• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12-volt i bodelen

F

F.d. 13924

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Elsystem
Nu undrar jag om nån vill svara: nämligen om det finns nån batterikunnig på sajten, får nämligern inte lamporna i bodelen att lysa på 12 volt. Och ibland när jag kört på stolpe så har den innbyggda laddaren eller om det är laddningsrelät knastrat,eller hackat, den sitter på höger sida under instrumentpanelen. Kanske är det bara överladdat batteri som är slut. Det är ett gammalt 55ah
MVH: Kjell.B Förra sommaren fungera det. Kansäga oxå att radion inte fungerar som den ska. samt att gröna lampan lyser hela tiden, men lampan lyste hela förra sommaren o då fungera allt
Kör en Dethleff globetrotter Fiat års-modell-92
 
F

F.d. 13924

Guest
Kanske lite svårt att förstå vad jag menar, men nu har det hänt några ggr att plötsligt fungerar det att tända lamporna även utan el och utan att motorn är igång, men när jag även slog på motorn till kylskåpet så slockna allt även gröna lampan på panelen därfram. När jag sen starta motorn igen så lös lamprna (läslamporna) Har inte prövat med nytt batteri ännu, kan det vara batterifel tror ni?
 
F

F.d. 13924

Guest
Jag har haft elen ansluten till bilen hela vintern, trodde att den inbyggda laddaren eller relät eller vad det är som sitter till hö under instrumenbrädan bara underhållsladda o att det slår ifrån vid överladdning, eller full laddning, eller har jag fel, ska man inte göra så? eller ska man bara ladda nåt dygn i mån under vintern?
 
F

F.d. 13924

Guest
Har bytt till ett annat 75ah batteri nu o det verkar funka bättre läslamporna slocknar iaf inte nu som med det gamla, fast det här är inte heller nytt. Vet någon om solpanelerna laddar startbatteriet oxå förutom badelsbatteriet?
 
F

F.d. 13924

Guest
Hej nu har jag inte använt bilen på 3 veckor förutom när vi satt i den 2 timmar o använde belysningen. Jag har 2 solpaneler på taket 150watt tror jag det är. Men bobatteriet är nu nere på o, helt urladdat, ska inte solpanelerna ladda bodelsbatteriet? Förut lyste en gul lampa på invertern till solpanelen, men inte nu längre, vad kan det vara för fel? Ska jag ladda upp bodelsbatteriet manuellt igen, men problemet kvarstår väl? Eller laddas det upp när jag kör? Vet ej om det blir nån mer tur i år. MVH: Kelle
 
F

F.d. 4879

Guest
Hur det fungerar med din solfångare vet jag inte. Batterierna i bodelen bör laddas uppnär du kör motorn på bilen. Det finns ju även lite olika system för det med, på vår bil sitter det en knapp på instrumentbrädan i förarhytten som man slår på om man vill ladda batterierna när man kör och även använda startbatteriet som bodelsbatteri. Om du har en underhållsladdare inbyggd i bilen som går på 220 volt så brukar den inte fungera/ladda om batterierna är helt tomma, måste ha en viss spänning att ladda mot. Batterierna mår inte bra av att stå urladdade så du ska nog ta och ladda på dom med en vanlig batteriladdare, risk (dom gör) att frysa sönder när det blir kallt annars eller så får du oxid mellan plattorna i batteriet med kortis som följd. Har du problem med urdragning av batterierna så sätt på en batterifrånskiljare på varje batteri som du bara vrider på ratten ett halvt varv när du ställer bilen för en längre stund. Finns hos Mekonomen och kostar ca 100:-/st och kräver inga ingrepp i kablar mm utan bara att skruva fast på batteriets pluspol.
 
F

F.d. 13924

Guest
OK, tack Kölis75, men jag trodde solpanelen ladda batteriet även om jag inte kör motorn. Och jag har en inbyggd laddare, kan man ha den ansluten till elen hela tiden när man inte ska använda bilen på vintern?
 
F

F.d. 4879

Guest
Ja solpanelen är väl vitsen med att den ska ladda batterierna när allt annat är avstängt. Nu är ju jag inte så j-a miljöriktig alla gånger, misstänker att det går åt betydligt mer miljö för att framställa en solpanel än vad den ger tillbaka. Om det är en underhållsladdare och inte en batteriladdare så kan du ha den inkopplad jämt när du står still, vi har det! Skillnaden är att en underhållsladdare laddar när det behövs medans en batteriladdare går ner i laddning när batterierna är fulladdade men fortsätter änmdå att ladda men med ett lägre ahmpere tal vilket gör att batterierna kommer att gå torrt då det destillerade vattnet kokjar bort. OBS! Gäller bara batteriladdare, inte underhållsladdare. Då ställer du väl frågan, hur fan ser jag skillnad på laddarna? Det ska stå på dom vad det är för något..
 
F

F.d. 13924

Guest
Nä, jag kunde inte hitta nåt namn på vad jag förmodar är den inbyggda laddaren, den sitter iaf under instrumentbrädan på passagerarsidan och den låter litegrand när strömmen är i (svagt surrande) men nog är det väl underhållsladdare som sitter där?
 
F

F.d. 13924

Guest
Bodelsbatteriet verkar urladdat, har inget kylskåp eller annat som skulle kunna dra ur det (tror jag iaf) Det visar inga tecken på liv ifrån panelen heller, konstigt att inte solpanelerna 150 watt ladddar nånting? När jag startar motorn så sticker mätarn på panelen upp på 12 v direkt o lamporna lyser med full kraft. men slocknar när jag stänger av direkt. Kan det va nåt fel på regulatorn till solpanelen tro eller batteriet slut? Det är på 75ah o jag vet inte hur gammalt det är.Förut lyste en gul lampa på regulatorn, men inte nu längre, är det för att batteriet är urladdat?
 
F

F.d. 52911

Guest
På min Fiat satt det en säkring aldeles intill startbatteriet på ledningen till
bodelsbatteriet,säkringshållaren hade oxiderat och ingen ström flyttades
till bobatteriet när motoren var i gång.Kolla den biten.
Paulkaj
 
Toppen