• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
För några veckor sedan har vi träffat, på campingen nära Puerto Mazzaron, en svensk pensionär. När vi har pratat med henne har vi fått veta att hon spenderar höst-vinter månader i Portugal eller Spanien. Hon kör med en plåtis som är registrerat i Tyskland. Hon sa att hon slutade för några år sedan att köra fram och tillbaka till Sverige, att hon inte orkar att köra hem då det tar för lång tid, att långtidsparkering kostar mindre än flygbiljetter till Sverige, osv.

Nu undrar vi om det finns andra husbilister som valde en sådan lösning på övervintring med husbilen och vilka erfarenheter man har av det?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För några veckor sedan har vi träffat, på campingen nära Puerto Mazzaron, en svensk pensionär. När vi har pratat med henne har vi fått veta att hon spenderar höst-vinter månader i Portugal eller Spanien. Hon kör med en plåtis som är registrerat i Tyskland. Hon sa att hon slutade för några år sedan att köra fram och tillbaka till Sverige, att hon inte orkar att köra hem då det tar för lång tid, att långtidsparkering kostar mindre än flygbiljetter till Sverige, osv.

Nu undrar vi om det finns andra husbilister som valde en sådan lösning på övervintring med husbilen och vilka erfarenheter man har av det?
Har ju egentligen inte med din fråga att göra om du inte avser att göra detsamma. Men studsade till lite, svenska med bil registrerad i Tyskland, det är väl inte tillåtet om hon inte har dubbelt medborgarskap?

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Nja det följer ju inte medborgarskap utan bosättning - har bott huvudsakligen i Sverige i ca 40 år utan att vara svensk medborgare och haft bil i alla år. I min värld behöver du någon kompis där du kan skriva dig. Försäkring kan vara en annan fråga - men förmodligen endast en fråga om försäkringspremie - men viktigt att försäkringsbolaget förstår upplägget så dom inte vägrar/sätter ner ersättningen. Har importerat ett antal bilar - tysk korttidsförsäkring kostar, men inget svårt att få.

Men - kreativt sätt att halvera avståndet på.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nja det följer ju inte medborgarskap utan bosättning - har bott huvudsakligen i Sverige i ca 40 år utan att vara svensk medborgare och haft bil i alla år. I min värld behöver du någon kompis där du kan skriva dig. Försäkring kan vara en annan fråga - men förmodligen endast en fråga om försäkringspremie - men viktigt att försäkringsbolaget förstår upplägget så dom inte vägrar/sätter ner ersättningen. Har importerat ett antal bilar - tysk korttidsförsäkring kostar, men inget svårt att få.

Men - kreativt sätt att halvera avståndet på.
Undrar om det stämmer, en svensk medborgare får väl inte köra utlandsregisterad bil i Sverige varaktigt.
Jag känner till ett fall där försäkringsbolaget vägrade ersättning vid en olycka i Sverige med en Tysklandsregistrerad bil med svensk förare!

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Detta finner jag.

Icke bosatta i Spanien som är EU-medborgare kan ta med sig ett fordon registrerat i ett annat EU-land till Spanien och kan använda det i upp till 182 dagar per år utan att betala spanska skatter . Fordonet måste vara lagligt i registreringslandet, vilket innebär att det måste besiktigas (MOT'd) på lämpligt sätt och beskattas där.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Har ju egentligen inte med din fråga att göra om du inte avser att göra detsamma. Men studsade till lite, svenska med bil registrerad i Tyskland, det är väl inte tillåtet om hon inte har dubbelt medborgarskap?

Givetvis är detta " lurigt" jag misstänker att det inte har med ev dubbelt medborgarskap att göra... hon är kanske inte medveten om ev risker med att köra tysk-registrerad bil... jag "gissar" att " var man är skriven" som det hette förr... är det som påverkar " livet " allra mest... residenza... .... men hon är kanske skriven i Tyskland? Medborgarskapet har mycket mindre praktisk betydelse än man kan tro utifrån den allmänna diskussionen... så länge man...är innanför EU... utanför EU...jo då är det viktigt. Dubbelt medborgarskap underlättar för att kunna vistas i ett annat land utan krav på visum och uppehållstillstånd... ( rätta mig om jag har fel) . Ett pass från ett eu-land... ger ju åtkomst till alla eu-länder i 3 månader...turistvisum...

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Detta finner jag.

Icke bosatta i Spanien som är EU-medborgare kan ta med sig ett fordon registrerat i ett annat EU-land till Spanien och kan använda det i upp till 182 dagar per år utan att betala spanska skatter . Fordonet måste vara lagligt i registreringslandet, vilket innebär att det måste besiktigas (MOT'd) på lämpligt sätt och beskattas där.

Jag tror att frågeställningen lätt kan fylla en egen tråd med 50 inlägg... minst...

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Detta finner jag.

