• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

100 mil utan vänster backspegel

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.066
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Så har det hänt efter 20 år och 20.000 mil i husbil, senaste halvan i en plåtis. En kraftig smäll och vänster backspegel hänger i bitar i elkablarna. Hände i en lite tät bygata i Moseldalen. Trångt som på många ställen mellan husen och mitt i en kö med en hastighet på 10-20 km/tim händer det. Hinner inte se vad och ingen möjlighet att stanna förrän efter några hundra meter. Sannolikt en annan bil med spegeln i samma höjd.

Med silvertejp kunde bitarna hålas samman, men spegeln mest en mosaik. Alltså oanvändbar. Och vi har omkring 100 mil hem. Att inom rimlig tid få det reparerat på plats sågs som inte möjligt.

Hur kör man 100 mil genom Tyskland och Danmark utan vänsterbackspegel. Vi måste ju hem.

Vi fick lägga upp både strategi och taktik. Den först strategiska frågan var: skall man köra motorväg eller på småvägar.

Motorvägarna har ju fördelen att väl på plats så kan man hänga en lastbil utan att göra omkörningar och komma många mil. Men hur komma på vägbanan med andra bilar körande med fri hastighet; upp till mer än 200 km/tim, samt byta fil vid tre- och fyrvägskorsningar.

Småvägarna är lugnare, men mycket längre. B- och L-vägarna är generellt bra där vänstersvängar oftast görs genom att huvudvägen delar upp sig i en vänstersväng och en rakt fram där man riskfrittt tar sig till vänsterfilen. Sen må jag erkänna att jag för första gången hyllar alla dessa nya cirkulationsplatser som satts upp i först Frankrike och nu i Tyskland, och som jag under åren bannat. Nu kom jag att älska dem.

Vi valde det senare alternativet, med undantag att efter övernattning i Lübeck vi valde motorvägen till Puttgarden då det var söndag morgon med lugn trafik och utan lastbilar. Endast en påfart behövdes.

Förutom upplagd strategi och taktik fordras också hur reagera vid plötsligt uppkomna situationer. Från anvisningar på hotell och kryssningsfartyg har vi lärt oss det viktigaste som alltid står först på instruktionerna vid fara: ”Behåll lugnet”.

Vi kom lyckligt hem, men det var en krävande körning med 100% koncentration på körningen och omgivningen och minimalt antal vänstersvängar.

1715326554372.jpeg
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Efter likvärdig olycka ligger numera en backspegel inköpt på swedol som reserv som kan sättas fast I rör ramen som är under plasten i orginalspegel.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.009
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi slog sönder vår vänsterspegel vi möte med en värdetransportbil i södra Kroatien för några år sedan. Den kom över på vår sida och det small rejält. Ut kom tre väktare med dragna vapen! De uppfattade det initialt som ett möjligt rånförsök. Det löste sig, men efter den händelsen har vi också alltid en reservspegel med oss. De flesta biltillbehörsbutiker har extraspeglar med olika fastsättningsmöjligheter.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.066
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Ny spegel på plats. Helt originalpaket från Tyskland för 184 euro inkl frakt på en vecka. Youtube har beskrivningar på byte för flera modeller, men alla Ducato sedan 2006 är samma . Tack vare Youtube gick det ganska lätt. Egentligen bara ett bekymmer och det är att hela inredningen måste tas ner och att dra kablarna genom flera skarpa hål. Men ett snöre på den gamla när den togs bort och fäste på den nya gick det "ganska lätt". Flera elkopplingar men alla med sin speciella form underlättade det elektriska.

Kan man väl tekniken är det gjort på 15-30 minuter.

20240601_094724.jpg
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Om spegel ryker innaför plasten är det en rörram i den kan man sätta en likadan spegel enligt bild.Har sparat även rörramen den ligger med en sådan spegel i reserv.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240601_181236_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240601_181236_Samsung Internet.jpg
    90,4 KB · Visningar: 21

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.614
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Vi slog sönder vår vänsterspegel vi möte med en värdetransportbil i södra Kroatien för några år sedan. Den kom över på vår sida och det small rejält. Ut kom tre väktare med dragna vapen! De uppfattade det initialt som ett möjligt rånförsök. Det löste sig, men efter den händelsen har vi också alltid en reservspegel med oss. De flesta biltillbehörsbutiker har extraspeglar med olika fastsättningsmöjligheter.

Jag råkade ut för något liknade Frankrike på väg till Spanien. Efter att ha kört vidare stannade jag i första byn vi kom till och köpte en större sminkspegel som jag fäste över den spräckta. Väl hemma fick jag monterat en ny original spegel.
 
Toppen