• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

”Vårt dagliga bröd giv oss idag”

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag har utan större ansträngning lyckats hålla mig borta från trådarna om LCHF-dieten men tvingar mig nu ändå till tangentbordet för detta enda och sista inlägg.

Denna diet fungerar uppenbart för viktminskning, även om den inte är tilltalande vare sig ur teoretisk eller etisk synvinkel. Våra celler behöver druvsocker som bränsle och det är en besvärlig omväg att tvinga kroppen att bryta ner fett och proteiner för att framställa detta bränsle. Etiskt tveksamt med tanke på att produktionen av animaliskt fett och protein för att tillfredställa energibehovet tar mycket större del av de begränsade globala resurserna i anspråk.
Trots dessa randanmärkningar så får LCHF-diet under en begränsad period sägas vara en medicinskt acceptabel väg att åstadkomma viktnedgång.

Tyvärr tyder en del data på att budskapen om LCHF på sina håll missuppfattas som att det är OK med ett ökat intag av mättat fett i en i övrigt väsentligen oförändrad kost. Enligt en rapport i Läkartidningen nr 36/2012 utifrån förhållandena i västerbotten så har de allra senaste åren den avplanade trenden när det gäller vikt övergått i en tydlig viktökning och den tidigare nedåtgående trenden i kolesterolnivån (ssk LDL-kolesterol) ökar återigen både för män och kvinnor. De mer långsiktiga konsekvenserna av detta lär sannolikt visa sig.

De kostförändringar som Socialstyrelsen och den medicinska professionen arbetat för under lång tid är ett mer medelhavslikt kostmönster; ändrad fettsammansättning (mindre mättat och mer omättat fett), mer baljväxter, grönsaker, spannmål, frukt och nötter, mer fisk och skaldjur, men mindre av kött och mejeriprodukter.

Detta är det kostmönster där det finns den bästa vetenskapliga grunden för att den bidrar till ett både längre och friskare liv

aake
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: ”Vårt dagliga bröd giv oss idag”

I går var jag på genomgång hos diabetessjuksköterskan om min diabets typ 2- situation. Hennes grundfilosofi och råd om hur man bör äta och leva överensstämmer mycket väl med ovanstående två inlägg.

Dessa har jag också följt en längre tid och mina värden blir allt bättre och är sedan en tid helt OK. Jag är också mycket imponerad och tacksam över det sätt som sjukvården här i Kungsbacka visar en som fått dessa problem redan innan man själv riktigt förstått, att det är ett sjukdomstillstång man måste ta allvarligt. Man får regelbunden och kostnadsfri uppföljning, erforderlig mät- och kontrollutrustning, obetydlig kostnad för medicin - och trevligt bemötande.

Motsvarande goda behandling har jag fått för mina snark- och sömnapnéproblem. Jag hoppas att jag aldrig ska behöva klaga på vår sjukvård!

Att på egen hand välja och skifta mellan sätt att äta och leva är inte lätt. I all sin osäkerhet och diverse ytliga rapporter i media är man som lekman alltför okunnig och lättpåverkad. Men visst - experter är ju inte heller alltid eniga.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: ”Vårt dagliga bröd giv oss idag”

Det finns säkert 50 olika bantningsmetoder. Den som fungerar bäst är att göra av med fler kalorier än man tar in per dag. Motion hjälper. Inga sötsaker. Men det är svårt det finns så mycket gott.
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: ”Vårt dagliga bröd giv oss idag”

Om man förbrukar det man tar in så håller man vikten!!

Tänk om vi bara skulle tanka utan att köra våra Husbilar!
Hur skulle det se ut!

