• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka totalvikten ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

StigR

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
493
Medlemskap
2024
Hymer B654 2005.
Jag tänkte inte mycket på vikten då jag köpte bilen, men efter läsning i forumet och vägning så inser jag att jag inte kör lagligt ens om jag är ensam i bilen.

Bilprovningen i Falkenberg godtar inte COC-dokumentet som grund för omregistrering till ny totalvikt 3900 kg.
I och med att bilen är intaget som lastbil 3500 kg och inte registrerat med hjälp av ett COC-dokument måste den omregistreras enligt Vägverkets föreskrift VVFS 2003:22 och leverantören visa vilka ändringar som är gjorda för att få den upp till 3900 kg.
Från Hymer har jag fått (2250 kr.) ett dokument COC-RREG 70/156/EWG som grundlag för omregistreringen. Dokumentet visar, som alla skyltar på bilen, att bilen är godkänt för totalvikt 3900 kg.

Min fråga: Går det överhuvudtaget i efterhand att öka totalvikten när den blev sänkt från 3900 kg till 3500 kg vid nyregistreringen i Sverige? Jag ser på Internet antydningar om att det inte går efter 2005. Det finns heller inget att ändra, alla delar är dimensionerade för 3900 kg. Jag försöker få den till kategori personbil 2 med höjd totalvikt.
Tacksam för svar om någon vet.
 

StigR

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
493
Medlemskap
2024
Sv: Öka totalvikten ?

Hej igen.
Efter ha läst hela tråden om husbilsvikter förstår jag att frågan min inte är så lätt att besvara, speciellt problemen och osäkerheten med totalvikt över 3500 kg.
Jag har pratad med 5 olika ingenjörer på Bilprovningens Upplysning och fått 5 olika svar.
Jag väljer därför att avvakta med att öka totalvikten, får försöka strippa bilen, minska på gasol, vatten, batterier och kanske demontera markisen.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Öka totalvikten ?

StigR,

Jag blev tvunget att strippa bilen, max var 3.5t och utan chaffis of passagerare, fullt vatten, fullt gas och fullt bränsle sedan allt som jag anser behöva under resa kom jag up i 3350kg. Enda lösningen var att börja strippa, markisen, tog bort ett hushållsbatteri, tömde vatten, bränsle osv och kom ner till 3050 kg. Ibland har man inget alternativ.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Öka totalvikten ?

Hejsan. Jag tror att även jag kör med för hög last.

Är det vanligt att vikten kollas av polisen på husbilar i Sverige eller Europa.

Är det höga böter och är det därför det är vanligt att man höjer tillåten totalvikt.

Om det finns några andra skäl är jag tacksam att få höra mer om detta.

Hälsar Roger från Karlskoga i regndis.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Öka totalvikten ?

Skulle tro att orsaken att man vill höja vikten liger i att nya bilar har fårhållandesviss låg lastvikt.Kanske par hundra kilo och det räcker väl inte..om man vill lasta Mopeder eller cyklar.Vi med gammla bilar kanske har bättre ställt med en lastvikt av 500-600kg.Om man blir stoppad av polisen,det är inte säkert men det är alltid första gången som är det värsta..och att man måste kanske promenera från platsen plus höga böter är inte så tilltalande..så det är kanske orsaken för allt ihopp!
Mvh/:) :)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Öka totalvikten ?

Hej.

Vi har idag kommit hem till Bollebygd efter en minst sagt spännande hämtning (Snö kaos!!! ) av vår nya husbil från AG-motor i Helsingborg.

Anders hjälpte oss att höja totalvikten på våran Bavaria I71BD med 200Kg. Nu har vi 3700Kg i total vikt. Fiat Ducato -08 byggt på Al-ko chassi utan några extra förstärkningar eller kostnader. 1800Kg Drag. (BE-kort)

Vi kan nu lasta över 600Kg i husbilen. :music-icon:

Mvh.
Mia & Magnus
Blivande Husbilsklubbs medlemmar!
Coverband, Borås, Göteborg, Västkusten, Småland, Stollarna, coverband, Bröllop, underhållning, företag, events, trubadur, Covers, turnébuss, mobilscen, hyr, mobil-scen,
 
F

F.d. 6469

Guest
Sv: Öka totalvikten ?

Jag har höjt vikten från 3500 kg till 3850 kg med ett CoC dokument. Dock hade jag samma problem som du redovisar med olika svar från bilprovningen (även inom bilprovningen), vägverket och Fiat. Efter en del trixande fick jag besked från bilprovningen i Kristianstad om att det inte skulle vara några problem eftersom jag hade ett CoC dok. Själva besiktningen genomfördes i Hässleholm utan problem.

Jag tycker att du skall ringa igen till bilprovningen därför min erfarenhet är att det inte alltid finns en gemensam policy i frågor som berör husbilar.

Lycka till
Niclas
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Öka totalvikten ?

För mig var det inga problem att höja till 3850 beställde papper från Italienska bil 1000:- tror jag detta kostade,sen in till bilprovningen5-10 minuter tog det.Men däremot att köra med övervikt nej tack jag vill behålla mitt körkort.Har ej vägt den med fullt lass men jag vägde den tomme med chaufför då bestämde jag mig direkt . Övervikt!/susanne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55280

Guest
Sv: Öka totalvikten ?

ett bra tips, som jag skall testa. Jag har fått nobben av Kabe, pga. Fiatschassit.
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Öka totalvikten ?

Bürtsner T640 Advantage, 2005.

"Lider" också av övervikt".

