• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor ”Rörlig” växelspak!

Lasse o Laila

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Jörlanda
HBK-Nr
7687
Medlemskap
2024
Fiat 2014, manuell 6-vxl. När jag kör på 6:ans växel så rör/flyttar sig växelspaken upp och ned i takt med gaspådrag eller när man släpper på gasen! Detta fenomen gäller bara 6:ans växel. Finns det någon som kan förklara vad som händer? Är detta ofarligt eller krävs det verkstadsbesök? Mvh//Lasse
47A31FAD-EC49-4545-BC4F-F308CA3674BE.jpeg
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.768
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg havde samme problem i min 2011, da jeg havde kørt ca. 10.000km.
Værkstedet fortalte at det var helt almindeligt, at der ikke var noget at gøre ved det og at det var helt ufarligt.
Nu venter jeg spændt på om det også kommer på min 2019.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
På en framhjulsdriven bil med tvärställd motor rör sig växelspaken upp-och-ned. På en bakhjulsdriven bil med motorn längs monterad rör sig växelspaken i sidled.
Rörelsen kan vara mer eller mindre beroende på flexibiliteten på motor/växellådsinfästning och länksystem/wirar.
Inget jag är bekymrad över.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tycker inte lösningen är Ok, om det var upphängning av drivpaketet skulle problemet vara än större på låga växlar med större vridmoment är det bara på sexan låter det som fel på växellådan. Lär inte bli bättre bara sämre, en kunnig på bilen ifråga kan nog ge ett bra svar om man slipper passera kundmottagningen. Man kan ju slinka in bakvägen direkt till verkstan.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det finns momentstag som begränsar rörligheten så momentet har ingen större betydelse. Det är rörligheten i motorns/växellådsinfästningens och momentstagens gummibussningar som avgör rörelsen.
Rörelsen finns säkert mer eller mindre på alla växlar men man håller nog inte på spaken i lägre växlar.
Samtidigt vill jag varna för att sitta med handen på växelspaken när man inte skall växla. Lägger man tryck på spaken finns fisk att växelförargafflarna slits ut i förtid.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ett minne: fick skjutsa en kund som jag skulle laga tv åt och han slog mej på fingrarna flera gånger eftersom jag höll handen på spaken men man fick ju växla ofta i stan då med klena motorer, sen blev det ett förmaningstal fick lust att släppa av honom eftersom jag visste att man frestade på lådan men jag ville ju ha en ny bil också en gammal duett-68 var ju inget värd, men det är dom nu.
Mina bussningar var dåliga och byttes en i taget och den som växellådan hängde i gjorde mest nytta men rörligheten i växelspaken fanns på alla växlar och då vet jag att ändå at det glappar imellan växelföraren på femte växeln.
Lasse får väl höra av sej och berätta hur det går med sjätte växeln skulle vara intressant att veta, men eftersom det är den man kör mest mil på så är det nog där det slits.
 
Toppen