• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 V elproblem

F

F.d. 8491

Guest
Vår Dethleffs I6611 -07 skall in på garantiservice.

Det är två konstiga elproblem som vi upptäckt efter nyår. Vi har el-block EBL 220 i bilen.

  1. De 2 GEL-batterierna på 2 x 80 Ah blir urladdade på 14 dagar trots att 12 V är avstängd på panelen och påverkbara förbrukare som larm mm är avstängt. 3-4 Ah/dygn är förbrukningen. När kvarvarande batteriladdning kommer ner till 101 Ah så slår mätaren på panelen över på 0 Ah. Det sker vid spänning 11,8 V.
  2. Kylskåpsdörren har vi haft öppen och kylskåpet avslaget med strömställaren på 0. I helgen var kylskåpsbelysningen tänd men med ett svagt sken. Gick inte heller att släcka vare sig med strömställare, kylskåpsdörr stängd eller 12 V brytare på panel.Var lika i fyra dygn till dess vi satte på värme och luftfuktighet minskade från först 87% resp 82% ner till 60%. Då slocknade kylskåpet.
Är det någon som har någon erfarenhet av liknande problem?

Det här skall åtgärdas på garantiservice i början på mars men hur förebygger man så att fel nr 2 inte kommer tillbaka vid vistelse i fuktig miljö?

Går det att isoleringstesta 12 Volt systemet med mycket högre spänning om överslag är problemet?

Det här måste naturligvis husbilsleverantören lösa men jag vill vara påläst inför diskussionen om vilka åtgärder de tänker vidta.

Jag vet att det finns väldigt mycket kunskap här på forumet!

Sven-Åke
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Sv: 12 V elproblem

Hej Kjell
Jag fick problem med mitt elblock förra hösten, jag hade då provat att ansluta min husbil till ett tvåtakts, elverk på 700 watt. Vilket slutade med att jag fick byta laddare på husbilen. Därför är jag väldigt tveksam till dessa enkla elverk med ojämn sinus kurva. Men du kanske inte har gjort samma misstag som mig.
MVH Lennart
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: 12 V elproblem

Hej Gunnar och Lennart!

Vi har gasolvarnaren direktinkopplad till batteriet, men det har tidigare inte medfört några som helst problem.
Vi har även ett inverterelverk, men det har vi inte än använt i husbilen.

Hälsningar
Kjell
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: 12 V elproblem

Ny fråga, har du kollat om laddningen på batteriet med annan mätare än kontrollpanelen?
Likaså har du kollat att det inte är dålig kontakt vid ansluten till batterikablarna på batteriet?

Gasolvarnaren borde inte påverka laddarelektoniken, men undvik all direkt anslutning på batteriet.
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: 12 V elproblem

Jag skall redovisa hur det har gått med våra problem som startade den här tråden.

Solcellerna som var direktkopplade till batteriet via en separat reglerutrustning kopplades in i elboxen.

Sedan testade firman också vilken kapacitet som gick att ta ur de 2 batterierna när de stått på laddning något dygn. Efter förbrukning av c:a 30 Ah var spänningen så låg att elblocket bröt strömmen. De gamla GEL batterierna ersattes därför med nya AMP (tror jag de heter) batterier och nu är det inga problem längre.

Vi har inte heller haft problem med krypströmar, som fick kylskåpslampan att lysa svagt, eftersom vi fortfarande använder bilen och det då inte blir så hög luftfuktighet i bilen.

Sven-Åke
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: 12 V elproblem

Hej igen!

Ja, Gunnar. Jag mätte polspänningen med en extern multimeter i eftermiddag.
Den och kontrollpanelen gav samma resultat, 13,7 V.
Däremot uppger kontrollpanelen att 70% laddningskapacitet uppnåtts.
Något har det således ökat sedan i går, men så sakta så.

Inga problem med anslutningarna heller.

Hälsningar
Kjell
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: 12 V elproblem

Hej ytterligare en gång!

Lite mer fakta om strulet med bodelsbatteriet (gelbatteri):

Kopplade ur nätspänningen över natten på fredag kväll.
På söndag morgon var bodelsbatteriets
Laddningsnivå 38%.
Spänning 12,7 V.
Strömstyrka 0,3 A.