Var, efter rekommendation från en besiktningsingejör på Transportstyrelsen, i kontakt med Anders Ekman på Östgöta Camping. Han upplyste att det inte skulle vara några problem att höja totalvikten från 3500 kg till 3850 kg.
Emellertid måste bolaget ta kontakt med Bürstner i Tyskland för ett intyg och nya "plåtar".
Detta skulle kosta upp till 5 000 kronor!!! - att betalas till Östgöta Camping.
Kan detta verkligen vara rimligt?
Finns det något annat sätt - jag är själv väldigt dålig på tyska språket (kan alltså inget alls)?

Lelle_22
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Öka totalvikten ?

Ring å kolla om anders i Mellerud kan hjälpa dej "husbilen com" tyckte det lät dyrt betalade 2000 för mitt med skyltar av bengt i örkeljunga lycka till

"grannen";)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Öka totalvikten ?

Ni kommer undan orättvist billigt!
För att väga upp min MB sprinter från 3.500 kg till 3.850 kg så tvingades jag byta framvagnsbalk och fjädrar fram för 37.000:-, plus intygskostnad och besiktningskostnad.
aake
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Öka totalvikten ?

Hej aake !
Jag läste någonstans att om bilen enligt regbeviset är invägd som lätt lb. 3,5 ton men enligt samma reg.bevis har ett garanterat :
Axeltryck Axel 1 1600 kg
Axeltryck Axel 2 2250 kg
Tillsammans 3850 kg
Så skulle man tydligen kunna väga upp bilen utan att behöva göra några ombyggnader .
Eftersom jag har en " MERCEDES " Sprinter 05:a som jag skulle behöva väga upp så undrar jag vad det stod på ditt regbevis , har jag fått felaktiga uppgifter eller skiljer det mellan årsmodellerna ? Numera finns väl inte lätt lb. utan alla är väl Pb 2 men du förstår säkert vad jag menar .
Motser ditt svar .
Rulla lungt .
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Öka totalvikten ?

En fundering jag fick det är ofta inlägg om att väga upp.

Är det ingen som kollar sin bil när man skall köpa den:confused:
Firman eller vem man nu köper av får ju då fixa det innan man skriver på.
Då slipper man ju besväret efteråt.
Vem vill betala tusentals kronor efter köpet:cool:

Gurra
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Öka totalvikten ?

Hej Gurra !
Hade en boggibil 4.5 ton totalvikt lastförmåga 870 kg c-korts bil , jag reggade dock om den till Pb 2 .
Eftersom vi åker en hel del nere i Europa och Spanien så bytte vi ner oss till en lite mindre bil , smidigare i små byar och samhällen , och även lättare att hitta en plats på campingar .
Bilen jag bytte till är byggt på Mercedes Sprinter chassi begangnad 05:a .
Alltså när bilen var ny hade man ännu inte uppfunnit begreppet Pb 2 utan bilen vägdes in som lätt. lb 3.5 ton så att alla med vanligt körkort skulle kunna använda den .
Hade man däremot vägt in alla husbilar på 3850 kg eller mer hade det inte funnits någon större kundkrets , kan inte tro att så många var beredd att ta c-körkort för att få en uppvägd bil .
I skrivande stund kan man ju köra alla Pb 2 reggade bilar på vanligt kort men man håller ju på att se över det nu också och det kommer visst nåt förslag till ändring framöver .
Till sist hade jag köpt bilen ny hade jag nog kunnat kräva en uppvägning av bilen men nu var den ju begangnad och hade rullat en del.
Jag får dock lasta 540 kg lagligt men då ligger jag alltid på marginalen .
Nackdelen med en bil som har totalvikt över 3.5 ton räknas som tung lb. ute i Europa och fallar därmed under samma lagstiftning som ex.vis tradartrafiken har att följa på autobahn mm,:mad:
Rulla lungt .:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Öka totalvikten ?

Rune B

Hej!
På mitt gamla reg.bevis gick att läsa: Totalvikt 3500 kg, framaxel 1600 kg, bakaxel 2240 kg. Jag försökte resonera med både bilprovningen och med MB´s generalagent i Malmö, men det gick inte komma ifrån denna dyra ombyggnad. På det nya reg.beviset står: Totalvikt 3800 kg, framaxel 1750 kg, bakaxel 2240 kg.
Inte så mycket vunnet eftersom det rimligen blir baktill som lasten hamnar.
aake
 

StigR

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
493
Medlemskap
2024
Sv: Öka totalvikten ?

Angående omregistrering. Min bil hade skyltar som visade totalvikten 3900 kg, men var ned registrerad till 3500 kg vid importen till Sverige.
Jag lyckades inte få den omregistrerad till Personbil 2 och 3900 kg av Bilprovningen i Falkenberg utan att ändring utfördes. Jag körde då till Bilprovningen i Varberg och fick den omregistrerad utan problem.
 

StigR

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
493
Medlemskap
2024
Sv: Öka totalvikten ?

Hej igen.
Det var ett tag sedan jag registrerade om min bil. I dag har förmodligen alla Bilprovningar nödvändig information om vilka regler som gäller.
Min bil hade Ducato 18 Maxi AL-KO chassi och kunde omregistreras.
Se
http://www.al-ko.se/bilder/viktförändringamc.pdf

(Nedan) Text kopierad från Internet:

Ducato 18 Maxi. Och AL-KO chassi
Jämfört med Ducato 14 har Ducato 18 förstärkta fjädrar, bromsar och hjullager.
Vidare är Ducato 18 försedd med16 tums hjul medan Ducato 14 har 15 tums hjul.
Ducato 14/15 är konstruerad för en max totalvikt av 3500 kg. Dessa bilar kan aldrig
registreras om och få sin totalvikt ökad över 3500 kg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen