• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Östersund

swebhm

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Berg
HBK-Nr
6483
Medlemskap
2024
Sv: Östersund

Det är så man skäms över Östersunds kommun. Men de (jag bor i Bergs kommun) förstår inte bättre än så här. Det bevisar de gång på gång med sitt fumlande i olika frågor.
Men jag kan tipsa om en fantastiskt fin ställplats i Svenstavik (6 mil innan Östersund utmed E45) med markbrunn för tömning av fasta tankar, färskvatten, utrymme för tömning av lös toatank och toalett. Inom hundra meter finns ICA, apotek, bankomat, Systembolag, affärer och matställen. Gratis på dagtid och en hundring nattetid inkl el. Så stanna till i Svenstavik och gör era ärenden, sedan väljer ni vilken sida om Storsjön ni far vidare norrut. Jag rekommenderar att ni fortsätter E45, svänger av efter 20 km och kör igenom Hackås och vidare väg 592 mot Östersund. Det är en vacker väg med återkommande utsikt över fjällen och Storsjön. När ni kommer till Östersund så parkerar ni utmed järnvägsspåret vid båthamnen där det är gratis för bussar och husbilar. Då har ni bara ett par hundra meter upp till Prästgatan (gågata) och centrum med affärer och restauranger. :wink:
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.728
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Östersund

Det är bara att beklaga Östersund
Jag har mejlat kommunen flera gånger och även skrivit insändare i lokaltidningen, Men dom vill tydligen inte ha turister i den här staden
I centrum står fler och fler lokaler tomma efter att butiker har gått i konkurs,
Jag har även försökt få kontakt med handlarföreningen i staden ,utan att få någon respons,dom borde väl lobba i frågan kan man tycka.
Att Campingägarna har ett finger med i spelet är väl klart,
Men dom kommer nog att ha tillräckligt med gäster ändå,
Då många föredrar att stå på inhägnade platser med el och tillgång till duch m.m.

Roffe i Östersund
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Östersund

Det är så man skäms över Östersunds kommun. Men de (jag bor i Bergs kommun) förstår inte bättre än så här. Det bevisar de gång på gång med sitt fumlande i olika frågor.
Men jag kan tipsa om en fantastiskt fin ställplats i Svenstavik (6 mil innan Östersund utmed E45) med markbrunn för tömning av fasta tankar, färskvatten, utrymme för tömning av lös toatank och toalett. Inom hundra meter finns ICA, apotek, bankomat, Systembolag, affärer och matställen. Gratis på dagtid och en hundring nattetid inkl el. Så stanna till i Svenstavik och gör era ärenden.

Vi kan bara intyga. Mycket fin ställplats.
Vi har besökt platsen sommaren 2015.
DSC_0085.JPG

DSC_0086.JPG

Hälsn. Krister o.Ursula
 
F

F.d. 53674

Guest
Sv: Östersund

Fin ställplats centralt i Östersund Gratis men inga faciliteter, utsikt mot frösön
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.728
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Östersund

Ja vi har varit där på denna ställplats i Svenstavik
Tipsade Östersunds kommun om hur bra Bergs kommun löst detta med att fixa en ställplats för turister som passerar och övernattar en eller flera nätter ,och spenderar pengar på inköp av div.slag ,men jag tror/vet att beroende på vilka partier som sitter vid makten ,så prioriterar man cykelvägar i stället.
Synd tycker jag
Roffe i Östersund
 

kjeva

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2024
Sv: Östersund

Visst är ställplatsen i Svenstavik bra, men der är Östersund rubriken handlar om.
Det är en skam att en så stor turistort inte kan få fram någon ställplats.
Den campingplats som åsyftas ligger 3 km.från centrum.
Skicka kommunalgubbarna till Karlskoga så dom får se hur en ställplats ser ut.

Kjell, fd. Östersundsbo.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Östersund

Det är synd på en helt outnyttjad parkeringsplats med bra läge i Östersund, att den inte kan utnyttjas till något positivt och istället t.ex att välkomna (!) HB-turister från när och fjärran. Bra för Jamtli och Östersund i synnerhet.
Snedvriden kommunal konkurrens missgynnar campingen? Jamen, det löser man som i andra länder med en biljettautomat och att t.ex ta ut en natt-avgift på någon hundring, så är konkurrensen på lika villkor. Vill inte kommunen driva detta, så arrendera ut platsen till någon privat intresserad. Konkurrens är befrämjande.
Int`ska väl nå´n enskild företágare hållas om rygg´n? Sån´t gör man väl itsche i norrland? Nä, öppne opp iställe´ för sörlänningarne, så vi får lit fart på byggda...
:)
 

Hobby Toskana

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
25129
Medlemskap
2022

Bilagor

  • IMG_1760.PNG
    IMG_1760.PNG
    172,9 KB · Visningar: 9

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.728
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Östersund

Ja det är en fin plats att stå på nedanför Jamtli ,Men det är denna plats kommunen vill ta bort
Och bara ha kvar den vid hamnen och då bara tillåten att stå på dagtid inte att övernatta på

Roffe i Östersund
 

Hobby Toskana

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
25129
Medlemskap
2022
Sv: Östersund

Ja det är en fin plats att stå på nedanför Jamtli ,Men det är denna plats kommunen vill ta bort
Och bara ha kvar den vid hamnen och då bara tillåten att stå på dagtid inte att övernatta på

Roffe i Östersund

Den här platsen är vid småbåtshamnen. Den nedanför Jamtli har länge varit förbudsskyltad.
 
Toppen