• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Överbelastad Honda EU10i

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2026
Vi har 2•170Ah gelbatterier i bodelen och en kombi-batteriladdare 60Ah. När jag ansluter Hondan och samtidigt kollar Mastervoltpanelen ser jag att laddningen startar på ca 10Ah. Därefter stiger laddningen under ca 30sek till ca 40Ah, varpå överbelastningsskyddet löser ut. Förstår att Hondans max 1kVA och kontinuerlig 0,9kVA är gränsfall, men undrar ändå, kan jag använda Hondan genom att på något sätt begränsa Madtervoltens "aptit".
Om jag kopplat in laddning med Hondan när batteribanken är laddad så tuffar den på med lägre effekt, men det är ju inte i det läget jag behöver ladda.
Bilen är en Concorde Carver 2015.
Tacksam om någon el-kunnig kan ge ett råd, förutom att köpa kraftigare generator.
 
Sv: Överbelastad Honda EU10i

Er du sikker på, at du har stengt alt andet 220v av, så det kun er laderen, der er på.

ERIK
 
Sv: Överbelastad Honda EU10i

Lite konstigt din laddare drar ju inte mer än 700-800 watt. Ditt 1000 watts elverk borde klara det?
 
Sv: Överbelastad Honda EU10i

Hej jag har en Charisma 2010, i min Mastervolt finns något som heter powersharing och kan ställas in på 4, 6, 10 eller 16 amp. Inställningarna göra på panelen ovanför dörren.
Jag har dock inte provad detta vid laddning men ett flertal ggr när det är 6 amp som finns tillgängligt i stolpen och det fungerar så att om jag tar ut mer än 6 amp, tex kaffebryggare +mm så tas det som är över 6 amp ifrån batterierna som sedan laddas upp när kaffet är klart.
Detta borde funka så att om du kan ställa in detta på din Carver så kan du begränsa laddningen till 6 ampere.
Hälsningar Mats
 
Sv: Överbelastad Honda EU10i

Ja, allt jag kan komma på, tex. invertern på 3000W. Har dock inte provat att slå av hela Concordepanelen.
 
Sv: Överbelastad Honda EU10i

Tack Montreal, det har jag inte tänkt på. Ska testa direkt. Rycker elsladden och väntar några timmar först.
 
Sv: Överbelastad Honda EU10i

Har nu provat igen efter att ha lastat ner batteribanken en timme med en kupévärmare, (1500W) via invertern.
El-värme och kylskåp av. Hela Concordepanelen av. dvs allt i bilen. Nu går Hondan längre perioder, pendlar mellan 15Ah och 30-40Ah då överlastsäkringen släpper, dock utan att avbryta helt, utan laddningen börjar om vid 15Ah och stegras sakta. Så fortgår det tills överladtskyddet bryter helt efter några minuter.
(Skadligt enl. Honda). Någon som har fler förslag? Kan jag begränsa Mastervoltladdaren på något sätt? Hjälper det att ladda ett batteri i taget, eller matar Mastervolten på med maxeffekt ändå om batteriet kan ta emot det?
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 15
Sv: Överbelastad Honda EU10i

Hej
Vad har du för laddare i bilen? Mastervolt laddare har effekt från 210w till 3300w på 230 V.

Jim
 
Sv: Överbelastad Honda EU10i

Hej Jim. Enligt bilens tillvalsspec en kombi-batteriladdare 60Ah. Har inte hittat den, men det mesta verkar vara Mastervolt. (Se bild inlägg 8).
 
Sv: Överbelastad Honda EU10i

Detta var ju på tapeten tidigare och då påstod flera att Hondan skulle klara detta. Hade själv tidigare ett Biltema elverk på 1000W men det vägrade både 55A och 70A kombinationerna via 3 olika laddare.

I min nya husbil har jag 18+18+20A laddare och det köpte min nya Honda utan problem vid 50% urladdade 270Ah Gel-batterier.

ANders
 
Sv: Överbelastad Honda EU10i

Et spørgsmål, har du slukket for det varmevand ??

ERIK
 
Sv: Överbelastad Honda EU10i

Hej. Den stora prylen i bilden är en shunt, vad jag kan se på mastervolts hemsida så är förbrukningen på en Mass combi som är på 12v/60A 4,5A vid laddning 230v det blir cirka 1035w om ditt elverk ger 230v så blir det 1035w är spänningen högre blir effekten högre och lägre om spänningen är lägre,
Elverket är på 900w Max 1000w 3,9A 230v vet inte hur känligt Elverket är men verkar som effekten är för hög för Elverket det bästa är att mäta hur hög effekt laddningen tar för att se vad för effekt som krävs.
Jim
 
Sv: Överbelastad Honda EU10i

- Mats&Agneta. Vad innebär powersharing?
- Czuba. Nej, tänkte inte på varmvatten när jag stängde elvärmen. Testar det!
- Har skickat en fråga till Mastervolt om det går att begränsa laddarens effekt.
Tack för ert engagemang!
 
Sv: Överbelastad Honda EU10i

Hej! Det innebär att du kan tala om för Mastervoltsystemet hur mycket el uttryct i amp. SOM FINNS TILLGÄNGLIGT I DIN TILLGÄNGLIGA ELANSLUTNING / ELVERK.
 
Sv: Överbelastad Honda EU10i

Till min Mastervolt i båten på 12 volt 40 amp har jag en fjärrkontroll ej trådlös som jag kan justera laddaren från 0 till 40 amp funkar klockrent.
 
Tillbaka
Toppen