MOT är i Storbritannien, i Tyskland är det TÛV. ;)

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Undrar om det stämmer, en svensk medborgare får väl inte köra utlandsregisterad bil i Sverige varaktigt.
Jag känner till ett fall där försäkringsbolaget vägrade ersättning vid en olycka med en Tysklandsregistrerad bil med svensk förare!
Det är korrekt, men jag uppfattar att den tysk registrerade bilen används på vintern från Tyskland och söderut. Om det funkar enligt tyska och spanska regler är det i min värld inga problem så länge du som svensk inte tar bilen till Sverige. Finns många som har semesterboende utomlands med semesterbil som står - i min värld ingen skillnad.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är korrekt, men jag uppfattar att den tysk registrerade bilen används på vintern från Tyskland och söderut. Om det funkar enligt tyska och spanska regler är det i min värld inga problem så länge du som svensk inte tar bilen till Sverige. Finns många som har semesterboende utomlands med semesterbil som står - i min värld ingen skillnad.
Frågan är om du som svensk medborgare kan ta en försäkring på ett tysklandsregistrerat fordon om du inte är bosatt där?
Jag vet att danskar har haft husbilar i Tyskland registrerade där p.g.a. de höga danska skatterna, men det var ett mycket komplicerat upplägg
med bulvanföretag inblandat.

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025

Jag tror att i juridikens värld... och i försäkringsbolagens värld kan detta ev vara problematiskt.... i varje fall något man inte ska göra utan att väldigt noga kolla upp vad som gäller....

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Allt inte helt relevant..men mycket matnyttigt o intressant i denna länk.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
För att svara på den egentliga frågan, Tommy Duner hade en bil fiat 500 i spanien den stod i garage därnere på vintern och var spansk reg. Har funderat på att göra detsamma tidigare Finns ett antal platser där man kan hysa sin bil med och utan tak i anslutning till flygplatser t.ex alicante där det finns både på flygplatsen och en stor parkering nära. Flygbiljetten är ganska billig till tex arlanda. flygtiden ca 4,5tim. Ekonomiskt är det en vinst hur man gör med besiktning vet jag inte nu men det har funnits möjlighet att besikta i spanien. 700mil i bränsle plus färje eller broavgifter vägtullavgifter gör att det är en väldig skillnad mot flygpriset. Sen får man inte glömma tidsaspekten slitaget på bilen osv.
Husvagnar är mer vanligt att man lämnar kvar på en camping man kan betala årsavgift men det blir ganska dyrt på tex Bahia, men camping florida fanns det mycket gamla vagnar av mindre modell som stod några var campingens för uthyrning andra var ägda med en fast plats som en billig sommarstuga.
Finns säkert andra här som är mer bevandrade, men är det inte konstigt att man ska debattera något helt annat än trådskaparen frågar om? Har Gnällbältet ökat på pga miljökrisen.

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Jag är väldigt tacksam för alla inlägg, även de som verkar lite avlägsna från mina konkreta frågan om egna erfarenheter. Alla inlägg ändå bidrar till ökat information om liknande aspekter.
Som jag skrev blev det oturligt att vi inte hann diskutera mer om saken innan kvinnan lämnade campingen.
Generellt sett är det lite konstigt att i EU, som har frirörlighet för människor som ett av grundpelare, finns inte regel att registrering i ett EU land är som registrering i hela EU, att besiktning kan göras i varje EU land oavsett var bilen är registrerat, att försäkringen gäller utan tidsbegränsning och kan tecknas om eller förlängas i varje EU land oavsett var i EU har man gjort det för första gången ...

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
När man tänker efter på 10 resor på i snitt 9 kördagar har jag alltså suttit och stirrat på en väg och bilen framför i 90 dagar dvs 3månader. Är ju bättre att ta flyget och säkrare. Ja det är mycket som inte fungerar som det ska men det är ändå ganska förvånande att det fungerar så bra som det ändå gör. Byråkrater har alltid varit seglivade och de håller på sin rätt och anställer gärna någon annan att göra deras jobb så de sprider sej ibland likt tvåkönade arter.
I vissa länder håller man inte så hårt på regelverket som sverige gör. man säjer att man ska göra en sak, sen kan man rycka på axlarna att vi inte nådde ända fram osv. Så kommer det bli med klimatmålen och det vet i princip alla. Sen kan det vara så att spanien t.e.x. får göra mycket extra jobb på sjukhusen eftersom de har mycket turister så är det inte här, där ligger vi efter eftersom vi inte kan erbjuda samma vård vilket vi borde i spanien betalar man inget alls för vården i sverige får man betala för mat och sängplatsen osv 200kr till doktorn. Det hamnar lätt på flera tusen. Så där ligger sverige efter.

Senast ändrad:

svnisse

HBK sekreterare
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
4465
Medlemskap
2027
Vi har låtit vår bil övervintra i Alicante ett par gånger.
Resan dit har vi gjort under några veckor på hösten och upplevt många fina platser i Tyskland, Frankrike och Spanien. Vi har sedan flugit hem i god före jul.
Att resa hem med husbilen när det blivit kallt är inte lika njutbart.
Hämtat bilen har vi gjort mars/april när värmen börjar komma tillbaka igen i Europa. Då har vi stannat några veckor i Spanien och sedan åkt långsamt hem genom ett vårligt Europa.
Man måste dock säkerställa att man har en försäkring som tillåter att bilen är utomlands mer än 182 dagar.
En fördel är också att man slipper ”vinterförvara” husbilen i ett iskallt Sverige.

Toppen