• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

överväxel

anatolij

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
1579
Medlemskap
2024
har en knaus travel liner 99:a med fiat ducato motor, 5:ans växel ramlar ur.söker efter reservdelar och priser, vet någon ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: överväxel

Jeg har tidligere deltatt i en tråd om dette, husker ikke navnet på firmaet i Slesvig som jeg kjøpte dele fra. 5-gir på 99 modellen ligger under et svart blikklokk i enden av girkassen - nær venstre forhjul. Lokket sitter med noen få skruer. Drevene er låst med stålblikk som må slås fra før en skrur løs drevene. Det høres ut som det er synkroniseringen som er røket hos dere. Et punkt dere bør vurdere når dere først gjør noe med 5.gir er om en skal redusere utvekslingen noe. Det finnes 2 alternative drevsett,

Selve jobben med å bytte ut hele 5.gir er på under 1 time hvis du har tilgang til riktig verktøy og en trenger på mange biler ikke å heise opp bilen engan.

Hvis det er synlige skader på delene i under lokket så bør en også bytte giroljen. Hvis ikke så er det bare å etterfylle det lille som lekker ut - ca. 5 dl.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: överväxel

Axel Augustin var de jeg kjøpte hos også.
Den delen du mest sansynlig trenger er synkroniseringssettet, jeg byttet allt- men tok ikke vare på de gamle delene. Ved endring av utveksling trenger en ikke å bytte synkronisering.
 
Toppen