• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast

bossebagare

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8546
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Registrade om bilen från 3500 kg lastbils reg till 3800 kg pb2 reg kostade ca 3800 kronor papper och besiktning.Billigare än böter, provvägde i sommras då vägde bilen med alla i familjen med 3710 kg så nu är vi på rätt sida. Tack för hjälpen (Joel) på Husvagn-Svensson i skara för hjälpen med pappern.Bosse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11067

Guest
Sv: Överlast

Om du hänger på ett moppeställ bak på din husbil, ställer en moppe på det (säg att det är godkänt för 150 kg, din scooter väger 100 kg) så sitter det 2 meter - eller mer - bakom din husbils bakaxel.

Så lastar du fullt, sticker till Alperna eller Pyreneerna så bränner du oljan i din bakaxel och din differential rasar. Det kan kosta upp till 50 000 SEK om du inte har tur och hittar en bättre begagnad axel.

Till detta så ska man tänka på att däcken på bilen har ett godkänt axeltryck och om de överlastas så kan de explodera, så kör man ihjäl sig och andra i värsta fall.

Innan du tycker jag målar fan på väggen så kör jag en 9-meters IVECO Daily (Hobby Sphinx) med tvillingaxel som har max 3700 kg axeltryck bak och en totalvikt på 5200 kg. Vissa dagar har jag satt andra på att köra vespan över bergen, tömt tankarna på bilen för att spara mitt fordon och slippa bromsar som brinner upp. Man kan lära sig mycket på att ta ett C-kort, även om man inte behöver. Det gjorde jag. Det var dyrt som fan, men det var det värt, faktiskt.

Frågor om last, axeltryck, däcktryck, bromsar med mera är komplexa. Alla som äger en husbil borde tvingas att väga in den en gång om året och svara på frågor om detta på besiktningen och ha ett formulär i bilen som man fyller i innan man drar ut på vägarna.

Jag fattar långt från alla - mer erfarna - inlägg i ämnet av yrkeschaufförer, de som ägt husbil i flera år men fick lägga ut 12 000 SEK på bakbromsar som var slut efter 600 mil i Alperna och Pyreneerna. Klossar, skivor, belägg, rubbet. Slut.

Mest för att vi turades om att köra och alla kan inte motorbromsa, uppenbarligen. Som tur är tog både jag och frugan C-kortet tillsammans, men hon var inte med på denna resa. Bilen hade nog mått bäst om hon fått köra den i bergen och jag cyklat efter, på min racer, faktiskt =)
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överlast

cortex det var ord och inga visor:)

I mycket håller jag med dig till och med i nästan allt.
Men cortex att någon kör 600 mil enbart på Alpvägar på en särsong är nog väldigt ovanligt av oss nordbor.:rolleyes:

Sedan är jag faktiskt också undrande om ditt påstående att vissa"yrkeschaffisar" inte skulle ha klart för sig hur man använder växellådan i upp och nedförslut. Är det så att en sådan inte anpassar till lägre växel i utförslut (eller använder retadern om sådan finns) och endast använder fotbromsen för små justeringar av hastigheten. Utan lyckas "bränna bromsarna" så snabbt borde de/dessa nog lagt till denna symbol efter sitt inlägg:msn_embarrassed::msn_embarrassed:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Överlast

Vem vågar köpa "en relativt ny, begagnad och litet körd husbil", som man inte vet hur och var den är körd???? Men fortfarande fin i lacken och ser ut som ny, lågt pris jämfört med andra! Jo visst, men heller inte utan orsak!

Verkligheten är vårt största problem!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Överlast

dom flesta bilar som ligger över 600 mil--för att slippa moms är hyrbilar,,från tyskland då!!,
ja vet inte riktigt själv men tror att de handlar om moms,,
men ändå en bra affär,,ka vara nån som gått 1500 men ändå med kvarvarande garanti,,
man tar hem en 12-a för runt 35.000 euro,,
en #ny# bil för dom pengarna,,visst e de bra,,
 
F

F.d. 11067

Guest
Sv: Överlast

Hej!
Kärran har gått över 6500 mil när vi stack och fått regelbunden service. Dock är det så att bilar ska gå och inte stå. Många husbilar står ju hela vintern och det är inte riktigt bra för bromsar rostar och så kan även differentialen i bakaxeln, då halva står i olja och den andra står i luft i 6-8 månader.

Att grejorna tog stryk på resan var resultat av överlast, tidigare ägare/verkstad/fabrik (fel monterat bakhjulslager, inslaget med don, skadad packbox) och det är fixat nu.

Köpte bilen för halva nypriset. Kan serva den i ett decennium och ända sparat hundratusentals kronor =) Den hade gått knappt 4500 mil och är 4 år gammal. Bra balans mellan kostanad och funktion för mig.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Hej!
Kollade data på en Solifet Finlandia 730 G, 7700 mm lång, totalvikt 3500 kg, uppgiven tjänstevikt på 3100 kg, lastvikt i standardutförande 400 kg, 4 bältade platser och ett garage på cirka 2 m3.
Eftersom det snarare är undantag än regel att tjänstevilkten är för lågt angiven och att tre passagerare lätt kan uppgå till 200 kg, så undrar jag vad man skall ha i garaget. En markis och ett eventuellt cykelställ med cyklar gör att bilen snarare är stuga på hjul än ett fordon.
Nu vill branschen dessutom att tjänstevikt skall ersättas med "i körbart skick" som får diffa på +-5 %, vilket gör att bilen i "skalat skick" kan väga 3250 kg och tillbehör, last och eventuella passagerar skall rymmas inom 250 kg.
Är det bara jag som inte förstå varför det kallas husbil?
//Conny
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Hej!
Kollade data på en Solifet Finlandia 730 G, 7700 mm lång, totalvikt 3500 kg, uppgiven tjänstevikt på 3100 kg, lastvikt i standardutförande 400 kg, 4 bältade platser och ett garage på cirka 2 m3.
Eftersom det snarare är undantag än regel att tjänstevilkten är för lågt angiven och att tre passagerare lätt kan uppgå till 200 kg, så undrar jag vad man skall ha i garaget. En markis och ett eventuellt cykelställ med cyklar gör att bilen snarare är stuga på hjul än ett fordon.
Nu vill branschen dessutom att tjänstevikt skall ersättas med "i körbart skick" som får diffa på +-5 %, vilket gör att bilen i "skalat skick" kan väga 3250 kg och tillbehör, last och eventuella passagerar skall rymmas inom 250 kg.
Är det bara jag som inte förstå varför det kallas husbil?
//Conny

Den bilen är ju en mycket fin bil men också ett bra exempel på vad som händer när man försöker pressa in en stor bil under 3500 kg.
Uppvägd till 4000kg eller 4250 blir ju läget något helt annat och sommarstugan förvandlas som ankungen till en fin svan med god lastvikt.:)
 
F

F.d. 29911

Guest
Sv: Överlast

Mej vetligen så är det bara länder som inte är med Eu som kräver C1 körkort.
Alltså bla Norge.
Så undvik Norge om ni inte har C1 eller trafikkort för fordonöver 3,5 ton.
HBK 5081
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Överlast

Mej vetligen så är det bara länder som inte är med Eu som kräver C1 körkort.
Alltså bla Norge.
Så undvik Norge om ni inte har C1 eller trafikkort för fordonöver 3,5 ton.
HBK 5081

Frågan har varit uppe tidigare, och gamla B-kort gäller i Norge, så inga problem där inte.
 
Toppen