Lennarts tankar
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: ”Vårt dagliga bröd giv oss idag”

Aake, det var synd att det var ditt "enda och sista" inlägg om detta ämne, vilket jag respekterar. Jag förstår att det kan bli en massa "gratiskonsultationer" .
Men.....
Efter ett aktivt liv och med mycket motion gick jag igenom en ryggopereration som, lindigt sagt, var misslyckad. Promenader, löpning, simning mm som jag tidigare ägnat mig åt är inte längre att tänka på, med medföljande viktökning (22 kg).
Då slutade jag äta kolhydrater, men ökade inte fettintaget nämnvärt. (Jag tycker nämnligen inte om fett, har alltid skurit bort det från kött od.)
Jag gick över till gröna grönsaker, skippade rotfrukter, mer fisk, skaldjur och kyckling.
Nu har jag efter ett-och ett-halvt år gått ner 18 kg och mår toppen. Blodtrycket är nästan för lågt. (Dessutom har jag nästan helt skippat pilsnerdricka.)

Om man tittar på människans utveckling under miljontals år så har man först de senaste 2-300 åren, om ens så länge, ägnat sig åt odling av spannmål och rotfrukter i någon större omfattning
Tidigare var man jägare och samlare som levde på kött, nötter, vissa rötter od
Frågan är om evolutionen har anpassat människan till majs, ris, sädesslag, potatis m fl kolhydratstinna livsmedel på denna korta tid?
Jag tvivlar.
Bara som ett inlägg i debatten.
;)
//W
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: ”Vårt dagliga bröd giv oss idag”

Wizard, din kosthållning låter i mina öron mycket väl genomtänkt och balanserat och har man som du en skada och inte kan röra på sig som du tidigare gjort så är ditt alternativ det bästa för din hälsa.

Det som jag egentligen reagerar på är alla dessa konstgjorda produkter som ska efterlikna riktiga livsmedel, men inte innehålla riktigt fett eller socker.

Framförallt alla dessa så kallade kolesterolsänkande margariner som innehåller en massa kemiskt jox, sen alla "sockerfria" produkter som istället innehåller kemikalier som på sikt är farliga för vår hälsa. Ett alternativ för diabetiker, som inte har något annat val i så fall.

/Ludde
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: ”Vårt dagliga bröd giv oss idag”

Wizard

Nåja, om kost tänker jag inte säga mer, men evolutionsbiologi talar jag gärna om.

Människan har brukat jorden drygt 10.000 år, med början i "den bördiga halvmånen" i mellanöstern. Vi har i vilket fall ökat kraftigt i antal sedan vi övergått från samlar- och jägarhushållning till att leva av jordbruk och boskapsskötsel.

Även 10.000 år (ca. 400 generationer) är så pass kort tid att några drastiska evolutionära förändringar inte är troliga.

Att människan, som en av få arter, har en betydligt längre livslängd än sin reproduktiva ålder brukar man evolutionsbiologiskt förklara med att avkomman behöver vård lång tid men främst med att det under artens långa historia gynnat barnbarnens (och därmed mor- och farföräldrarnas geners) överlevnad att mor- och farföräldrar kunnat hjälpa till med vården.

aake
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: ”Vårt dagliga bröd giv oss idag”

Visst lämnade vi jagarsamhället för en bra stund sedan och frågan "varför" är hur intressant som helst.
Att vi för ca 10 000 år sedan började odla och sedan lade grunden för det vi kallar civilisation.
Den som sedan utveckades i mesopotamiens kultur, vidare till de gamla grekerna och därefter nutid (vilken samanfattning va?).
Rättsamhället har sin grund i detta (utan rättsamhälle med dess ägarrätt ingen odling) och även vår nutida kosthållning så är den kosten rätt eller fel?
Ska vi äta som på stenåldern för att....?
Medellivslängden var då...tjaa ska vi säga 30 år?
Och i dag ser vi fram mot över 90 år trots att vi dessutom lever på frö (sädesslag) och rotväxter fulla av kolhydrater, märkligt.
En hypotes om att "stenåldersdiet" vore enda alternativet för hela världens befolkning klarar inte en test med verkligheten av etiska och biologiska skäl, det är en lyxdiet för oss rika på sin höjd men den kan däremot vara "rätt" för de som gillar den samt har råd.
Har författat allt för många inlägg om LCHF redan och har då kanske framstått som allt för negativ till andras kosthållning vilket inte var min mening.
Om LCHF är min samanfattande åsikt : bra för en del i alla fall en kort tid, fel för mig hela tiden.

