• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Österrike Euro klass

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025
Vet att ämnet varit uppe tidigare men vill ändå berätta följande. Åkte igenom Österrike i September 2010, nu i mars kom en faktura på 110 euro eftersom jag ej presenterat dokument som styrkte euroklassen. Vårt svenska regbevis som jag visat upp, säger inget om euroklass (avgasklass) men om man via internet (Transportstyrelsen.se) tar ut uppgifter om fordonet så står avgasklassen varför kan dom då inte nämna avgasklassen på reg.beviset frågar man sig, skall ta reda på det någon gång. Skaffade istället fram ett CoC dokument, Forsbergs i Hyssna ordnade det, och skickade det tillsammans med en begäran om att slippa böterna. Talade med Asfinag på telefon idag och med lite tur avgörs mitt ärende inom 6 veckor och jag kanske, men bara kanske slipper betala. Med detta vill jag påpeka vikten av att ha med sig ordentlig dokumentation om man vill köra (motorväg) genom Österrike.

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Sv: Österrike Euro klass

Har talat med Transp.styrelsen ang. Euroklassningen.
Först sades det att från 2006 skall det stå på reg.bevisets vita del under miljöfakta!
Kollade på mitt,men där står det endast miljöklass. På "min sida" på TS skulle det i alla fall finnas,
men det gör det inte !?
Nytt samtal till TS,vilket resulterade i ett internt möte medan jag väntade.
Fick till sist besked att de skall utreda detta,så att det finns på reg.beviset framöver.
Däremot tills vidare kan man begära ett miljöklassintyg från TS på ditt fordon.

Jojje

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Problemet är inte vad som står på våra regbevis.

Problemet är att Österike endast godkänner COC-intyg. Detta för lägre GoBox avgift för miljöklassade bilar 4 eller högre.

Hade samma problem själv till förra sommaren när jag sökte om detta.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Problemet är att Österike endast godkänner COC-intyg. Detta för lägre GoBox avgift för miljöklassade bilar 4 eller högre.

Var innebär detta? Hur får man dessa intygen? Är det inte baserat på vikten i Österrike längre upp till 3,5 ton vinjett

Senast ändrad:

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025

Då vet vi att CoC intyg är bra eller till och med nödvändigt att ha åtminstone för oss som väger över 3500 kg, ställde just den frågan i mitt mail till Asfinag.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Var innebär detta? Hur får man dessa intygen? Är det inte baserat på vikten i Österrike längre upp till 3,5 ton vinjett

Bilar upp til 3,5t kör på vignett och här finns ingen rabatt. Om inget har ändrats.

Så här gjorde jag.
Jag mejlade till Asfing med en scannad kopia av COC intyget och fick då ett papper som ska visas upp vid köp av GoBox. Vet inte men jag ville inte chansa att visa COC intyget vid köp av box men det kanske fungerar.

OBS det här gäller bara bilar över 3,5t och ger då en rabatt på avgiften om motorn har miljöklass 4 eller högre.

Startseite - GO-Maut - Mautsystem für LKW und Bus

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej Håkan!

Problemet är nog också att Österrike i sig själv är ett problem (för oss husbilsåkare).

Ha de!
Alve

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025

Problem har det alltid varit med våra vänner "alpturkarna" Började köra till och igenom Österrike, med lastbil, redan på 70 talet och hela tiden har dom haft små och stora hyss för sig.

Senast ändrad:
F

F.d. 50042

Guest

Vad är ett "COC-intyg" för något och var får man tag på detta?

Bosse

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Hej Håkan!

Problemet är nog också att Österrike i sig själv är ett problem (för oss husbilsåkare).

Ha de!
Alve

Jo du Alve, det här har vi svarat på både du och jag tidigare. Ett otroligt krångel med det landet.

Tror inte avgiften är det stora problemet utan hanteringen. Varför inte införa en dyrare vignett för bilar till en högre nivå än 3,5t. Kanske 7,5t ?

Visst vore det enklare.

Bosse
COC intyg är ett intyg som sluttillverkaren tillhandahåller t.ex. Rapido i ditt fall.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om jag förstår det rätt, är det bara om man vill ha den billigare taxan man behöver intyg, så om man inte skall köra mycket på motorvägen kanske merkostnaden är o.k.? :)

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025

Fick besked idag, att mina "Bötespengar" ca 1000 SEK betalas tillbaks. Bevis på att den Euroklass jag angivit var riktig har i och för sig kommit Asfinag tillhanda försent, men denna gången hamnar bötesbeloppet på goodwillkontot.

Senast ändrad:
Toppen