• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

övernattning i husbil

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: övernattning i husbil

Visst, du har lyckats hitta ”ett och annat korn”, men det är inte svar på min fråga!
Jag frågade efter västeuropeiska länder.
Även om Motormännen inte skriver några lagar så refererar de till det faktum att övernattning i bil är tillåten i Österike, med några få undantag som är kommunala lokala ordningsföreskrifter (så även i Sverige).
Polens (och även vissa andra östeuropeiska länders) EU-anpassning har gått allt för fort och därigenom finns det brister. Dessa länder ursäktar sina eventuella övernattningsförbud med risken för ökat brottslighet. (det är en fördom enl. min åsikt!)
Trådskaparen avsåg ”kommuner i Sverige”. Tommy skriver ”de flesta länder” och du själv Göran ”menar övriga Europa”.
Av alla Europeiska länder vet vi nu (enligt Motormännen) att övernattning i husbil inte är tillåten i Polen. Är Europa lika med Polen?
Julian
 
F

F.d. 25017

Guest
Sv: övernattning i husbil

Till de som undrar varifrån jag fått att det är förbjudet att övernatta på parkeringsplatser i många länder så kommer en lista här.

Tidningen "Allt om husvagn & camping" Nr 5 2010 sid 39-41
Här står beskrivet för olika länder bl a vad som gäller för övernattning i fordon.

För länderna Danmark, Frankrike, Kroatien, Spanien och Österrike.
står det: "Det är inte tillåtet att övernatta i fordon som parkerats på gata, väg eller parkeringsplats."

För Italien står det "Man bör inte övernatta i fordon vid gata väg eller parkeringsplats" och för Tyskland: "Man kan övernatta , om inget annat anges, en natt i fordon som parkerats på p-plats, rastplats eller "stellplatz" utom tätort"

Bordatlas Europa 2008
--------------------
----
Grekland
"... Übernachten im Reisemobil ausserhalb von Campingplätzen ist in Griechenland nach wie vor offiziell verboten"
"... övernattning i husbil utanför campingar i Grekland fortfarande officiellt förbjudna"

Skottland
"Wildes campen oder auch nur das Übernachten ausserhalb offizieller Campingplätze ist in Schottland wie auch in ganz Grossbritannien nicht erlaubt."
Vild camping eller övernattning utanför officiella campingplatser i Skottland och även i Storbritannien är ej tillåten.

Fakta Kroatien
"Det är förbjudet att övernatta på rastplatser i Kroatien. Se därför till att alltid boka plats hemifrån."

Lathund för bilisten - Resor - Resor Resetips Reseguider Tips om din nästa resa | Expressen Res
I de flesta europeiska länder är det strängt förbjudet att övernatta i fordon som parkerats på gata, väg eller p-plats

Förstår att man inte kan lita på allt som man läser, men vad ska man tro. Det måste ligga något bakom alla skriverier. Man har nog inte mycket att sätta emot när en kroatisk polis kommer vill inkassera böter på platsen. Har en känsla av att som jag skrev tidigare att orsaken till dessa förbud är att ordningsmakten ska ha något att stödja sig på om parkeringsplatsen urartar och blir till en vild campingplats. Sköter man det snyggt så händer inget.

Tråden handlar ju om att INGEN kan hindra en att övernatta i en husbil. Alla har väl hör talas om "förbudet" att övernatta i Visby. Liknande förordningar finns i andra Svenska kommuner.

Gotlands hemsida: Husbilsgare vlkomna vernatta i husbilen p Gotland - Gotlands Kommun
"Alla husbilsägare är som vanligt välkomna att övernatta i sina fordon på Gotland. Undantag är övernattning på kommunens allmänna parkeringar och allmänna platser såsom på torg och i parker."

Lokala ordningsföreskrifter för Oxelösunds kommun Antagna av Kommunfullmäktige 2010-02-17

http://www.oxelosund.se/fileadmin/Bild_Arkiv/Forstasidan/lokalaordningsforeskrifter100217.pdf
15 § Övernattning i tält, husvagn, husbil eller bil får endast ske på de inom kommunen iordningställda campingplatserna Jogersö och Vivesta.

