• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Önskar kontakt med någon som har Kabe 780 LT

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2026
Har några frågor vars svar jag inte hittar i instruktionsböcker eller genom råd jag redan fått.
1. Var hittar jag de 2 kranar/ventiler man skall öppna för att tömma kallt och "varmt vatten" inför vinterförvaring? Alltså de kranar/ventiler som beskrivs i instruktionsbok på sidan 3-32 benämns "D".
2. Var hittar man "kontakten" som markerar att sängen är upphissad och belysningen inunder den får ström.

Hej!
Det finns en film på youtube från Vincent där dom går igenom viktiga detaljer på husbilen, jag sökte på Kabe 780 LT och fick upp den.
Jag har Kabe själv så jag vet att boken inte talar om i detalj för varje modell var saker sitter.
Christer

Vi har en helt annan Kabe-modell och i den finns bägge på golvet i skåpet längst ner, längst in under köksbänken.

Hej!
Det finns en film på youtube från Vincent där dom går igenom viktiga detaljer på husbilen, jag sökte på Kabe 780 LT och fick upp den.
Jag har Kabe själv så jag vet att boken inte talar om i detalj för varje modell var saker sitter.
Christer
Har kollat men stämmer inte med min bil. Tack ändå

Märkligt att det inte finns ngt likt beskrivningar. Bilden visar ”ngt” som sitter på vag jag uppfattar som vattenledningar. Ngn kunnig som vet?

Bilagor

• IMG_3237.webp
    IMG_3237.webp
    767,2 KB · Visningar: 75
Tack för engagemang! Hoppas på förståelse för okunskap när man letar efter en ventil som skall öppnas/stängas med handkraft och slutligen hittar ngt elektriskt som inte ens finns i instruktionsboken!

Det här känns som en typiskt husvagns/husbilsmanual - lite så där lagom otydlig så man måste läsa tre gånger och ändå inte är helt säker på vad de menar... ;)

Från panelen ska man kunna tömma kall- och varmvatten-ledningarna. Och sen ska man ändå öppna en ventil för att släppa ut vattnet från varmvatten-beredaren. Men... om du öppnar varmvattenledningen borde väl varmvattnet i beredaren också rinna ut? :rolleyes:

Nåja, mitt tips är att leta vidare efter en manuell kran också - i värsta fall leta efter små rör som sticker ut under bilen (inte helt lätta att hitta). Lycka till !

Jag har tryckt på ”knappen” och tanken är tom. Jag uppfattar instruktionen som att kvarstående vatten i slang upp till kran skall tömmas genom de ventiler som jag inte tycks ha. Känns som ofullständig info i boken alt att det skall vara underförstått. Jag tillhör dock inte denna grupp som förstår mellan raderna
Hej!.
Eller så går man med i kabe husbilsklubb.
/Anders.
jo man kan vara med i hur många klubbar som helst. Men har du lösningen på mitt problem tar jag gärna emot tipset!

Jag har tryckt på ”knappen” och tanken är tom. Jag uppfattar instruktionen som att kvarstående vatten i slang upp till kran skall tömmas genom de ventiler som jag inte tycks ha. Känns som ofullständig info i boken alt att det skall vara underförstått. Jag tillhör dock inte denna grupp som förstår mellan raderna

jo man kan vara med i hur många klubbar som helst. Men har du lösningen på mitt problem tar jag gärna emot tipset!
Gå med i Kabe Husbilsklubb så torde du få svaret på ditt spörsmål. När vi hade en Kabe så var det en hel del saker som löstes via det forumet som inte fanns med i någon dokumentation om bilen. Det finns en del "dolda" säkringar som gör bodelen svart när de går sönder...

Har du kollat vid pannan om det sitter en gul kran kallas c på bilderna i instruktionsboken det är den man tömmer varmvattenberedaren med, ledningarna tömmer du med dina elektriska ventiler.
Jag har Kabe 760LT men där sitter allt i mellangolvet vid luckan där jag kopplar in elen.
Christer

Har du kollat vid pannan om det sitter en gul kran kallas c på bilderna i instruktionsboken det är den man tömmer varmvattenberedaren med, ledningarna tömmer du med dina elektriska ventiler.
Jag har Kabe 760LT men där sitter allt i mellangolvet vid luckan där jag kopplar in elen.
Christer
Tack, den gula har jag hittat. Det var de 2 andra som skulle vara grå enligt instruktionsboken, dessa är uppenbarligen ersatta med 2 elektriska "ventiler". Det borde man ju fatta direkt!!!!:-(

Tillbaka
Toppen