• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ÖVERLASTAVGIFTER.

Y

Yjons

Guest
LAG 1972-435 OM ÖVERLASTAVGIFT.
I lagen framgår att överlastavgift tas ut om lastbil framförs med bland annat högre bruttovikt än vad som är tillåtet för fordonet, fordonståget eller vägen. Överlastavgiften har ett grundbelopp av 2000 kr samt därutöver ett belopp för varje axel baserat på storleken av överlasten. Därefter dras 1000 kr av för varje axel. Överlastavgiften som har ägaransvar påförs av Transportstyrelsen.

Kan någon förklara skillnaden mellan denna överlastavgift och böter man får av polisen om man ertappas med för hög maxlast i husbilen? Enligt tidigare uppgifter är böterna för överlast 2000 kr för de första 20 procenten över bilens maxlast. Där talas inte om något avdrag för varje axel. Om jag förstår saken rätt är detta två olika saker. Den första en avgift till Transportstyrelsen och den andra böter utställda av polisen. Om man får böta för överlast, påförs man även en avgift till Transportstyrelsen?

I husbilsklubben finns säkert fackmän som på ett begripligt sätt kan reda ut begreppen.
 

Bosse och Elsey

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7458
Medlemskap
2021
Sv: ÖVERLASTAVGIFTER.

Överlastavgift omfattar:

1 § Överlastavgift tas ut enligt denna lag om
1. en lastbil, som inte är en EG-mobilkran,
2. en buss,
3. en tung terrängvagn, som är konstruerad för en högsta hastighet som överstiger 30 kilometer i timmen, eller
4. en släpvagn, som dras av en bil, en tung terrängvagn, som är konstruerad för en högsta hastighet som överstiger 30 kilometer i timmen, eller av ett motorredskap klass I
framförs på väg med högre axeltryck, boggitryck, trippelaxeltryck eller bruttovikt än som är tillåtet för fordonet, fordonståget eller vägen.

Husbilar är så gott som uteslutande registrerade som personbil klass 2 och omfattas således inte av överlastavgift utan ev. överlast renderar "endast" böter.

/BJ
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: ÖVERLASTAVGIFTER.

Trafikförordning (1998:1276) 4 Kap. § 12 - 15 (bruttoviktsbestämmelserna)

Även om man håller bruttovikten kan man överskrida axel och boggietryck beroende på hur man har lastat.
Samtidigt kan man överskrida Bruttovikten även om axel och boggietryck är bra.

Böter kan du få på vägen av polis även om du kör LB. Som du skrev så är det överskridande av maxlast det gäller då, fordonets begränsning m a o.

Transportstyrelsen tar ut avgifter om jag som fordonsägare sliter onormalt på vägar/broar genom att köra med för höga vikter på fordon och kombinationen, (Bruttoviktsbestämmelserna)Vägens begränsning.

Som du skriver så finns det ett grundbelopp på böterna 2000.-- 4000.-. över 50 procent rapp. till åklagaren. I extrema fall kan polisen även rapportera föraren för vårdslöshet i trafik.
Vid överstigande med mer än 20% blir det hindrande av fortsatt färd. Under 20 % kan man i bästa fall få köra med reducerad hastighet till avlastningsplats/omlastningsplats.
Fortsätter man köra efter att polisen åkt och de hittar på dig igen blir du rapporterad för vårdslöshet i trafik (en sk. medveten risktagning) som förskrivs för just vårdslöshet i trafik.

sven-A
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: ÖVERLASTAVGIFTER.

Vi har ingen lobbyorganisation i Bryssel som mutar dom som stiftar lagarna, och så är det politik och det är ingen frisk människa som förstår sig på deras sätt att tänka. Skämt och sido dom är en mäktig organisation som främjar rörligheten inom EU och vi en miljöbov som betalar mer än gärna (resande).
 
Y

Yjons

Guest
Sv: ÖVERLASTAVGIFTER.

Frågan var: Vad är överlastavgift?

Efter lite resonerande kan vi nog reda ut det här. Trafikförordningens 4 kap 12-15 talar bla. om olika vägars bärighetsklasser. Kan vi då anta att överlastavgiften är någon form av straffavgift till transportstyrelsen om man anträffas av polisen med för hög vikt på resp axlar eller bruttovikt på den aktuella vägen? Får man desssutom tro, böta för överlast?

Om ovannämda stämmer kan vi altså bortse från överlastavgift till Transportstyrelsen för våra husbilar oavsett om vi kör pb2 eller lätt lastbil 3500 kg. Vi behöver bara koncentrera oss på ev böter samtidigt som vi kan ha en from förhoppning att bötesbeloppet så småningom inte baseras på procent av maxlasten vilket förmodligen är rätt osannolikt. Som tidigare sagts har vi ingen lobbyverksamhet i den frågan till skillnad från skatteproblemen på importerade husbilar den gången pb2 infördes i Sverige som enda land i Europa.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: ÖVERLASTAVGIFTER.

Du har förstått det hela helt rätt men....

Överskridande av maxlast beräknas i % och böterna baseras på antal procents överskridande, precis som brott mot Bruttoviktsbestämmelserna, över 50 % rapp. till åklagaren.
I övrigt gäller det jag skrev om över eller under 20 %.

Varje enskilt fordon i kombinationen LB + släp får var för sig ej överskrida maxlasten eftersom det är en teknisk begränsning i fordonet. Svaret är JA, du får även böter för det även om du får böter för axel, boggie eller bruttovikt, men du ska ha en j-a otur om du lyckas med allt detta, men teoretiskt kan det naturligtvis ske.

Vi husbilsägare får väl ha lite koll på vårt tillåtna axeltryck och maxlast (finns angivet i reg.beviset)

sven-A
 
Senast ändrad:
Toppen