelmunstykke på den store Dysan klarte ikke disse hårene, men med den ladbare så ble det rent.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Tackar för flera bra förslag, skall undersökas!

Tanken är ju inte att storstäda med den, bara kunna suga upp brödsmulor, sand och annat nån gång om dan.

F

F.d. 8332

Guest

Vi har en laddbar Black & Decker hemma i köket för att suga upp smulor mm som dagligen förekommer. Vi är mycket nöjda med den. Bra effekt. Enda nackdelen är att den väsnas ganska mycket. I husbilen har vi även en liten laddbar men den är inte alls lika bra.

Toppen