• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överbelastade Tyska vägar

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Nä, folk har så bråttom nuförtiden och saker går sönder hela tiden! Men, smakar det, så kostar det i form av trafikinfarkt och grav miljöpåverkan!

Jappe
Kanske passar detta senario Jappe, spec som dieselskatten i sverige går upp med 20 öre/lit nu vid årsskiftet (bara att betala som vanligt)?

30.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.156
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Fan.!.... detta hade väl varit miljövänligt....och kanske något för HB-klubbens miljöpolicy....eller hur alla miljövänner.?.....
Kanske passar detta senario Jappe, spec som dieselskatten i sverige går upp med 20 öre/lit nu vid årsskiftet (bara att betala som vanligt)?

30.jpg
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Var hittar jag lokalt framställd diesel och gasol till husbilen???


Mvh
larsemil
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Bränsle som ersätter diesel, dimetyleter (DME) tillverkas vid Smurfit Kappa Kraftliner massafabrik i Piteå. Ännu bara i experimentell skala men det ser lovande ut enl. denna artikel.

Pressreleaser - Nyheter från Volvo Lastvagnar : Wist Last & Buss

RME (rapsmetylester) började vi tillverka i slutet av 80-talet i relativt stor omfattning men tyvärr så tålde inte packningar mm i dieselmotorerna bränslet, effekten blev inte densamma mm. så det blev ingen succe'. Numer så har man i allafall RME-inblandning i bränslet, då körde man med det i stor koncentration.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Jappe, du borde bli EU-parlamentariker, eller tycker du inte om EU???:)
 
B

Boxer

Guest
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Det är kanske så att transporter överhuvudtaget är för billigt. Det är billigare att tillverka det vi behöver i lågprisländer och frakta hit det istället för att tillverka det i Sverige. Undrar bara var vi ska få pengar att handla för när vi inte har någon tillverkning kvar.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Hittade en gammal artikel i Forskning & Framsteg som visar på stor samhällsekonomisk vinst med kombinationstransporter tåg + lastbil, allstå att lasta upp lastbilar på tåg för längre transporter. Inte mycket tycks ha hänt sedan artikeln publicerades, kanske pga. att vi har två stora lastbilsproducenter i landet.

Billigare köra lastbil på tåg | Forskning & Framsteg | Populärvetenskapligt magasin

Varför skulle faktumet att det finns två lastbilsprocucenteri Sverige påverka att inte mer "lastbilar" körs på järnväg?:wideeyed:
Menar du att tåg även skall köra "lastbilen till tåget:confused:

Det behövs naturligtvis en lastbil för att transpotera godset till och från en Combiterminal.

Att det inte "hänt så mycket" beror på andra faktorer som att järnvägtransporter inte har den flexibilitet som lastbilstransport har och därmed inte kan konkurera med dessa.

Dessutom passar inte järvägstransport för rena styckegodstransporter utan har sin nisch i partigods ex. malmen som transpoteras från Kiruna till Narvik och dylika frakter.

Det är inte Volvo och Scania som styr hur transportköparna väljer transportsätt, det gör kunden som beställer transporten.

Volvo och Scania levererar precis som allt annat inom handeln, det som efterfrågas av marknaden inget annat.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Jappe, du borde bli EU-parlamentariker, eller tycker du inte om EU???:)

Givetvis skulle jag vilja ha ett inflytande i EU men jag tror inte att jag hade fått någon större uppskattning i det gänget i synnerhet inte när det gäller EU:s kelgrisar, de stora globala företagen med Nestlé och Unilever i spetsen. Bankernas, av EU accepterade, roll när det gäller att långsamt förändra strukturen i Medelhavsländerna och försöka få invånarna där att bli mer "Nordeuropeiska" är en annan het potatis där EU inte vill avslöja vad spelet egentligen går ut på!

Jag tycker faktiskt att EU kan ta sina s.k. konkurrenslagar och stoppa undan dem någonstans där de inte gör någon skada!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen