• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öresundstågen torsdag 31/3

F

F.d. 52943

Guest
Våra två barnbarn, 13 &10 år gamla, besökte oss på påsklovet. På torsdagen skulle dom åka tåg hem själva. Dom är resvana, reser mycket runt om i världen med föräldrarna, och har tränat flera gånger på att åka tåg själva utan byten.
Dom var inbokade från Lund till Göteborg med öresundstågen med avgång 14.20 från Lund

Väl i Lund blev det lite cirkus. Ett södergående tåg, som normalt skulle gått vidare till Malmö, blev stående på det aktuella spåret och alla passagerare gick ut. På vagnarna, och på infotavlan över perrongen stod det att tåget skulle gå till Göteborg.

Alla som väntade på ett norrgående tåg mot Göteborg blev lätt förvirrade, så åven vi. Ingen info kom i högtalarna. Var detta rätt tåg???

Jag lyckades haffa en tågvärd som höll på att lämna tåget med väska och allt. Hon bekräftade att tåget skulle vända och gå till Göteborg.
Frid och fröjd - barnen bordade och fann sina platser. Avgången dröjde långt efter aviserad avgångstid utan någon info i högtalaran på perrongen. Vi stod kvar för att vinka farväl när tåget gick.
Så småningom dök det upp en ny avgångstid med kommentaren "spårspring" utan någon ytterligare info via högtalarna. Efter någon kvart ändrades avgångstiden på infotavlan tillbaka till ursprungliga 14.20 - fast då var klockan närmare tio i tre, fortfarande utan kommentar i högtalarna.

Efter ytterligare lite väntan - vet inte exakt vad klockan var, strax före 15.00 tror jag - så såg vi genom fönstren att alla reste sig upp i vagnen och oro utbröt. Barnen tog sina väskor och försökte bana sig väg mot utgången (detta var nog ett pendlartåg - knöfullt med folk i gångar och vid dörrar).
När barnen kom ut sa dom att högtalarna på på tåget aviserat avgång, och att tåget inte skulle gå längre än till Helsingborg. "Slutststion Helsingborg"
På perrongens infoskylt stod det fortfarande Göteborg som destination och inget sades i perronghögtalarna.
Någon minut efter att barnen lyckats tränga sig ut gick tåget - fortfarande utan kommentar/förklaring i perronghögtalarna.

Strax före avgång passerade en tågvärdinna perrongen med väska, jag sa lite avsikligt högljutt "aha, väntar vi på dig?" - hon svarde nåt i stil med Nej, jag har erbjudit mig, men jag fick inte - eller nåt med samma innebörd, kommer inte ihåg den exakta ordlydelsen.

Vi enades med barnens föräldrar, som bor på Åstol, att köra stafett med barnen mot Göteborg. Vi möttes mellan Falkenberg och Varberg vid Björkängs motell.

Någon som vet vad som försiggick på Öresundstågen den dagen?
 
F

F.d. 53160

Guest
Sv: Öresundstågen torsdag 31/3

Oj. Det slår pendeltågstrafiken i Stockholm. Hoppas ni får veta av några som har info. Så får det ju inte gå till.
 
Toppen