• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Österåker

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Detta är en ö utanför Ljusterö.
Förmodligen helt omöjlig att besöka med en husbil.
V-backen :wink:
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Österåker

Google Maps har nog fått fnatt!
Den påstår att Österåker ligger på Ingmarsö utanför Ljusterö.
Dessa öar tillhör dock Österåkers kommun vars huvudort är Åkersberga. Orten Österåker ligger i norra Åkersberga och i högsta grad på fastlandet!

Det är alltså inga problem att nå Österåker med husbil:)

mvh PO
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Österåker

Det finns ett Österåker "bredvid" Åkersberga om det är det du söker.
Guy
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Österåker

Jag känner väl till Österåkers kommun och de platser som finns i kommunen.
Men, eftersom vi har en något bristfällig information i ställplatslistan under rubriken "Österåker" så kan någon förledas att försöka hitta den platsen som alltså är en kommun i Roslagen.

Jag upplever att det inte är särskilt husbilsanpassat och husbilsvänligt i trakterna från Vaxholm ända upp till Norrtälje. Det verkar som om de fast- och fritidsboende i dessa områden mer eller mindre vill utestänga oss andra. Tror att de är ointresserade av turister i största allmänhet framförallt oss husbilsturister.
V-backen ;)
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Österåker

V-backen!

Ställplatslistorna är gjorda kommunvis! Du har alltså klickat på Österåker kommun i Stockholms län och hittat Bigges inledande inlägg med info om lokala ordningsföreskrifter. Det är hitintills ingen ställplats inlagd i denna kommun. I ditt första inlägg påstår du att Österåker ligger på en ö utanför Ljusterö. Varför påstå detta om du redan vet var Österåker ligger?

Problemet att det inte finns någon ställplats inlagd för kommunen underlättas väl inte av att du felaktigt skriver att Österåker inte kan nås med bil.

mvh PO
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Österåker

Hej,
om du läser tråden från början så ser du att Google Map anger ett läge ute på en ö som inte är möjlig att nå med husbil. Jag föreslår att rubriken ändras till Österåkers kommun.
Anledningen till att jag väcker tråden är att jag faktiskt har varit i dessa trakter under dagen och sökt efter bra ställplatser.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Österåker

Jag vet mycket väl vad Google Maps påstår! Det skrev jag i mitt första inlägg. Det är dock viktigt att förstå att all information på Internet inte alltid är sant. Detta gäller även Google Maps. Sunt förnuft måste alltid finnas och det är ju uppenbart att Google Maps inte anger den riktiga orten Österåker.

Om du vill väcka tråden är det väl bättre att efterlysa tips på ställplatser i kommunen i stället!

mvh PO

PS Det mest kända i Österåker är väl anstalten, men det är nog inte den bästa ställplatsen att stå där:)
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Österåker

Det mest kända för mig är Österåkers golfbana där jag har lirat åskilliga gånger.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Österåker

Hej
Österåker är inte det en anstallt med gratis hyra och mat under en begransad tid.
/Vidhem på resa
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Österåker

V-backen,
orsaken till att detta kjäbbel började med att det inte kom med någon Google-anvisning
i ditt 1:a inlägg! Beklagligt!

Vad gäller STELLPLÄTZE utanför Åkersberga, beläget i Österåker Kommun, så vill jag rekomendera det bad som ligger norr om Margrethelunds slott.
Fortsätt förbi fälten framför slottet c:a 1 km till Lerviksvägen .
Sväng in och efter back-krönet så kommer en högerskylt om ett bad.
Kör dit, där kan du nog stå.
Det har jag gort en vårhelg för att i lugn och ro arbeta med ett manuskript.

Lycka till!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Österåker

Beträffande anstalten Österåker så är väl det en sådan där "All inclusive" som det ibland görs reklam för i resesammanhang :rolleyes:.

Är man intagen på anstalt brukar det ju heta att man är på semester, så det stämmer ju.




Lite off-topic, jag vet :wink: .
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Österåker

Som redan skrivits i tråden så är Ljusterö en ö som man når med Vägverkets färjor. Ljusterö ligger i Österåkers kommun. Vi har försökt att påverka Linanäs gästhamn att anordna husbilsplatser, vi får se hur det går med det. Vid Östanå färjeläge brukar det stå husbilar bakom/bredvid kiosken. Om man inte har en så stor husbil så skulle man även kunna stå ute på naturreservatet längst ut på Östra Lagnö. När vi åkte dit ut förra sommaren så fanns i alla fall inget förbud mot parkering av husbilar. Parkeringarna är inte så roliga men naturen är toppen med bad på fina klipphällar.

Se vidare

Hälsningar Anders och Birgitta
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Österåker

V-backen,
orsaken till att detta kjäbbel började med att det inte kom med någon Google-anvisning
i ditt 1:a inlägg! Beklagligt!

Vad gäller STELLPLÄTZE utanför Åkersberga, beläget i Österåker Kommun, så vill jag rekomendera det bad som ligger norr om Margrethelunds slott.
Fortsätt förbi fälten framför slottet c:a 1 km till Lerviksvägen .
Sväng in och efter back-krönet så kommer en högerskylt om ett bad.
Kör dit, där kan du nog stå.
Det har jag gort en vårhelg för att i lugn och ro arbeta med ett manuskript.
Lycka till!

Hej Hans,
det var precis en sådan plats som jag letade efter. Jag hade också ett skrivarbete som krävde extra ro och stimulans. Tack för det tipset.
Jag tycker att det är ganska svagt att vi inte har kunnat lokalisera och peka ut ett antal ställplatser inom Österåkers kommun. Det är ju ett paradis med sin närhet till sol, bad och vatten. Funderar starkt på att göra en insats i området. Man kanske kan börja med att kontakta deras tre åretruntöppna Turistbyråer.
Upptäckte rätt snart att det inte lämpar sig att leta ställplatser med husbilen eftersom vägarna i området är så smala och krokiga.
Tack till den Webbare som lyfte bort dessa inlägg från ställplatslistan.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Österåker

OK, V-backen,
då får jag väl ägna någon dag när jag är ute på fritidstället vid just
Lerviks Brygga, att snurra runt och kika efter ställplatser.
Kan jag använda Å-berga officiella karta för att ange "lämpliga mål"?

Jag behövde "komma bort" från gnällig fader. :eek:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Österåker

Hej Hans,
verkligen bra om du börjar söka efter lämpliga platser för husbilar i området.
Det duger självklart bra med Åkerbergas officiella karta.
Lycka till!
V-backen :wink:
 
Toppen