• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åtgång Diamantvax

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Hej

Är det någon som vet hur mycket vax det går åt till en husbil 6,5 meter ?
Räcker 1 liter...2....3...eller en tankbil ?
Ska till att beställa nu.

Kjelle
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Åtgång Diamantvax

Oj.....jag hade tänkt beställa 3 liter. Nu är ju frågan.....vad får man tag i vaxet.
Skicka efter kostar ju mer än vaxet :confused:
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Åtgång Diamantvax

Jag skippar nog diamant och går till grannhuset (Clas Ohlson ) och köper deras "lilla svarta" flaska. Det kan ju inte bli sämre än det är nu, tror jag.

Kjelle
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Åtgång Diamantvax

Köp ett lättarbetat vax, annars lessnar man innan halva bilen är färdig. Jag köpte ett lättarbetat vax på Biltema, kanske inte bästa kvalitet, men betydligt bättre än det vaxet som aldrig kom på bilen.
Jag vaxar bilen en gång varje vinter. Nu är den jättefin.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Åtgång Diamantvax

Vaxade personbilen med Båtvax! Polermaskinen gjorde ingen nytta, bara att ta till handkraft. Men vaxet håller för tvättar!!!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Åtgång Diamantvax

For mange år siden brukte jeg Biltema sin rensende båtvoks, men etter de endret innholdet fungerte ikke den nye. Har lett etter en god erstatning siden, andre rensende båtvokser inneholder for mye rubbing. Har prøvd diverse hurtigvokser, fungerer brukbart for noen mnd på lakkerte plater men ikke like bra på gfk og lakkert plast - disse flatene trekker til seg voksen og må behandles oftere. Den gamle biltema voksen mettet slike flater og ble ikke vasket ut.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Åtgång Diamantvax

Om ett vax inte blir bra beror det inte på vaxet, utan på dåligt underarbete, bilen måste först poleras så att den är helt slät i ytan, sedan kan vaxet läggas på och poleras ut. Om man lägger vax på en oxiderad yta blir glansen mycket kortvarig och smuts fastnar i den av oxid sträva ytan. Gäller glasfiberarmerad plast (GFK som en del kallar det) dubbelt upp! Att jag sedan anser att en vettigt utförd polering och lackförsegling ger en mycket bättre hållbarhet är förståss en annan sak. :)
 
Senast ändrad:
Toppen