• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Översvämning under kylskåpet

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Vi har ett Dometic RM7651-skåp. I våras fixades den bristfälliga kylpaketsupphängningen till av en servicekille. Efter sommarens långtur fick jag ett infall att kolla att allt såg bra ut och lossade nedre gallret. Då såg jag att uppsamlingsskålen för smältvattnet var fylld till brädden, och en okänd mängd vatten hade runnit ut på golvet under.
Jag tror inte skåpet frostas av automatiskt då och då (osäker), utan det sker väl när det stängs av. Vi hade varit ute två veckor och antagligen var det ganska mycket is som smälte, så det fick helt enkelt inte plats i skålen.
Nu har jag köpt en bit plastslang i samma dimension som dräneringsslangen och en plastnippel för skarvning. Jag ska kolla noga och mäta lite, och sedan dra förlängningen rakt ner genom golvet. Sedan kan det smälta bäst det vill. Det går en kabelgenomföring strax intill, eventuellt kan jag se om jag kommer igenom tätningen där med slangstumpen, annars gör jag ett nytt hål.
Det är väl inte varje dag man kollar bakom ventilationsgallret, men har någon upplevt samma problem?
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Översvämning under kylskåpet

Samma här,tänker också dra slangen genom golvet.
Arne.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Översvämning under kylskåpet

Upptäckte problemet när det helt plötsligt var lite oförklarligt vatten som hade runnit ut under kylskåpet. Nu kollar vi den där lilla skålen ofta, den blir fort full.

//Kicki
 
Toppen