• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 volt i bodelen

F

F.d. 6238

Guest
Chassiefabrikat: Volkswagen
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Volkswagen
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Elsystem
Hej på Er.

Jag har precis köpt 2 st batterier hos TH Pettersson i Göteborg till bodelen.

Dessa batterier är på 100 amp/tim var och har mått "Längd, Bredd o Höjd"
32cm ggr 20 ggr 20.

Nu undrar jag om det nu blir så att batterierna tar slut och att jag måste ladda dom.

Vad gör jag då?

Kan jag använda mina gamla batterier och koppla in dom på 12 voltsuttaget som finns inne i blien eller är jag ute och cyklar.

Jag är medveten om att om jag kopplar in batterirna och dom gamla oladdade batterierna finns uppkopplade så "försvinner strömmen in i dom gamla som är oladdade.
Alltså kontentan måste vara att om mina vanliga batterier är slut så finns det endast två lösningar, nr 1 är att ansluta sig till 220 v eller att helt enkelt göra grovjobbet med att byta batteri mot 2 st som är laddade.
Tell me- Är jag ute och cyklar eller ligger det något i vad jag "Tänker" undrar Kurt.
I am very:confused:
:confused:
 
F

F.d. 4879

Guest
*L*. Det där var inte så lätt att få in i pallet men jag tror det gick..? Om dina batterier i bilen blir urladdade och du har två nya som är laddade så kan du koppla in dom över 12V uttaget, men dom måste vara paralellkopplade i så fall så att dom ger 12V, seriekopplar du dom så ger dom 24V och bränner upp det elektriska i bilen, inget bra.. Du kan inte starta motorn via den vägen, i så fall måste du använda riktiga startkablar som tål lite ampere och koppla direkt på batteriet i bilen. När du sen får igång motorn så laddas batterierna upp som sitter i bilen och har du dom nya fräsha batterierna fortfarande inkopplade via startkablar så kommer även dom att laddas även om det tar tid då generatorn inte är dimensionerad för att ladda tre eller fyra batterier snabbt. Kopplar du in den på 220V och har kopplat på samma sätt och har en batteriladdare eller underhållsladdare så kommer batterierna att laddas även då. Hoppas jag har varit klar? Annars får du fråga igen Kurt, hälsa din goa fru!
 
Toppen