• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öppet brev från Eva Lind

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14557

Guest
november 2012​

Är det så här det skall gå till hos husbilsförsäljare?

Min man och jag tog pension hösten 2007 och min högsta önskan var då att skaffa husbil så vi kunde se oss omkring efter ett ganska intensivt förvärvsarbete.​

Sagt och gjort, vi såg oss om i Västsverige men fann inte det vi sökte så vi begav oss till Tyskland. Hittade en Bûrstner som vi fattad tycke för. Hade denna i två år och vi kuskade runt Sverige , Finland och Norge. Underbart liv tyckte vi båda, samt våra två hundar.​

Hösten 2009 åkte vi 45:an på väg hem och övernattade, där vi träffade ett trevligt par som visad oss sin Adria Coral med långsängar (Bûrstner hade dubbelsäng). Vi blev förtjusta i denna modell och eftersom det fanns en husbilsfirma i närheten gick vi på måfå in och förhörde oss om ett eventuellt byte.
Vi blev glatt bemötta av ägaren och affären var snabbt avgjord.​

Någon månad senare betalade vi och hämta ut vår ”nya” bil av 2009 års modell.
Efter vinterförvaring i garage, hos trevlig bonde, hämtade vi ut vår bil och gjorde kortare turer i början. Vi letade alltid husbilklubbens trevlig sammankomster och bokade oss tidigt.
I husbilsklubben blev vi tidigt medlemmar och ” husbonden” hade hemsidan som sitt livsorgan. Läste och lärde av allt som skrevs.
Vi kuskade åter runt i två somrar och hösten 2011 bestämde vi oss för att spendera vintern i Spanien. Vi avreste och var på plats dit vi tänkt oss i början av december.​

Efter Luciafirandet började min man att må dåligt. Han for in och ut på ett flertal sjukvårdsinrättningar. Till slut fick jag kontakt med en tolk som följde med honom och översatte. Det visade sig att han fått stroke på båda sidor i huvudet och opererades blixtsnabbt. Komplikationer tillstötte och han hamnade i djup koma. Han avled den 3 mars utan att ha återfått medvetandet.​

Sonen och en kamrat till honom reste omedelbart efter operationen ner till Spanien, tog hem husbilen samt våra älskade hundar.​

Jag tog kontakt med husbilsförsäljaren, som på min fråga, om han ville åta sig försäljningen av bilen. Han svarade att han ville ha 15.000 för detta vilket jag tyckte var ytters relevant.​

Bilen kördes till platsen den 11 mars efter ordentlig rengöring.
Sonen och två av min mans goda vänner for iväg med husbilen. ” Den ska jag ha sålt inom loppet av två veckor”, sade husbilsförsäljaren kaxigt. Han satte priset till 569.000.​

I mitten av sommaren (17 juli) tog jag kontakt och han berättade att det inte fanns något intresse av vår bil. Han hade däremot sålt en lika dan av samma årsmodell som han hade i ”sitt” lager. Den hade gått ca 1000 mil mindre kunde jag läsa på säljarens hemsida, i övrigt snarlik. Han skyllde på att EURO-kursen var låg och att många ”tvivelaktiga säljare” gjorde egna resor till Tyskland och införskaffade Adria Coral 2012:eek:r som dumpades för 619.900.​

Han förslog ett ”specialpris” till 529.000 för att få den såld, vilket jag accepterade.
Under tiden har jag haft en advokat som gjort bouppteckning efter min man och han har vid upprepade tillfällen frågat husbilssäljaren om att köpa in bilen.​

Nu i november har säljaren återkommit till advokaten och gett det jag kallar ett ”skambud” på 325.000. Till saken hör att säljaren låtit rekonditionera bilen invändigt, men som argument för ”skambudet” säger säljaren att det är instängd lukt i bodelen och att bilen inte är vinterutrustad.​

Att husbilsförsäljaren ska tjäna pengar har jag ingenting emot men att försöka sko sej på mej, nybliven änka, är väl ända tämligen gement.​

”Bottna”- medlem 1082 i Husbilsklubben.​
Eva Lind
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Öppet brev från Eva Lind

hej
Beklagad sorgen.
Tycker det är för j..... av sälsäljaren, när du är som, mest sårbar passar han på.
Har du hör med någon annan försäljare.?
Lycka till om man kan säja så.
/Vidhem
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Sv: Öppet brev från Eva Lind

Hej Eva!

Det är ledsamt att ta del av din beskrivning och det tragiska dödsfallet.

