• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12V cirkulationspump värme

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Min 12v cirkulationspump på Alde värmeanläggningen har gett upp. Samma utförande finns inte längre så det blir lite fix med slangarna. Jag undrar då om det finns alternativ till Aldepumpen?
Har ni testat någon annan pump, Bosch eller annat?
Tacksam för all input, mvh
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Av din avatar att döma, har du en Niesmann från "anno dazumal".

Denna bör då ha en cirkulationspump typ "gräddvisp mini" i expansionskärlet.

Även de första generationerna av Alde Compact hade denna typ av cirkulationsump. Pumptypen finns fortfarande på Aldes hemsida: Cirkulationspump | Alde

Om detta inte är till hjälp, kontakta Aldes utomordentliga support: 044-71270.

Pålle
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Min 12v cirkulationspump på Alde värmeanläggningen har gett upp. Samma utförande finns inte längre så det blir lite fix med slangarna. Jag undrar då om det finns alternativ till Aldepumpen?
Har ni testat någon annan pump, Bosch eller annat?
Tacksam för all input, mvh
ALDE har 13 olika cirkulationspumpar på sin hemsida och ingen passar till din? Ring till dom på supporten. 044 – 71270
 

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Av din avatar att döma, har du en Niesmann från "anno dazumal".

Denna bör då ha en cirkulationspump typ "gräddvisp mini" i expansionskärlet.

Även de första generationerna av Alde Compact hade denna typ av cirkulationsump. Pumptypen finns fortfarande på Aldes hemsida: Cirkulationspump | Alde

Om detta inte är till hjälp, kontakta Aldes utomordentliga support: 044-71270.

Pålle
Nej den är kanske utbytt sedan länge. Min pump nu är en Alde med anslutningar i rak linje. Någon sådan verkar inte finnas.
Min fråga var egentligen om någon har tips på andra pump fabrikat.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Det är nog inte så lätt att hitta en pump med rak anslutning 22mm och 12 volt, om det är det du eftersöker. Jag skulle nog göra om slangen så jag kunde montera en konventionell pump med 90 graders anslutning.
 
Toppen