Kopplade in nätspänningen igen på söndag morgon och kollade läget på kvällen.
Laddningsnivån var nu 88%.
Spänningen var 13,7 V.
Strömstyrkan var 0,45 A.

Lät nätspänningen stå på och kollade läget efter jobbet i dag, måndag.
Trodde mig hitta ett fulladdat batteri, men nu var
Laddningsnivån på 38%
Spänningen 13,2 V
Strömstyrkan 0,3 A

Kan någon förklara varför batteriet uppenbarligen laddas, men med påslagen laddningen, laddas det ur igen?
Sannolikt sker detta efter det att batteriet blivit fulladdat. Dock hinner inte laddningen av fordonsbatteriet köra igång.

Frågan är om ovanstående fenomen enbart beror på batterifel eller om det även är något strul med laddaren (elektroblocket)?

:confused: +2 gradiga, regniga och blåsiga Haparandahälsningar!

//Kjell
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: 12 V elproblem

Läser du av panelen i husbilen eller har du ett separat mätinstrument?

Panelen kan visa fel om den inte är rätt kalibrerad.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: 12 V elproblem

Du får väl knappast laddningsprocenten på den externa mulitimetern?

Ett fulladdat batteri med bortkopplad laddare ligger ungefär på 12.5 volt.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: 12 V elproblem

Hej igen!

Problemet är löst.
Jag har laddat batteriet med en extern proffsladdare, CTEK Multi XS 25000 i dag och därefter kollat batteriet med en belastningsprovare.

Batteriet är kortslutet och därmed kaputt. Misstänkte det ganska snart då det vid laddning gick upp i full effekt väldigt snabbt.
Tydligen ett tämligen vanligt fel med GEL-batterier som uppenbarligen inte tål köldgrader.

Eftersom jag har kvar av garantitiden kommer min återförsäljare av husbilen att förse mig med ett nytt batteri.

Tack för Ert engagemang "där ute"!

:snowman-1-icon: - Hälsningar från ett - 10 gradigt Haparanda just nu.
//Kjell
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8491

Guest
Sv: 12 V elproblem

Hej Kjell och tack för informationen om felorsaken.

Även våra GEL-batterier fick bytas ut efter mindre än ett års användning. Ingen laddningskapacitet men vet inte om det var kortslutning där också.

Sven-Åke
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: 12 V elproblem

Apropå vårt kortslutna bodelsbatteri!

Husbilsfirman fixade oss snabbt ett nytt bodelsbatteri som leverades hem till dörren.
Jag kopplade in det i husbilen och anslöt bilen till elnätet.
Nu ser det inte bättre ut än att det nya batteriet visar exakt samma fenomen som det tidigare.
Måste göra samma laddnings- och belastningsprocedur med detta, som jag gjorde med originalbatteriet.

Sannolikt är det så att det är fel på elektroblocket (laddaren) så att det överladdar och kortsluter batteriet då laddaren är kopplad till elnätet.

Jag har tagit semester, samtliga arbetsdagar fram till den 5 januari, då vi tänkte åka iväg med husbilen.

Som läget är nu lägger vi dessa planer på is då allt bara racklar.

Tacksam om tips på hur jag enklast undersöker elektroblockets funktion eller mer sannolikt icke funktion.

:msn_sad:- hälsningar //Kjell
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 12 V elproblem

Kjell - første steg er å overvåke spenningen på 12 V når bilen kobles til stolpen. Spenningen skal ikke stige over 13,7 eller14,4 V - og på det nivå skal den ikke ligge hele tiden. Hvilken startspenning som benyttes er avhengig av Gel bryteren. Det finnes mulighet for at laderen gir helt opp til 14,7 V beregnet på AGM og vinterladning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 12 V elproblem

Javel, og CTEK laderen gjør samme sak?

13,7 V er rett for GEL - men mange enklere ladere går over i en konstantstrøm ladning for ikke å sprenge fritidsbatterier, denne strømbegrensningen gjøres ved å sette spenningen passe mye over hva batteriet til enhver tid har oppnådd intill spenningen for 80% fulladet batteri er nådd nå holder spenningen seg konstant til batteriet er fulladet.

Setter en inn større batteri enn det laderen er dimmensionert for så kan en oppleve at den ikke klarer jobben i det hele tatt.
 
Toppen