• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överladdning av startbatteri från EBL?

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Av en händelse upptäckte jag att min EBL101 laddar startbatteriet upp till 14,2V och går aldrig ner i spänning efter en tid. Däremot fungerar laddningen av bodelsbatteriet som det ska med reducering till 13,6V efter ett antal timmar. Felet eller konstruktionsbristen, vilket det nu är, är oberoende av om det är solcell (via EBL) eller 230V. 14,2V till startbatteriet visar dels manöverpanelen till EBLen och dels när jag mäter direkt över startbatteriet med ett instrument.

Nu undrar jag hur andra har det med sin kontroll över hur laddningen av startbatteriet sker via EBLen, överladdar ni också startbatteriet eller har jag ett fel på min EBL?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Överladdning av startbatteri från EBL?

Uten noen forbrukere i gang så synker spenningen meget sakte fra avsluttningen på en ladeomgang. 14,2V når ladespenningen kobles fra kan holde seg i mange timer. Er det litt forbruk vil en raskt komme ned til 13,5 - 13,7.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Överladdning av startbatteri från EBL?

Uten noen forbrukere i gang så synker spenningen meget sakte fra avsluttningen på en ladeomgang. 14,2V når ladespenningen kobles fra kan holde seg i mange timer. Er det litt forbruk vil en raskt komme ned til 13,5 - 13,7.

Kanske riktigt, men när jag upptäckt det hade bilen stått hemma på tomten några dagar. Det är ju små förbrukare på en modern bil inklusive larm, när jag upptäckte den höga spänningen tog jag bort säkringarna mellan EBL och startbatteri då sjönk spänningen mer eller mindre direkt till under 14V. Därav är sannolikt din förklaring inte tillämpligt i mitt fall.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Överladdning av startbatteri från EBL?

Helt rett, det står i spec på EBL101 at den lader startbatteri med en float-charge. Dette pleier å være en lav strømstyrke med en fast spenning tett opp til toppladet batteri. Selv finner jeg 14,2 V litt høyt for dette, men det ligger innefor det normale startbatterier skal tåle.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Överladdning av startbatteri från EBL?

14,2V är ju ok om eblen har temperaturkompensering annars gasar batteriet vid 30 grader och 12,4 V, vilket jag inte kunnat finna information om.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Överladdning av startbatteri från EBL?

Frågan är väl även var du mäter, vid EBL eller vid polerna?

Var EBLen mäter vet jag ej, men jag mäter vid polerna. En stilla undran är om nu bodelsbatteriet behöver laddare med flera laddsteg varför behöver inte startbatteriet detsamma? Vi har också fått reda på av Knut att laddning av startbatteriet sker bara med ett steg som jag tolkar flytande laddning. Är det riktigt finns sannolikt ingen temperaturkompensering heller, är mitt antagande rätt har jag en husbil med schaudts ebl som gasar startbatteriet vid varma sommardagar.
Mer konstigheter är om jag tar ur säkringen för solceller på EBLen laddas ej bodelsbatteriet men startbatteriet fortsätter att laddas (använder1218 från schaudt)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Överladdning av startbatteri från EBL?

Det siste stemmer bra med at 1218 er koblet inn før elektronikken som skal lade startbatteriet og solar sikringen sitter etter dette sidesporet.

Personlig foretrekker jeg cbe sin logikk som brutalt kobler sammen batteriene når bobatteri er fullt og det trengs ladning av startbatteri. Når spenningen på startbatteri indikerer fullt så brytes koblingen igjen.

Men den logikken som er i Schaudt sine EBL gjør egentlig ikke noe annet enn det bilens generator gjør, legger en ladespenning direkte på batteriet.

Hva skjer om du trekker ut 1218 og lader med 230V? blir det samme spenning? Kan være at solar løfter spenningen noe.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Överladdning av startbatteri från EBL?

Varför inte ibland se batteriet som ett rent startbatteri och förenkla tankarna?
Alla fordon har en generator som enbart reglerar spänningen, ofta temperaturkompenserat men inte alltid.
Det är vanligt är att bilen har en konstant spänning, sommar som vinter under alla år, ändå håller batteriet i mängder av år.
Man kör utan problem en bil i flera dygn i sträck med konstant polspänning på ca 14,4V, varför skulle inte en laddare kunna fungera på samma sätt utan att det medför stora problem?
Så länge man inte är över gasningsspänningen alltså.
Den normala spänningen från en generator ligger alltså på ca 14,4V vilket räknas som gasningsspänning vid +20, vid +50 är gasningsspänningen 13,8V så batteriet överladdas inte med 14,2V om det inte är varmare än +30 (spänningen ska sänkas ca 0,3V per 10 grader).
Jag tror att så länge bilbatteriet inte passerar +30 grader är allt OK, men det kanske det gör i vissa länder?









.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Överladdning av startbatteri från EBL?

Tack Knut, nu vet jag att jag inte har något fel utan mer en budgetvariant av EBL. Orsaken till tråden var att jag förra sommaren stod still en vecka med 30+ i temp och 230 anslutning. När jag körde därifrån stannade jag efter 30 minuter för att handla, då gick bilen inte igång. Visade sig att batteriet var torrt, jag kan därav inte påstå att det orsakades av EBLen, men när jag i år insåg hur EBL är konstruerad fick jag mina misstankar att den kunde bidragit till batterihaveriet. Har nu modifierat laddningen från ebl så det inte kan uppstå igen.

Knut, jag ska kolla att bryta solceller och se hur 230 laddar, återkommer efter midsommar i ärendet.

Vore intressant om fler tycker sig ha haft kort livsläng på sitt startbatteri med ebl från Schaudt.
 
Toppen