• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka totalvikten på FIAT 250-chassiet?

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Är det någon som vet om det går öka totalvikten på en husbil med FIAT 250-chassie, typ 35. Jag har hört någonstans att det skulle gå att "vikta upp" till 3700kg.
Tacksam för information om det är någon som vet.
//Benny
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Öka totalvikten på FIAT 250-chassiet?

Så vitt jag förstått efter allt som skrivits i detta ämne så är det beroende på vad det står i helfordonsintyget (CoC-dokumentet). Vissa husbilstillverkare har satt totalvikten till 3500kg och då går det inte att vikta upp den. Andra har satt högre vikt men registrerat in den med en lägre. Här går det i så fall att öka vikten.
 
F

F.d. 25111

Guest
Sv: Öka totalvikten på FIAT 250-chassiet?

Var får man tag i CoC-dokumentet ?
 

LGT45

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5048
Medlemskap
2024
Sv: Öka totalvikten på FIAT 250-chassiet?

You have to know, that within the "Luftfeder Hinterachse" you be allowed to exceed the limited weight over all up to 3850 kg.

Uppgift från tysk källa betr. Fiat med 35 H chassi och 3.500 kg totalvikt.
Kolla vad Fiat säger här i svedala.

LGT45
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Öka totalvikten på FIAT 250-chassiet?

Detta finns att läsa på al-ko s hemsida

Sedan 2006-05-01 gäller att alla förstagångsregistrerade husbilar per definition blir
klassade som personbil klass 2. Sedan detta trädde i kraft är det nu vanligast att
husbilar istället registreras med hjälp av ett sk CoC dokument, dvs ett europeiskt
typgodkännande för aktuell husbilsmodell. Då slipper säljaren/importören att åka till
Bilprovningen och göra en registreringsbesiktning. Det räcker med att skicka in just
detta CoC dokument. Om man sedan vill ändra totalvikten på bilen är grundregeln att
det krävs ett nytt CoC dokument som visar den alternativa totalvikten för aktuell bil.
Detta kan endast tillverkaren/importören få fram. AL-KO kan inte göra något.
Principen är alltså att det inte går att byta fot. Är bilen förstagångsregistrerad med
hjälp av CoC så gäller detta fortsättningsvis. Är bilen däremot förstagångsregistrerad
med hjälp av bromsintyg från AL-KO kan ett nytt intyg från AL-KO tjäna som underlag
vid omregistrering

mvh p-zon
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Öka totalvikten på FIAT 250-chassiet?

Tack för denna utförliga redogörelse som nog många uppskattar, men min fråga gäller inte AL_KO utan Fiats nya lågbyggda chassie som är det som nu är vanligare än AL-KO.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Öka totalvikten på FIAT 250-chassiet?

Chris o Benny

Myndighetskravet måste väl gälla lika för alla chassin
:confused:
P-zon
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Öka totalvikten på FIAT 250-chassiet?

Jag satte mig in i frågan för 6 månader sedan. Det är din husbilstillverkare som kan utfärda ett COC intyg om bilen tål den högre tyngden.
 
Toppen