Men åter till frågan.
Vi lämnade det intressanta och hälsosamma jägarsamhället och blev bönder för 10 000 år sedan, varför då?
Min hypotes: man gör öl av sädesslag och därför blev vi bönder.
Den underbara kornsoppan som får jäsa och efter kylning blir en gyllene dryck som är god nog för gudar.
Spår av öltillverkning hittas så långt bak som 7000 år sedan så där är svaret, vi blev tvungna att odla för att kunna göra öl!
Civilisationens grund enligt mig i alla fall (lite på skoj om det inte framgår).
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: ”Vårt dagliga bröd giv oss idag”

Bäckmark skrev: "Ska vi äta som på stenåldern för att....?
Medellivslängden var då...tjaa ska vi säga 30 år?
Och i dag ser vi fram mot över 90 år trots att vi dessutom lever på frö (sädesslag) och rotväxter fulla av kolhydrater, märkligt."

Det är inget som talar för att människans maximala livslängd har ändrats mer än marginellt, även från forntiden finner man lämningar efter individer som blivit mycket gamla, som tycks ha nått artens maximala livslängd (vilken som bekant ligger runt 90-100 år)
Kanske allmänt känt, men förtjänar kanske att påpekas.

Den korta medellivslängden förklaras av främst hög barnadödlighet, men säkerligen även av en generellt hög dödlighet; någon som blir uppenbart av att jordens folkmängd var låg och relativt stabil fram till jordbrukets genombrott. Som räkneexempel vill jag peka på att en så pass låg folkökningstakt som 1% per sekel skulle ha medfört att jordens befolkning ökat tusenfalt på mindre än 70.000 år, något som alltså inte skedde.

aake
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: ”Vårt dagliga bröd giv oss idag”

Det var exakt det jag menade med mitt inlägg aake, jag hoppas att det framgick.
Kosten är enormt viktig för en välbefinnade men det är inte den enda faktorn av betydelse.
Vi började med jordbruk för 10 000 år sedan och sedan har vi befolkat jorden och tack vare det har vi i medel börjat nå upp till vår möjliga livslängd.
Under de (runt) 200 000år Homo sapiens levede innan jordbruket ökade vi inte i samma omfattning, tvärtom hade vi ganska konstant folkmängd under mängder av år.
Det betyder att även om kosten då var bra (om den var det) så hade vi i övrigt ett liv som gav kort livslängd i medel av många samverkande skäl.
Dagens samhälle ger hög medellivslängd samt god livskvalité, vi vill inte ha det på annat sätt.
Att vi i dag skulle återgå till ett liv som jägare/samlare med en världsbefolkning på 7 miljarder är en ren utopi, det går helt enkelt inte.
Vad man åt för 10 000 år sedan säger därför inte exakt vad vi bör äta i dag, vi lever i en annan värld.
Att bannlysa kolhydratrik kost i dieten för hela världens befolkning har därför ingen koppling till verkligheten.
Så kostråd bör enligt mig baseras på forskning och även ha sin grund i globala förutsättningar som är hållbara, de kostråd du nämner i ditt första inlägg är av den typen.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: ”Vårt dagliga bröd giv oss idag”

LCHF innebär INTE att öka mängden kött och fisk utan att ersätta en stor del av potatis, pasta, ris och bröd (kolhydratrik mat) med grönsaker och en aning mer fett så att man blir mätt.

Om man ökar mängden protein och fett utan att minska på kolhydraterna så blir man ju givetvis tjockare och får sämre hälsa!
 
Toppen