• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överdrag - några tips?

F

F.d. 53277

Guest
Sv: Överdrag - några tips?

Jag skulle byta ut elementet mot en fläkt för att få luftcirkulation.

Räcker det med en "intern cirkulation" eller måste det ut med gammal luft och in med ny? Luften som finns utanför bilen känns ju väldigt fuktig, framförallt på morgonkvisten.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Överdrag - några tips?

Huvudsaken är att det blir cirkulation så förmodligen duger den interna varianten. Om man inte vill köra fläkten konstant kan en timer vara lösningen.

Glöm inte att öppna dörrarna till kyl och frys!
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Överdrag - några tips?

Är den ställbar till något lägre än 2000w? Eller är det alltid 2000w som den drar när den ska börja värma och slår på och av?
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Överdrag - några tips?

Ventilera lite med takluckorna, skippa värmen och se till att du inte får vattenansamlingar på taket. Underhållsladda batterierna eller fulladda dom och koppla loss - det räcker tycker jag!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Överdrag - några tips?

Ingen värme alls numer men första året hade jag värme och det blev som bekant varmt i taket och smälte snön på taket och det blev is av det känns inte helt ok men snön vintern 2010 och 11 var tung med närma en meter och då tar man ett rep och skär av snön och skjuter av den eller sopar av om det är mindre med snö. Fuktmätt varje år inga problem än så länge.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Överdrag - några tips?

Ingen värme alls numer men första året hade jag värme och det blev som bekant varmt i taket och smälte snön på taket och det blev is av det känns inte helt ok men snön vintern 2010 och 11 var tung med närma en meter och då tar man ett rep och skär av snön och skjuter av den eller sopar av om det är mindre med snö. Fuktmätt varje år inga problem än så länge Har alltid 3 fuktbollar under säsongen.
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Överdrag - några tips?

Ingen värme alls numer men första året hade jag värme och det blev som bekant varmt i taket och smälte snön på taket och det blev is av det känns inte helt ok men snön vintern 2010 och 11 var tung med närma en meter och då tar man ett rep och skär av snön och skjuter av den eller sopar av om det är mindre med snö. Fuktmätt varje år inga problem än så länge Har alltid 3 fuktbollar under säsongen.

Hur blir det med isproblemet om man har ett överdrag på husbilen? Då hamnar ju vattnet/isen utanpå det och kommer aldrig i kontakt med själva taket. Eller blir det kondens och grejer istället då kanske?

Det är mycket med det här med att parkera undan ett fordon! ;-)
 
F

F.d. 30455

Guest
Sv: Överdrag - några tips?

Om man har en värmefläkt på 2000w så kostar den i drift 48kwh/dygn=ca1400kwh/mån... nu är jag ganska dåligt uppdaterad på elkostnaden men med alla skatter så torde den fläkten kosta ca 2000 sek/mån.
Skulle det inte räcka med en 500w fläkt?
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Överdrag - några tips?

Om man har en värmefläkt på 2000w så kostar den i drift 48kwh/dygn=ca1400kwh/mån... nu är jag ganska dåligt uppdaterad på elkostnaden men med alla skatter så torde den fläkten kosta ca 2000 sek/mån.
Skulle det inte räcka med en 500w fläkt?

Vilken fläkt man än har så kommer den ju inte stå på dygnet runt och leverera 2000w. Då lär husbilen bli en bastu eller en nyårsbrasa. ;-) (ok, något överdrivet, men ändå)

Den slår väl på och av lite då och då för att hålla minusgraderna borta.
 
Toppen