Liknande "bestämmelser" finns även på Åland m.fl.

/Tommy
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: övernattning i husbil

När det gäller Spanien så stämmer det inte det ser ut som om dom har blandat ihop husvagn och husbil.
I Spanien fär man inte övernatta på en parkerinsplats gator eller torg med en husvagn eller en anordning som drages av ett fordon. (hänvisas till camping)
Man får ej heller okupera en parkeringsplats med en husvagn.

Lagen 18/1989, de 25 de julio (RCL 1989\1659) Husbilar anses som Fordon för persontransport altså samma regler som personbil även om bilen väger mer än 3500kg. Dom är alla regestrerade som husbilar (Coches de vivienda)
För den som kan Spanska eller vill översätta med google.LEGISLACION ESPAÑOLA SOBRE EL ESTACIONAMIENTO HABITADO DE LAS AUTOCARAVANAS Eller till dom som skall till Spanien kan ju printa detta och stoppa upp framför näsan till Lokalpolisen om det skulle bli problem.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: övernattning i husbil

läser om alla kommuner ang FINNS INGET FÖRBUD MOT ÖVERNATTNING I HUSBIL jag förstår inte vem som skall förbjuda mej att sova i min bil.man kan ju ha en V70 går alldeles utmärkt att sova i.

Enkelt: P-förbud.

/Leif
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: övernattning i husbil

Var inte så säker på det! I de flesta länder är det förbjudet att övernatta utanför campingar/ställplatser, t ex Danmark, Österrike, Kroatien m.fl.

Skälet kan t ex vara brandrisk, men jag tror faktiskt att det också ger polisen en laglig möjlighet att skingra vissa grupper som i många länder har tagit till vana att bosätta sig på parkeringsplatser. Har sett slående exempel på detta vid flera tillfällen i t ex Italien. Stora parkeringsplatser ockuperades till stora läger fyllda med husbilar och trädgårdmöbler och ett väldigt störande folkliv dygnet runt.

Sköter vi bara parkeringen snyggt, är det säkert ingen som ingriper om vi sover över i bilen.

i danmark är det inte förbjudet
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: övernattning i husbil

Jag förstår dig Tommy! Vad skall man tro på? Man kan inte ens lita på att de kommunala beslutsfattarna följer lagen och en del journalister försöker bli kända genom att publicera felaktigheter, antingen p.g.a. att de inte har tillräckliga kunskaper eller så ljuger de medvetet för att uppnå sina syften.
Jag ifrågasätter inte det du skriver om Grekland, U.K. och Kroatien.
Tidningen ”Expressen” är så obalanserat att det inte är värd mödan att kommentera. Tidningen "Allt om husvagn & camping" har uppenbarligen gjort dåliga efterforskningar eller så tar de för givet att (exempelvis), ”eftersom det finns ett lokalt övernattningsförbud i Wien så gäller förbudet hela Österike” och så är inte fallet.
Lika uppenbart är det att det inte finns något övernattningsförbud i Tyskland, Belgien, Nederland, Frankrike, Spanien, Italien, Portugal (det finns säkert fler). I alla dessa länder finns dock, särskild i storstäderna och andra extrema turistskoncentrationer, kommunala lokala föreskrifter som kan begränsa övernattning i fordon.
Det jag vänder mig emot är att det ”basuneras ut” att det finns ett generellt förbud i hela Europa att övernatta i husbil utanför campingplatserna. Fel! Fel! Fel!
Att forska i andra länders regler och förordningar kräver många språkkunskaper för att kunna källhänvisa till lagbeslut och förordningar (många tidningar känner inte till ordet källhänvisning och då kan de hitta på och skriva vad som helst). Varje land har förhoppningsvis en egen ”HBK” eller annan husbilsorganisation som tillvaratar landets husbilsintressen. Jag skulle önska att vi tillvaratar våra intressen och håller oss till trådskaparens avsikt att diskutera ”övernattning i husbil” i Sverige. Den biten är stor nog och tillräckligt komplext. Frågan har diskuterats mycket i HBK men jag vill citera medlemmen Roland L som skrev förra året, citat:
Hej
Det här är en intressant debatt.
Lite korta fakta.
Med lokala trafikföreskrifter kan kommunen reglera var och hur man får parkera. Det sker med stöd av Trafikförordningen. Det är olagligt att utfärda föreskrifter som inte har stöd i förordningen. Trafikförordningen ger inget stöd för att reglera vad man gör i sitt parkerade fordon.

