• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överspänning

F

F.d. 55310

Guest
Är det någon som har monterat in ett överspänningsskydd i husbilen?
Då avser jag ett fast montage, inte något som sätts direkt i ett uttag.
I så fall vilket överspänningsskydd har ni monterat.

mvh/Ya
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: Överspänning

Hej igen!
Antar att du menar 230 Volts systemet, eller? Det finns ett antal olika varianter av överspänningsskydd, beroende vad man vill skydda sig emot och hur säkert man vill att det ska vara. Det vanligaste överspänningsskyddet man pratar om idag är sk. åskskydd och att klara all elektronik av ett direkt nedslag av åska går inte till 100% men det finns ganska så bra grejer för att skydda sig så gott det går.
Se bifogat dokument, där har jag tagit fram 2 alternativa lösningar som jag skulle kunna tänka mig i en husbil.

Efter att funderat ett tag så borde den bästa lösningen vara att man tar den lilla orange (se bifogat) med tre trådar och monterar den direkt inne i stickproppen (blå 16A CEE-don) man försöker få bort felet (överspänningen) så långt bort från bilen som möjligt, sen att man monterar den andra varianten i sin elcentral i bilen på inkommande matningen.
 

Bilagor

  • Överspänningsskydd 230V.doc
    42 KB · Visningar: 155
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55310

Guest
Sv: Överspänning

Hej Jajje & Yvonne
Det är förståss 230 volt, har också sett att det finns flera olika skydd att montera, förstår inte riktigt skillnaden mellan de olika skydden som skulle passa i husbilen.

Tack för ditt svar
Ya
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: Överspänning

Hej!
Skillnaden är att man delar in skydden i tre olika kategorier, grovskydd, mellanskydd och finskydd.
Grovskydd = Dessa sätter man oftast i större matande centraler/transformatorstationer och är oftast på 3-fas utgående grupper.
Mellan = Används i mätarskåp ute hos abonnent, vanligast 3-fas
Fin = Har man ganska så nära förbrukaren / elapparaten 1-fas 230V
Finns även en variant där man kombinerar mellan/fin finns både 3-fas och 1-fas 230V
Skillnaden mellan dessa tre är brytförmågan i ström, så den mest optimala lösningen är alla tre i sin installation, men det går ju inte när det gäller i våra husbilar.
Så den lösningen som gäller för oss närmast torde bli en lösning med finskydd, den som jag beskrev i mitt förra inlägg kan vara en variant, finns säkert andra lösningar, detta är min variant som jag skulle kunna tänka mig i vår husbil.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Överspänning

Varför sätter man in en strömbegränsare? Var det inte ett spänningsskydd som önskades?
Tänkte sjäv köpa denna produkt. www.reimo.com/s/82059-oeverspaenningsskydd_ovp_01_130x90x45_mm/

När vi åkte till Tyskland i september så kopplade vi in oss på färjan´s 230V elnät.
Resultatet blev att laddaren slogs ut. Finnlines sa att de inte hade något fel på sina "grejor". Bilen framför råkade ut för samma sak, min laddare reparerade jag själv.
Det var en varistor (275V) som exploderat samt naturligtvis även säkringen.
Så nu undrar jag om det räcker med ett enkelt sänningsskydd som visas i "Jajje"& Yvonne´s bilaga i inlägg (finskydd III D) ?
Leffe
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: Överspänning

Hej Leffe!
Kul att du svarade, den varianten som du visar från Reimo är nog ännu bättre, den bryter bort och sen återkopplar när spänningen är rätt. Den enklare varianten som jag visade i mitt inlägg kopplar bara över till jord om spänningen överstiger 250V som alla åskskydd gör. Så denna variant du visar är nog att föredra som skydd i bilen för problemet du beskrev med anslutning på färjan, tveksamt om den klara höga strömmar som är viktigt vid åsknedslag. Kanske en kombination av min lösning med den lilla orange i stickproppen och din "lilla-blå" i bilen, kan vara den mest optimala lösning!
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Överspänning

Kopia av mitt inlägg på tråden "Ström på färja":
En liten varning bara: Köp inte billiga överspänningsskydd. De reagerar för sakta för att skydda elektronik. De innehåller oftast endast en varistor som kopplar ihop nolla med fas om spänningen blir för hög, -men gör det för sakta.
Mer avancerade överspänningsskydd innehåller en varistor plus ett eller flera gasurladdningsrör som reagerar snabbt och tar upp överspänningen innan varistorn reagerar och tar upp den högre strömstyrka som följer spänningstoppen.
Ett bra överspänningsskydd med gasurladdningsrör kostar från ett par hundralappar och uppåt.

