• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12V bara försvann

Hektor

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Gotland
HBK-Nr
32497
Medlemskap
2021
Hej HusbilsKlubbare

Hjälp!! 12 volt i bodelen har bara försvunnit? Jag har en Fiat Eura Mobil 2.8 i.d-TD årsmodell 2000 med en manöverpanel som jag tror heter SC2015.
När jag köpte bilen för något år sedan fick jag inte med någon manual/instruktionsbok till husbilen samt manöverpanelen, vilket jag nu desperat behöver.
För plötsligt la all tolv volt av i bodelen? Jag har kollat alla 12-voltsäkringar (som jag kunde hitta) batterierna är OK (fixat/filat kontakterna) men det står bara 0 volt i panelen (?) och inga lampor i bodelen lyser.
Här finns mycket klokskap, och kanske något tips för i veckan tänkte vi åka över till fastlandet på en tripp.

Hälsar Peter på Gotland
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
När något i elsystemet försvinner plötsligt så är det en säkring, en kontakt som har lossnat eller en matningskabel som är loss/av.
Ibland finns en slags huvudsäkring på kabeln från batteriet till EBL. Kolla!
Annars är det att sätta igång att mäta. Börja vid batteriet. Om det finns spänning vid batteriet så måste den ju försvinna någonstans på vägen. Bara att metodiskt går igenom den "vägen".
Var observant på att det ju kan hända att det är minusanslutningen som spökar. Så kolla att minus på batteriet verkligen har kontakt med minus på EBL resp. kontakt med chassiet.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
EBL är en husbilsspecifikt ord för ElectroBlock. Har inte stött på begreppet i någon annan bransch. Det är burken med säkringar m.m. och som ofta också har en batteriladdare och elektronik för nivågivare i tankar m.m. Manöverpanelen för bodelen är kopplad dit också.

MVH
Hans
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Här finns en manual men vilken EBL har du?.
Har du kollat alla säkringarna i denna.
I denna manual finns info om DS-520EM och DS-300EM men inte till din panel och troligen inte din EBL.
Jag tror att du har en EBL som heter DS-500EM och den + din panel hittar du info om i denna tråd.
Kolla inlägg #10 och #15 eller läs hela tråden förresten. Mycket info där om våra EuraMobiler. :) :)
Lycka till.

 
Toppen