Kommunen kan däremot, med stöd av Ordningslagen, i lokal ordningsstadga reglera vad man får göra på offentlig plats, vilket parkeringsplatserna i allmänhet är. Fast nu står det i Ordningslagen "Föreskrifterna får inte lägga onödigt tvång på allmänheten eller annars göra obefogade inskränkningar i den enskildes frihet." Sådana förbud är det lämpligt att JO-anmäla.

Hälsningar
Roland L

slut citat

Förhoppningsvis kan någon i klubben förklara var kommunerna och länsstyrelserna finner stöd i lagen att förbjuda övernattning i korrekt och lagligt parkerat husbil.
Julian
DonQuixote.jpg
 
T

Teddi

Guest
Sv: övernattning i husbil

ett härligt ämne att diskutera.vi e alla berörda av detta på ett eller annat sätt.ett juridiskt prejudikat skulle inte sitta fel.ja skulle mycket gärna själv ställa upp på det.skulle de gå åt h-e får ni hälsa på mej bakom stängd dörr!!!.annars skriver ja på våran sida.:)
 
T

Teddi

Guest
Sv: övernattning i husbil

ja har en åsikt kvar i detta ämne.tänker på alla trailerdragare långtradare.i dagens läge har alla moderna hytter med säng kyl osv. när ja körde fick vi ta in på motell eller dyl..dessa chaffisar har precis samma utgångs läge som vi har.vi hade ingen säng att luta oss tillbaka på på70 80 talet.ja skulle vilja läsa KUNGSBACKA KOMMUN HAR INGA RESTRIKTIONER MOT ÖVERNATTNING I LASTBIL!! de e precis va de handlar om.vi måste kämpa för en helt annan attitydsförändring.vi börjar med SWEDEN.tack från TEEDI!
 
T

Teddi

Guest
Sv: övernattning i husbil

lovade ja skulle sluta!!! bara en grej till.majoriteten av lastbilstransporter i sverige e utländska fordon. va bidrar dom med? inte en spänn. dom betalar ingenting. dom sover på platser som vi husbilsägare har finansierat bl a. därför tycker ja . vi måste påpeka detta på ett eller annat sätt. ja själv e lite orolig att gemene man blir hänvisad till en campingplats .då försvinner hela ideologin med detta goa liv.TÄLT??????
 

Publikanen

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2024
Sv: övernattning i husbil

lovade ja skulle sluta!!! bara en grej till.majoriteten av lastbilstransporter i sverige e utländska fordon. va bidrar dom med? inte en spänn. dom betalar ingenting. dom sover på platser som vi husbilsägare har finansierat bl a. därför tycker ja . vi måste påpeka detta på ett eller annat sätt. ja själv e lite orolig att gemene man blir hänvisad till en campingplats .då försvinner hela ideologin med detta goa liv.TÄLT??????


För utländska fordon tas vägavgift ut för dag, vecka, månad eller år
och endast för användandet av alla motorvägar, väg E 10, E 12​
och E 14 samt vissa sträckningar av E 4, E 22 och E 65.

Med vänlig hälsning

Publikanen
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: övernattning i husbil

vem ställer sej där? du har missat poängen i detta ärende!!

Nja.
Förstår vad som diskuteras i denna "tråd".
Det är så enkelt: Parkerar och sover vi i våra husbilar (utan att bryta mot regler) där vi ej är önskvärda/stör andra så blir det P-förbud efter en tid, och det hör ihop med ämnet.
/Leif
 
Toppen