Y
Yjons
Guest
LAG 1972-435 OM ÖVERLASTAVGIFT.
I lagen framgår att överlastavgift tas ut om lastbil framförs med bland annat högre bruttovikt än vad som är tillåtet för fordonet, fordonståget eller vägen. Överlastavgiften har ett grundbelopp av 2000 kr samt därutöver ett belopp för varje axel baserat på storleken av överlasten. Därefter dras 1000 kr av för varje axel. Överlastavgiften som har ägaransvar påförs av Transportstyrelsen.
Kan någon förklara skillnaden mellan denna överlastavgift och böter man får av polisen om man ertappas med för hög maxlast i husbilen? Enligt tidigare uppgifter är böterna för överlast 2000 kr för de första 20 procenten över bilens maxlast. Där talas inte om något avdrag för varje axel. Om jag förstår saken rätt är detta två olika saker. Den första en avgift till Transportstyrelsen och den andra böter utställda av polisen. Om man får böta för överlast, påförs man även en avgift till Transportstyrelsen?
I husbilsklubben finns säkert fackmän som på ett begripligt sätt kan reda ut begreppen.
I lagen framgår att överlastavgift tas ut om lastbil framförs med bland annat högre bruttovikt än vad som är tillåtet för fordonet, fordonståget eller vägen. Överlastavgiften har ett grundbelopp av 2000 kr samt därutöver ett belopp för varje axel baserat på storleken av överlasten. Därefter dras 1000 kr av för varje axel. Överlastavgiften som har ägaransvar påförs av Transportstyrelsen.
Kan någon förklara skillnaden mellan denna överlastavgift och böter man får av polisen om man ertappas med för hög maxlast i husbilen? Enligt tidigare uppgifter är böterna för överlast 2000 kr för de första 20 procenten över bilens maxlast. Där talas inte om något avdrag för varje axel. Om jag förstår saken rätt är detta två olika saker. Den första en avgift till Transportstyrelsen och den andra böter utställda av polisen. Om man får böta för överlast, påförs man även en avgift till Transportstyrelsen?
I husbilsklubben finns säkert fackmän som på ett begripligt sätt kan reda ut begreppen.