• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Översvämning i Adria Twin

F

F.d. 25212

Guest
Nu behöver jag råd i från någon som känner Twin.

Efter att ha hämtat ut bilen från bilfirman ville jag prova alla funktioner. Fyllde upp vattentanken, öppnade vattenkranarna, pumpen gick, men det blev inget tryck och inget vatten kom ur kranarna. En stund gick tills jag insåg att något var riktigt fel. Jag skruvade bort bakstycket till tvättställsskåpet och upptäckte att tvättställskranen inte var ansluten till ventilen. Vattnet forsade ut där i mellanrummet mellan skåpsinredningen och den isolerade plåtväggen.

Frågan är nu vart vattnet tagit vägen. Har det runnit ner i rambalkar och trösklar eller har det svämmat in i någon golvisolering? En stund droppade det lite ur en tröskeldränering ner på marken, men alldeles för liten mängd för att göra mig lugn.
Beträffande snabbanslutningen för toalettblandaren måtte den antingen frusit isär eller också har någon serviceman lossat den för vattentömning och glömt att sätta tillbaka den.

Någon som vet hur och var vattnet forsar i en Twin?

Hälsningar!
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Översvämning i Adria Twin

Hej,

Jag har inte en aning om vart vattnet tagit vägen, men när Du kommit på vart det runnit, så skulle jag väldigt gärna vilja få veta det i händelse nåt liknande vattenläckage skulle inträffa i våran bil!

En liten hjälp att utreda det kanske jag kan erbjuda. Gå till en Fiat-, Peugeot- eller Citroenfirma och kolla på en motsvarande skåpbil hur vattnet kan tänkas ha runnit.
Så brukar jag göra när jag behöver dra i en ny kabel bakom förstärkningsbalkarna.

Mvh Bengt
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Översvämning i Adria Twin

Om jag var som du så skulle jag åka till bilfirman (om du har köpt den där) Och om du har garanti.När man får en vattenläcka i en vanlig bostad då är man tvungen att ta upp golvet en bit för att det skall torka upp. I en husbil är det svårt att få bort allt vatten. utan det kan bli liggande runt isoleringen och det kan bildas mögel.
Trist lider med dig
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Översvämning i Adria Twin

Beträffande snabbanslutningen för toalettblandaren måtte den antingen frusit isär eller också har någon serviceman lossat den för vattentömning och glömt att sätta tillbaka den.

Jag antar att det är en sådan anslutning. De är lite lömska för att de klarar
inte frost med vatten kvar. Har den frusit fastnar låsklorna halvvägs ute och
fyller inte längre sin funktion.
Var noga med att tömma vattensystemet ordentligt före vinterförvaringen.

En oskadad koppling öppnas genom att man trycker ihop den. En liten
plastbricka är säkringen för att det inte sker ofrivilligt.
 

Bilagor

  • K06-82C.jpg
    K06-82C.jpg
    34,9 KB · Visningar: 827
Senast ändrad:
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Översvämning i Adria Twin

Har du testat att ställa bilen i kraftigt motlut ett tag för att se om det kommer ut något vatten? Testa att ställa dig i en brant backe (alternativt palla upp bilen på bockar) med fronten först och vänta ett tag. Gör sedan likadant med bakdelen av bilen.

Jag tror dock inte att risken är överhängande för mögel då golvet (mig veterligen) är isolerat med skumplast som inte suger åt sig vatten.

Kolla snabbkopplingen (se Peters bild) så att inte metallringen som har som uppgift att låsa sig runt vattenledningen inte blivit skadad. Det är ganska lätt att inte få dit slangen helt när man sticker ner den i kopplingen. Det finns två hack så att man lätt kan tro att man fått den på plats, men den ska tryckas hela vägen ner i botten och ibland får man använda rätt mycket tryck för att få dit den. Du lossar slangen genom att ta bort den svarta säkringen (se Peters bild igen) och sen pressa ner den vita plattan/ringen. Då öppnas metallringen och när du sen ska trycka ihop den igen gör du på samma sätt.

P.s har själv fem Adria-bilar och har bråkat en hel del med frusna kranar och ledningar i vinter så du får gärna fråga på om du behöver tips/hjälp när det gäller vattensystemet i Adrias bilar. Vid det här laget har jag blivit något av en VVS-expert på Adria ;-)... d.s
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Översvämning i Adria Twin

Vattnet söker sig överallt rinner ner i springor. Underst är det plåt sedan isolering och därefter något trämaterial. När vattnet rinner nedåt så kommer den i kontekt med trämaterialet och sugs in. Ligger vattnet kvar så är det en risk att det utvecklas till mögel. En byggnad och en husbil har samma problem med fukt. Så än engång har du Garanti så låt firman ta hand om bilen.
Ha det
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Översvämning i Adria Twin

Så snabbt som möjligt in med en elektriskavfuktare i bilen. Avfuktare finns att köpa för ca 1000kr , de finns även att hyra!
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Översvämning i Adria Twin

Så snabbt som möjligt in med en elektriskavfuktare i bilen. Avfuktare finns att köpa för ca 1000kr , de finns även att hyra!

En avfuktare kan avfukta fukten i luften omkring sig men inte torka upp vatten som ligger osynligt i golv och som har sugits upp i träreglar och dyligt som suger i sig fukt.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Översvämning i Adria Twin

Jag skulle borra hål i plåtgolvets lägsta delar underifrån Och kolla om det kom vatten.
När operationen är klar och bilen är torr. spruta in rostskyddsmedel och sätt i plastpluggar i hålen.
Man kann sätta ett stopp på borren, så den går lagom genom plåten, för det kan ju finnas kablar och slangar där inne.
Är det inte vattensugande isolerin borde vattnet ligga på plåtgolvet.
Höja fram sedan bak, är ju en fördel, även med hål.
bosse b
 
F

F.d. 25212

Guest
Tack för alla goda råd.

Så här blev det i denna fråga. Säljarfirman fick tillbaka bilen för sanering med upptorkning inomhus och avfuktare. Därefter skall rambalkar och trösklar undersökas.

Jag lyckades få kontakt med en tekniker hos Adrias generalagent. Vid min beskrivning av problemet pustade han, men sade sedan att om man nu måste åstadkomma en sådan skada är Twin absolut rätt bil att göra det på. Vattnet rinner ner under golvet med plastmatta och plywood och träffar med reglar som är skruvade mot ett korrugerat undergolv av plåt. Det är luft överallt och vattnet kommer att rinna ut ur bilen.

Det kanske stämmer. Inget vatten har i alla fall varit synligt inuti bodelen.

Rådet från honom blev då att avfukta och fuktmäta om någon vecka.

Hälsningar!

Jebalon
 
Toppen