• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 volt nätet dog

almungefrederik

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Uppsala
Hej!

sitter i min Fendt 560 AK, åm 1993. 12 volt nätet dog när dottern tände lampan i badrummet. Jag har en ”manöverpanel”, den där pannan styrs och visaren för vatten/gråvatten nivån sitter, där finns det 4 säkringar ä, men ingen av de har löst ut. Sen hittar jag 220 volt säkringen under passagerarbänken samt smältsäkringarna som är vid bodelsbatteriet under passagerarsätet. Ska det inte finnas några fler säkringar till bodelen? Vart kan de finnas? känns som om jag letat överallt och hittar inte...tidigare ägare nämnde att det ska finnas 2 st. Bodelsbstterier (har oxå mätare för 2) men jag hitta bara ett (under passagerarsätet). Någon tips om vart rest. säkringarna och batteri 2 kan finnas? Tusen tack för hjälpen! Ha en kul tur och glad påsk!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Prøv å lokalisere laderen fra 230V - burde være lett å følge kabel fra inntak. Normalt sitter lader og elblokk eller sikringssentral ved siden av hverandre, noen biler har laderen og ebl i samme boks med sikringene - andre har 3 bokser.
 

almungefrederik

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Uppsala
Problemet löste sig på mystiskt sätt.När vi startade bilen kom bodelelen igång igen, under färd men även på batteridrift..konstigt.......undrar vad problemet varit.
Jag hittade aldrig fler säkringar för bodelen än de 4 som sitter på styrpanelen, kan det vara så att det är alla säkringar? (vid laddaren finns bara en 220v säkring). glad påsk!
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Problemet löste sig på mystiskt sätt.När vi startade bilen kom bodelelen igång igen, under färd men även på batteridrift..konstigt.......undrar vad problemet varit.
Jag hittade aldrig fler säkringar för bodelen än de 4 som sitter på styrpanelen, kan det vara så att det är alla säkringar? (vid laddaren finns bara en 220v säkring). glad påsk!
Herrens vägar är outgrundliga :D ,glad påsk
 
Toppen