• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Överflödsventil gråvatten

Inesno44

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
36811
Medlemskap
2024
Hej har en liten undran. Vårat andra år med husbilen. Vi har en fiat 2006 Sun Light Tumbo, helt plötsligt har överflödsventilen på gråvattentanken börjat läcka när vi andvänder handfat och diskho trots att gråvattentanken är tom. Den vanliga ventilen funkar som vanligt. Någon som har någon idé vad detta kan bero på och vad man kan göra åt detta? Tack på förhand. Har alltid fått sådan bra hjälp här. Ni är bäst!❤️
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Ni har en tömningsventil som man öppnar när man tömmer gråvatten.
Någon överfyllnadsventil finnas nog inte.
Det sitter en slang på högsta punkt på gråvattentanken, breddavlopp
I det rinner det över om tanken blir överfull.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Vi hade tidigare en Bürstner-06, stod på en ställplats och den började helt plötsligt läcka när vi spolade i handfatet på toan, det var lutningen av gråvattentanken som satt under tvättstället som vridit sig så när vi spolade så rann det den vägen istället för ner i tanken
 

Inesno44

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
36811
Medlemskap
2024
Vi hade tidigare en Bürstner-06, stod på en ställplats och den började helt plötsligt läcka när vi spolade i handfatet på toan, det var lutningen av gråvattentanken som satt under tvättstället som vridit sig så när vi spolade så rann det den vägen istället för ner i tanken
Det kanske stämmer. Ska krypa under bilen och kolla. Vi var på Öland och ställde oss lite lutade för att slippa köra upp på klossarna. Ska även kolla om jag hittar någon sådan ventil på vår. Den läckte idag när jag testade fast vi stod helt nivelerade på vår parkering.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Har aldri hørt om noen slik ventil på gråvannstanken, er den full så er den full. Syns også det virker veldig merkelig at man kan slippe ut gråvann når bilen står skrått parkert. Er dere sikre på at det er gråvann, eller kan det være en lekkasje?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Ibland använder vi duschen som förråd när vi kör från A till B. Vid ett tillfälle råkade någon i familjen stöta till vattenkranen av misstag. När jag kom ut på morgonen och skulle vända husbilen flödade vattnet (rent) från gråvattentankens breddavlopp, så visst rinner det över när den är full. Så det var bara att tömma det rena innehållet i en dagvattenbrunn och fylla på med ytterligare 100 liter vatten.
Vattentank 160 l
Gråvattentank 100 l
 
Toppen