Jag föreslår, som följd av det beskriver, att du här i forumet namnger vilket företag det handlar om. Då har vi andra en möjlighet att välja bort det företaget till kommande affärer.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Öppet brev från Eva Lind

Hej igen.
Kom på när jag var ute i motionsspåret på eftermiddagen.
Vi har en bekant vars fru gick bort för några år sedan, han kunde inte ha HB kvar. Han vände sig till Husbilslandet som sålde den.
Kanske du ska höra med dom.
/Vidhem
 
T

Teddi

Guest
Sv: Öppet brev från Eva Lind

hej eva,,en sån fruktansvärd händelse du varit med om,,vi är säkert många som tänker på dej,,
när de gäller din bil så kan man handla en 12-a idag för lite över 400tkr,,själv är jag på jakt efter precis en sådan som du har,,men som du skriver ,,ja får inte sålt min,,men tror detta löser sej inom de snaraste,,
ock om du vill kan ja kolla med den försälj,,som ja har idag,,

stor kram till dej,, ove,,
 
F

F.d. 14557

Guest
Sv: Öppet brev från Eva Lind

Hej!
Tack för trevligt svar.
Ja, jag har hört med ett antal andra säljare.
Eftersom denna husbilssäljare är glad när han får sälja men mer lynnig när det är något som ifrågasätts så har jag inte vågat stöta mej med honom.
Han har vid samtliga tillfällen vi haft kontakt sagt åt mej "att ha is i magen".
Nu har jag planer på att låta sonen annonsera den på blocket, i annat fall körs den till Kvarndammens bilauktion i mars.
PS. Min man och jag har varit mycket rädda om bilen så invändigt finns inga fläcka och utvändigt några små, små repor som fanns när vi köpte den.
(Den hade gått en "säsong = sommar" i Tyskland innan husbilsförsäljaren som är direktimportör köpte in den för vår räkning).

MVH Eva Lind
 
F

F.d. 14557

Guest
Sv: Öppet brev från Eva Lind

Hej!
Tack för svar.
Jag är lite rädd att nämna namnet pga ev. repressalier från säljaren.
Vet inte vad han kan ställa till med eftersom han är glad i att göra affärer men mindre positiv när det gäller att man ifrågasätter. Då visar han lynnighet.
Han har vid de tillfällen jag förhört mej (och de är inte många) sagt till mej "att ha is i magen".
Jag lovar att fundera på saken och ev återkomma med företagsnamnet.

MVH Eva Lind
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Öppet brev från Eva Lind

Det är din bil och har naturligtvis obegränsat förfoganderätt över bilen såvida ni inte har skrivit ett separat avtal och överlåtit försäljningen av bilen utan tidsbegränsning.
Flytta bilen snarast från försäljaren.
 
F

F.d. 14557

Guest
Sv: Öppet brev från Eva Lind

Hej och tack för trevligt svar!
Ja det var en omtumlande tid där jag levde på hotell 10 mil från sjukhuset och fick köra hyrbil varje dag innan SOS i Köpenhamn inte ville ha mej kvar i Spanien längre.
Jag har haft några kontakter ang. HB. Kvarndammens bilauktion vill ha den under början av mars.
Det pris de kommer att gå ut med är 475.000, enl. de kontakter jag haft med dem.
Bilen är som ny inne och några repor utvändigt fanns vid köpet.
Den hade gått en sommarsäsong i Tyskland.
Eftersom min man var mycket ordentlig så finns 2 st solfångare på taket och extra batteri, Tv-antenn samt nya inner-skärmar fram mm.
Hör Du någon som vill ha en bra bil så................
MVH Eva Lind
 
F

F.d. 14557

Guest
Sv: Öppet brev från Eva Lind

Hej och tack för svar.
Nej försäljaren och jag hade inga övriga förpliktelser annat än att han ville ha 15.000 efter försäljning.
Bilen hämtade "hem" igår och stå hos bonden jag beskrev i brevet.
På säker plats nära mej.
Den kommer att ställas till auktion på Kvarndammen i mars om inget annat inträffar.
MVH Eva Lind
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Öppet brev från Eva Lind

