• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

1 juli blir mobilsurf billigare i EU

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Mobil:

"På grund av höga roamingkostnader drar sig många för att mobilsurfa utomlands. Tidigare i våras blev det klart att EU ska inför ett nytt pristak för hur stor kostnaden ska vara per megabyte.

Runt fyra kronor per megabyte
Det nya avtalet kommer att träda i kraft första juli, och i ett pressmeddelande från Europeiska kommissionen framgår det att den nya maxkostnaden för datatrafiken kommer att ligga på strax under fyra kronor exklusive moms per megabyte."

Detta skulle innebära att kostnaden för att ladda ned kartor utomlands med roaming till en navigeringsapp kommer att kosta från 8000 kr och uppåt + kostnaden på några hundralappar för själva appen!

F

F.d. 53392

Guest
Sv: 1 juli blir mobilsurf billigare i EU

Mobil:

"På grund av höga roamingkostnader drar sig många för att mobilsurfa utomlands. Tidigare i våras blev det klart att EU ska inför ett nytt pristak för hur stor kostnaden ska vara per megabyte.

Runt fyra kronor per megabyte
Det nya avtalet kommer att träda i kraft första juli, och i ett pressmeddelande från Europeiska kommissionen framgår det att den nya maxkostnaden för datatrafiken kommer att ligga på strax under fyra kronor exklusive moms per megabyte."

Detta skulle innebära att kostnaden för att ladda ned kartor utomlands med roaming till en navigeringsapp kommer att kosta från 8000 kr och uppåt + kostnaden på några hundralappar för själva appen!

Du ska vara glad att det inte blir som det stog när denna nyhet ursprungligen kom för någon vecka sen. Då var det "strax under fyra kronor exklusive moms per megaBIT".

Då hade det varit otroligt löjligt dyrt. Nu är det bara löjligt dyrt.

F

F.d. 58556

Guest

Hej

Vill bara tipsa om att det finns billiga, lokala alternativ ibland.
Vi är just nu i Italien och jag har betalat 8 EUR för en månads surf, med en begränsning på 3 GB. Det är hos mobiloperatören 3.
3 EUR för simkortet och 5 EUR för surfen.
Då hade jag med mig en sticka som jag köpte i Italien för fyra år sedan som dom bara bytte sim-kort i.

Stickan kostade en del när jag köpte den för fyra år sedan, men det lönar sig ju om man ofta åker till samma land.

MvH
Karianne

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej Stickan kostade en del när jag köpte den för fyra år sedan, men det lönar sig ju om man ofta åker till samma land.
MvH
Karianne

Man kan också sätta simkortet direkt i en iPad som aldrig är låst om nu inte operatörerna har lyckats med detta också. Italien är också prioriterat av Fogg enligt hemsidan.

F

F.d. 58556

Guest

Knarrevik:

Lösningen var nog tänkt för padda, som du skriver, men den tog vi inte med oss.
Jag är lite framstegsfientlig ibland, och den där paddan blir jag liksom inte vän med, på något sätt..........:twitcy:

MvH
Karianne

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Knarrevik:
Lösningen var nog tänkt för padda, som du skriver, men den tog vi inte med oss.
Jag är lite framstegsfientlig ibland, och den där paddan blir jag liksom inte vän med, på något sätt..........:twitcy:
MvH
Karianne

En iPad kan användas för internetdelning, alltså som WiFi-hotspot om man vill ansluta fler prylar. Annars tycker jag nog att en iPad är bra mycket enklare än en laptop eller notebook som jag använde tidigare, mycket beroende på att den alltid är påslagen och redo samt de många apparna som gör navigering och ställplatssökning så mycket enklare.

F

F.d. 58556

Guest

Knarrevik:

Det är just det här med apparna som jag har lite svårt med..........
Mina döttrar och svärsöner försöker förklara och hjälpa mig, men......

Som sagt: Jag har lite aversioner mot det här nya.
Börjar nog bli för gammal :p Tycker om att ha ett riktigt tangentbord. Och patiensen jag är van vid. (Världens dyraste kortlek........)

Lovar att ge paddan en chans till. :yes:
Nästa år. :)

MVH
Karianne

Toppen