• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övernatta eller ej?

happyfamilyluxurycamping

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
31461
Medlemskap
2022
Hej alla husbilsvänner,
Vi är nybörjare med husbil och önskar att frikampa delvis, samt ta en övernattning på lite spontana roliga platser i vårt avlånga land ☺️
Nu till min fråga till er mer erfarna, är det ok att ”parkera” en natt på ett sådant här ställe? Om man anländer på kvällen och tex. Spenderar dagen på stranden och sedan kör iväg igen?
Han inte avsikt att fälla ut markis, ta ut stolar eller så
35261B6C-FFAD-411F-8249-0DCAD507E505.jpeg
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Tillåtet eller inte tvista de lärde om. Men helt solklart är ni provocerar om ni övernattar där. Egentligen t.o.m. om ni bara står där över dagen eftersom det inte är några tidsangivelser på skylten. Var och en gör som den vill men vi hade inte ens parkerat för att pinka där. Vill inte ha bråk om lagparagrafer när vi är på semester. Strömstad kommun har gjort sig känd för att särskilt gynna campingplatserna i kommunen. Det är deras val men vi har ett annat val. Att köra vidare och besöka någon kommun som är mer vänligt sinnad till de som inte väljer camping eller hotell för övernattning.
 

happyfamilyluxurycamping

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
31461
Medlemskap
2022
Tillåtet eller inte tvista de lärde om. Men helt solklart är ni provocerar om ni övernattar där. Egentligen t.o.m. om ni bara står där över dagen eftersom det inte är några tidsangivelser på skylten. Var och en gör som den vill men vi hade inte ens parkerat för att pinka där. Vill inte ha bråk om lagparagrafer när vi är på semester. Strömstad kommun har gjort sig känd för att särskilt gynna campingplatserna i kommunen. Det är deras val men vi har ett annat val. Att köra vidare och besöka någon kommun som är mer vänligt sinnad till de som inte väljer camping eller hotell för övernattning.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tack för svar, då får vi ta och lära oss dessa mer vänliga kommuner ☺️
Titta bland klubbens Husbilsplatser. T.o.m. i Strömstads kommun finns det några platser att stå på.

Rent allmänt kan man säga att på ställen (Öland, Västkusten, ...), och tider (Juli t.ex.), med högt besökstryck så är det besvärligare att hitta "spontana" platser. Fler förbudsskyltar och allmänt "grinigt". Åker man däremot till t.ex. Öland eller Bohuslän i oktober så märker man inget av det.

MVH
Hans
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Det är tydligt att man inte vill ha övernattare oavsett i vilken form. Själv skulle jag söka mig bort några km där det förhoppningsvis finns nån trevlig glipa i skogen för att övernatta
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsvänner,
Vi är nybörjare med husbil och önskar att frikampa delvis, samt ta en övernattning på lite spontana roliga platser i vårt avlånga land ☺️
Nu till min fråga till er mer erfarna, är det ok att ”parkera” en natt på ett sådant här ställe? Om man anländer på kvällen och tex. Spenderar dagen på stranden och sedan kör iväg igen?
Han inte avsikt att fälla ut markis, ta ut stolar eller så
Visa bilaga 210192
Hej, jag skulle också söka mig någon annanstans. Jag vill inte provocera genom att ställa mig på platser där man inte vill ha husbilar även ifall jag har lagen på min sida. Jag vill inte ha konflikt och vill inte ge oss husbilsägare dåligt rykte, därför försöker jag inte ta den ”optimala” platsen eller skymma för andra. Jag försöker vara öppen, vänlig och säga hej till de jag möter. Endel är sura över husbilar på besök men många är också vänliga och nyfikna. Det viktigaste är att vara trevlig och hänsynsfull vid all uppställning av husbil. Ibland är man på genomresa, det är sent och det kan vara svårt att hitta något bra ställe att parkera på, då händer det att jag hävdar min rätt och klämmer in mig, men skulle aldrig göra det på en sån här plats.
 
F

F.d. 58689

Guest
Verkar vara kommunal badplats i Strömstad och de har behövt begränsa användningen, p g a olika orsaker.
Helt klart skulle en HB som bara står parkerad sticka ut här, men om en parkerad personbil klass 1 lastar ur picknickbord och stolar för en em-fika, skulle ingen höja på ögonbrynen.
P-skylten gäller ju för 24 tim parkering för PB klass 1 och 2.
En vanlig tilläggsskylt för PB klass 1 under P-skylten hade ju gjort det enklare att förstå, men även med denna typ av skyltning kan man nog förstå att PB klass 2 (alltså HB) inte är välkomna.
Detta är väl tyvärr bara ännu ett fall av felaktig skyltning.
 
Toppen