Beklagar verkligen sorgen.
Fattade nästan direkt vilken handlare det var fråga om eftersom du nämnde riksväg 45. Ringde därför upp honom och frågade om det verkligen var han det gällde och så var det. Eftersom jag gjort ett antal affärer med honom de senaste åren så känner jag inte igen din beskrivning. Senast för en månad sedan då jag var tvungen att byta ner mig till en billigare bil. Han har alltid ställt upp till max både då det gäller att utrusta bilen och jag alltid fått igen nästan var gett för bilarna. Något måste jag ju förlora eftersom jag har ju köpt nya bilar av honom och bytt dom när dom gått c:a 800 mil. Men denna förlust har alltid legat på en rimlig nivå.
Frågade därför honom vad som egentligen hänt och fick följande förklaring.
När bilen lämnades till försäljning så hade precis affärerna inför våren kommit igång och han trodde verkligen att den skulle säljas ganska snart. När så euron sjönk och priserna både på begagnade och nya bilar därmed också sänktes så gjordes ett försök till försäljning till ett lägre pris. Tyvärr så fick han ingen köpare och advokaten i fråga ringde då upp honom och frågade om han var intresserad av att köpa bilen. Han svarade bestämt NEJ på denna förfrågan beroende bland annat på att det var så sent på säsongen och att han absolut inte ville ge ett skambud plus att han hade nyare sådana bilar i lager.
Advokatens svar var då att "Allt har ju sitt pris, ge mig ett skambud då."
Detta skambud var 325.00:- och samtidigt med detta sades återigen att helst ville han inte köpa bilen.
Kontentan av detta är att myntet alltid har två sidor.
 
F

F.d. 14557

Guest
Sv: Öppet brev från Eva Lind

Tack för svar!
Ja det var ju bra att du listat ut vem försäljaren är.
Jag vidhåller dock att han under den tiden han haft "min" bil till försäljning kunde meddelat att han inte kunde/ville sälja den.
Den har trots allt stått från 11/3 till 20/11-2012.
MVH Eva Lind
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Öppet brev från Eva Lind

Säljaren har av alla jag talat med under åren fått högsta betyg och skulle hans namn publiceras här så vet jag att han kommer att få massor med bra omdömen. Även här i forumet så har han ju åtskilliga gånger bara fått ett positivt omdöme. Sök på hans namn här i forumet så kan du själv läsa.
Tycker därför det är lite synd att han nu får detta bemötande, därför mitt inlägg.
Att han inte skulle vilja sälja din bil är väl helt uteslutet. Han tar ju emot bilen, garagerar och annonserar den under 8 månader och om han får sålt den så får han ju betalt för detta. Så det måste ju ligga i hans intresse att sälja den så fort som möjligt och höra av sig när den blir såld.
Har inte varit med om att när man lämnar något till försäljning så skulle vederbörande ringa upp med jämna intervaller och tala om att varan fortfarande är osåld. Det ligger väl mer i att du som uppdragsgivare hör av dig och frågar hur det går och det har du ju också gjort. Tråden började med att han var lynnig och att du var rädd för repressalier från honom om du nämnde hans namn och nu är det enda felet att han inte hört av sig och talat om att bilen fortfarande är osåld.
 
F

F.d. 14557

Guest
Sv: Öppet brev från Eva Lind

Hej!

Tacksam om vi kan avsluta den här duellen.
Jag vidhåller den kritik jag lämnat i mitt öppna brev & svar.
Jag är glad över att Du har blivit positivt bemött och tycker naturligtvis att Du ska fortsätta göra bra affärer med husbilsförsäljaren.
MVH Eva Lind
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.711
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: Öppet brev från Eva Lind

Hej Eva beklagar verkligen sorgen vet hur det känns förlorade min hustru för två år sedan och nu i augusti blev det ännu värre för när min hund dog som har hjälpt mig genom sorgen.
Nog om detta
jag tycker inte att du skall lämna bilen till kvarn dammen där är det bara skam bud dom tar in konkursbo och det kommer nog många till våren varför inte sätta in annons här på hemsida och sedan i husvagn o camping o blocket vänta inte till våren det blir inte bättre tider dom bästa kunderna finns nog här på klubben du har ju attraktiv bil med långbäddar som passar dom flesta klubbmedlemmar som är 60+ hör av dig om vill ha hjälp är ofta i kungälv och hjälper en kamrat att bygga om hans villa jag tänker på dig vet hur det känns Per
 
F

F.d. 14557

Guest
Sv: Öppet brev från Eva Lind

Hej och tack för ditt varma svar!
Beklagar sorgen av Din hustru, även om det är 2 år förstår jag att sorgen känns.
Ja, jag vet också hur det känns att bli av med hund.
Våra 2 älskade hundar fick jag adoptera bort efter "husbondens" död.
De blev deprimerade av förlusten och jag fick rådet att låta dem byta miljö.
Dessutom, flyttade jag och kunde inte ha 2 stora hundar i nuvarande boende.

Jag ska verkligen tänka på det Du nämner.
Du vet som ensamstående kvinna så måste man lyssna på allas råd.
Det finns ingen i min nära omgivning som har/har haft husbil, så jag står rätt handfallen.
På återhörande och kanske hjälp.
MVH Eva Lind
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen