• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

☔️VATTEN PLANING☔️

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: ☔️VATTEN PLANING☔

Låter konstigt är det möjligt att få vattenplaning med en 5 tonnare.
Anpassa farten efter väglaget så borde sådant inte inträffa.
2179

Ingenting är ju omöjligt sägs det.
Det handlar bara om att öka farten rejält,
Vad vet jag ökar man farten på en 5-tonnare till 200km/h så borde det gå att få till lite planing, eller?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: ☔️VATTEN PLANING☔

Jag har haft vattenplaning åtskilliga gånger, dock ej med husbil. De flesta vattenplaningar varar bara delar av en sekund oftast när man passer de diken i vägbanan som dubbdäcken gröper ut (har mätt upp 7cm djupa diken).
Man behöver varken köra fort eller ha dåliga däck för att det skall vattenplana i dessa diken. Får man däremot en längre planing så försök att hålla samma varvtal på hjulen som före planingen så händer inte så mycket när de får fäste igen.
Om man bromsar, svänger eller släpper gasen så blir det ett ofta ett kast när hjulen plötsligt får grepp igen och det är här de flesta olyckorna sker.
Man får lättare vattenplaning med mindre hjuldiameter och det planar också lättare med breda däck.
Vid kraftigt regn så är det naturligtvis viktigt att farten sänks men det är inte alltid som det hjälper om man råkar ut för dubbdäcksdikena.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: ☔️VATTEN PLANING☔

Lite off topic - Kan man få vattenplaning med trampcykel? Om jag håller mig till racercykel, så finns det cykeldäck med mönster liknande de som finns på motorcyklar. Dock vad jag förstår så krävs det hastigheter över 200 km/h för att få vattenplaning med racercykeldäck med en bredd på ca 20 mm. Det kan låta rimligt men verkar vara en schablonmässig siffra. Axeltryck och vattnets djup torde också spela in.i
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: ☔️VATTEN PLANING☔

Det är nog mycket liten risk för vattenplaning med cykel, de har en stor fördel med sina smala däck. Möjligheten kan nog dock finnas med en racercykel som efter en nedförsbacke kan komma upp i avsevärd hastighet och om vattendjupet är tillräckligt.
Som jämförelse kan nämnas motorcykel som också har relativt smala däck men där vattenplaning är en reell risk även i måttlig fart. Det brukar inte vara någon fara med det normala vattnet på vägen men det är ansamlingarna i dubbdäcksdikena som är farliga så med mc gäller det att hålla sig mitt på vägbanan för att undvika dessa diken.
 
Toppen