Det finns bra överspänningsskydd av fabrikat GELIA (tror jag det heter). De har två kontrollanpor, en som lyser när strömmen är tillslagen, den andra lyser också men slocknar om det varit överspänning som skadat det.
Efter ett kraftigt åskväder slocknade lampan på 3 överspänningsskydd hemma, så de fick bytas.
Förhoppningsvis räddade de dator, TV, värmepump mm.
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: Överspänning

Hej Wizard!
Precis vad jag också menar, de grejerna jag visade i mina inlägg är proffsgrejer från en av sveriges största elgrossist, tror inte de vågar sälja skräp. Priset på den lilla orange är ca: 830 kr/ink moms och den andra för montage i central kostar 1255 kr/ink moms. Vill man ha ett kombinerat mellan/fin-skydd så kostar den från 2000 kr och uppåt. Har ett kombiskydd i min elcentral hemma, värt varenda krona den dan det "smäller" Har i mitt jobb sett många förstörda elskåp och elektronikprylar som gått sönder pga. åskan. Har även monterat många överspänningsskydd i min tjänst som elektriker i kyrkor, teknihus vid telemaster och i vanliga mätarskåp/centraler ute hos abonnenter. Så det är helt rätt som du säger, montera in rätt grejer så kommer det att fungera den dan det är på"riktigt"
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Överspänning

Jag monterade ett OVP 01 och det köpte jag i samband med att mitt electroblock reparerades .
88 euro kostade det då och nu är ju euron inte så hög .

http://www.husbilsklubben.se/forums/t38837/?highlight=%F6versp%E4ningsskydd

Det finns ju ett uttag för en övrig utrustning , dock är ju inte hela kärran skyddad för då skall den ju sitta på ingående 230 i säkringsboxen .
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: Överspänning

Hej Bengt-Åke
Fördelen med OVP-01 är ju att den även fixar "underspänning" villket kan ha sönder känslig utrustning i bilen, sänks spänningen så ökar ju strömmen enligt "Ohms-lag"
Enligt manualen så bryter den vid underspänning 175 Volt och överspänning 265 Volt effektivvärde och med en omgivningstemperatur mellan -10C - +45C
Villket verkar ganska så bra. Tror det bästa är att man monterar inkommande matning direkt till den här och sedan till övrig utrustning, i alla fall om man kollar manualen.

Kul tråd det här, hoppas på fler inlägg.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Överspänning

Det var denna typ av överspänningsskydd som förmodligen räddade min utrustning vid åskvädret.
54378.jpg
De har en vanlig 230 V stickpropp och borde skydda all utrustning i en husbil oavsett om inget är inkopplat till den, bara den sitter i ett uttag.
Då den dämpar spikarna bör det även påverka andra uttag i bilen också. Eller har jag fel?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Överspänning

Normalt varer kortslutningen i overspenningsbeskyttelsen så lenge at automatsikringen i inntaket i bilen slår ut og allt blir uten strøm. I en husbil hvor det er forholdsvis lite kabelnett så gir en slik propp bra beskyttelse for det meste.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Överspänning

Normalt varer kortslutningen i overspenningsbeskyttelsen så lenge at automatsikringen i inntaket i bilen slår ut og allt blir uten strøm. I en husbil hvor det er forholdsvis lite kabelnett så gir en slik propp bra beskyttelse for det meste.

Om inte annat så skall jordfelsbrytaren slå ifrån. Det gjorde den vid åsknedslaget, men inga säkringar utlöstes.
Det var ett grymt blixtnedslag --ett ljussken och en omedelbar knall.
En annan intressant sak som hände en vecka efter åskvädret var att vårt hus och ett par andra blev helt strömlösa. Alla 3 faserna stendöda.
Efter att ha kollat alla säkringar blev det fall! :) för vattenfall.
3 st 150 Ampere säkringar hade gått i transformatorstationen. Grannarna var inte hemma och vi tittade bara på TV.
Tydligen hade åskan slagit ner i transformatorstationen och försvagat säkringarna. Vi har inga luftledningar längre, så det kan inte vara problemet.
Reparatören sa att han aldrig tidigare varit med om att all 3 faserna slagits ut samtidigt.
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: Överspänning

Hej!
Roligt att denna fråga intresserar många, hittade en del intressant läsning om man vill fördjupa sig i frågan, bifogar en intressant folder för er som vill lära sig mer.
 

Bilagor

  • overspanningsskydd_2010.pdf
    5 MB · Visningar: 49
Toppen