• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öresundsbron-BroBizz

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Hallo

Har precis talat med kundservice Öresundsbron, ang i vilken fil jag kör med husbil om jag har Brobizz och en husbil under 6 m.

Har hört så många olika uppgifter.

Öresundsbron uppmanar att köra i bana "personlig betjäning" lämna fram din brobizz eller brokortet så blir det rätt avgift.

Många har blivit feldebiterade då lasern som läser längd kan "slå fel".

Vår bil är 5.95, hitills har det fungerat men säkrast är som sakt personlig betjäning.

Hälsar Ronnie
 
J

Jarn

Guest
Sv: Öresundsbron-BroBizz

Hej, jag har också brobizz som jag använt till mina husbilar i flera år.
Jag kör alltid i den filen längst till höger, automatiserad och även avsedd för bussar o lastbilar.

Aldrig några problem med min bil som var 5,95. Sedan hade jag en som var 6,10 och då var det ju dubbel avgift enligt prislistan. Tydligen var sensorn på väg hem från Danmark, mera generöst inställd, för där var det ofta att jag fick betala som för vanlig pb dvs. under 6 m. Utresan var alltid rätt.

(Givetvis ringde jag o påtalade så jag kunde betala in mellanskillnaden) :)

Nu har jag en som är 6,85 så nu blir det alltid dubbel taxa.
Dock är ju fortfarande brobizz priset bara drygt hälften.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Öresundsbron-BroBizz

Ronnie & Ingela,

Tack för detta. Detta är MYCKET viktigt om man är <6m för andra som är >6m spelar detta inte så stor roll eftersom >6m är avgiften det dubbla. Jag tag inga risker och åker in på betjäning så vet man att kredit kortet blir rätt debiterad ;)
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Öresundsbron-BroBizz

Hej

En sak att tänka på när man använder Bro-Bizz och den är kopplad till färjorna Rödby och Gedser om man har en bil som är över 6M. Bizzen fungerar då på bron men inte på färjorna och då är det viktigt att man förvarar den i alu- folie eller i spec. väska så att den inte kan reg. resa när man kör igenom betalstationen för då åker man på en onödig avgift.
 

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Sv: Öresundsbron-BroBizz

Hej på er .

Kan jag använda samma BroBizz även över Stora Bält bron på väg till Jylland

Tacksam för svar ?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Öresundsbron-BroBizz

Det går utmärkt, men är bilen över 6 meter och väger max 3,5 ton skall du köra i manuell bana och vara beredd att visa registreringsbeviset. I annat fall blir det ca dubbla priset, samma som för över 3,5 ton.
 

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Sv: Öresundsbron-BroBizz

Tack för informationen.Tänker skaffa en Bizz och skulle utan tvekan kört med bizz aktiverad igenon Rödeby-kontrollen.Har en bil 6.95m.Men då är det betalluckan som gäller.
Hur är det i Helsingborg-Helsingör HH-ferries??
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Öresundsbron-BroBizz

tack Gunnar det där var något jag missat
det här gör ju nyttan med en Brobizz/Bropass betydligt större och underlättar resandet

/Anders
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Öresundsbron-BroBizz

Tack för det Gunnar!
När du skrev HH-färjorna tänkte jag i största allmänhet på Helsingborg-Helsingör...
Först och främst Scandlines...
Att HH-Ferries hade klokare villkor visste inte en gammal Helsingborgare som jag!
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Öresundsbron-BroBizz

Hej.

Vill man av någon anledning tillfälligtvis inte använda sitt Öresundsbrobizz kan man ringa kundtjänst så skickar de en väska att förvara bizzet i så aktiveras det inte i betalstationerna.

/Knausen
 
Toppen