• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åtdragningsmoment hjulbultar.

F

F.d. 52952

Guest
Någon som vet vilket moment, hjulen skall dras på alkochassi 4,5 ton, med 16 tums fälgar? Med vänlig hälsning. Göte.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar.

En ganska obehaglig upptäckt gjordes när vi bytte framdäck på vår bil som då gått ca 3500 mil.
En bult på vardera sidan hade gått av ungefär på mitten, som tur var var resterande hela. Fälgarna var Goldschmitts aluminium. På N+B i Polch hade man aldrig sett det förut och hade ingen bra teori.
Någon som varit med om liknande?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar.

Med all sannolikhet dragna med mutterdragare.

Konsultade på Saab för många år sedan och just åtdragningsmoment kom på tapeten. Vi gjorde ett praktiskt test bland "elevernas" (8 - 10 st) fordon som samtliga hade dragits för mycket.
Misstänker att det bara är servicepersonal på biltävlingar som använder momentnyckel. (använder själv mutterdragare med momentstav):rolleyes:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar.

Det finns en del som kan misslyckas med det mesta.
Jag köpte nyligen en bil som var 18 månader gammal. Endast 2 gånger hade dom bytt hjul på den. Alltså 1 gång till vinterhjul och 1 gång tillbaka till sommarhjulen.

När jag skulle ta bort hjulen upptäckte jag att en hjulmutter i bak var av helt fel modell och utseende. Troligen hade originalet slarvas bort vid något av alla 2 byten och något med samma gäng slängdes bara dit.
Sen hade en mutter på varje framhjul skurit. Det blev att jobba loss dem med hjälp av ett 2 meters järnrör och en hel del tid.

Alltså 3 nya hjulmuttrar och 2 nya pinnbultar gick åt för att återställa efter att någon riktig klåpare lekt med en förmodligen alldeles för stor mutterdragare.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar.

Glöm inte att droppa på lite olja eller fett på mutter och skruv varje gång som hjulen skruvas fast.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar.

Fått lära mig att man inte skall olja eller fetta in hjulmuttrar/bultar p.gr.av att åtdragningsmomentet skall vara torrt för bästa möjliga friktion och att inte olja eller fett skall kunna ta sig fram till handbromsen på bakhjulen. Dessutom borde väl inte åtdragningsmomentet stämma om muttrar/bultar är infettade. Däremot är det viktigt att gängorna är rena. Många använder kopparpasta för att smörja gängorna lite.
Åke
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar.

Gängors moment är framtaget för en skruv som är lätt inoljad med tunn olja.
Fett sänker friktionen så vid ett givet moment sträcker man skruven mer än vad som är avsett.
Skillnaden är dock inte stor.

DÄREMOT!!!!
Om man smörjer skruven med vax = rostskyddsmedel, då gör det så stor skillnad i friktion/sträckning av skruven att det har betydelse.

Smörj alltså inte skruvar med rostskyddsmedel/vax!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar.

Gängors moment är framtaget för en skruv som är lätt inoljad med tunn olja.
Fett sänker friktionen så vid ett givet moment sträcker man skruven mer än vad som är avsett.
Skillnaden är dock inte stor.

DÄREMOT!!!!
Om man smörjer skruven med vax = rostskyddsmedel, då gör det så stor skillnad i friktion/sträckning av skruven att det har betydelse.

Smörj alltså inte skruvar med rostskyddsmedel/vax!

Så du rekommenderar inoljning av hjulmuttrar/skruvar?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar.

Ska man vara petig och extra försiktig ska man skrapa bort färg på alla anlägningsytor .Konan mot bult/mutter och bak på fälgen mot trumman/skivan.
Ju tyngre fordonet är ju viktigare är detta .Jag vill påstå att det är viktigare än åtdragningsmomentert följs .
Detta är en stor anledning till att hjul tappas eller blir lösa.
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar.

Olja och fett ska inte användas på gängorna om det inte är absolut nödvändigt.
Man kan stryka på ett tunt lager med keramiskt fett på den utstickande navdelen där fälgen centreras på.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar.

Fick en anmärkning på lagerglapp på SBP för många,många år sedan. Tyvärr så visade det sig att jag hade "glömt" att dra hjulmuttrarna efter ett hjulbyte.
(Brukar drar löst medans hjulet är upplyft och efterdra när hjulet står på marken, tyvärr var det något som kom emellan dessa två moment. Men det gick bra, för efter endast några hundra meter insåg jag vad felet var. Det hördes tydligt.)
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar.

Hjulskruvar eller hjulmuttrar, även felaktigt kallat hjulbultar, kallas de skruvar eller muttrar som används för montering av skruvförbandet på ett hjul till ett fordon.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hjulskruv

I ett förspänt förband ges förbandet en förspänning ofta upp till 70-75% av skruvens sträckgräns. Denna förspänning bör vara så stor att den last förbandet sedan utsätts för aldrig överstiger förspänningskraften och därför de sammanfogade delarna aldrig separeras från varandra. Skruvförbanden bör förspännas med en axialkraft som är två till tre gånger större än den yttre lasten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skruvförband

Sträckgränsen eller elasticitetsgränsen är den högsta spänning som ett material tål utan att deformeras plastiskt. Vid spänningar lägre än sträckgränsen deformeras materialet elastiskt, vilket innebär att materialet följer Hookes lag och återtar sin ursprungliga form när spänningen försvinner

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sträckgräns

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hookes_lag

För att inte plastisiera fälg och/eller bult. Är det viktigt att inte överstiga åtdragningsmoment, ca 160 Nm för M14 och ca 120 Nm för M12
//Arne b
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar.

Har "den" gängor är det en skruv eller en mutter.
Detta oavsett skallens form eller skruvens storlek.

En bult har inga gängor. En bult kan även vara en sprint.
Ofta finner vi en sådan i draget på en traktor.
Styrbultar kan finnas på topplocket för att fixera detta före fastskruvning.
På bilar är det annars sällsynt med bult.
Men ibland finns en styrbult som man har hjälp av att hänga hjulet på medan man skruvar fast.


de
Roy
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Åtdragningsmoment hjulbultar.

Jo Arne B, det är vanligt att man benämner saker och ting helt fel i de vanligaste katalogerna. BILTEMA tyx inte ens veta vad SI är för något utan säljer saker graderade i tum, IN, in, FT, ft, LBS, PSI, KGM etc.
Clas Olsson kallar små skruvar för Mm, dvs Megameter, fast de är 3 mm i diameter. I andra fall kan det stå mHz, dvs milliHertz.
Jula säljer saker i LBS, dvs Pund och vet inte vad det betyder om man frågar.
Jula har en sax i "kolfiberstål" en metalurgisk senstation.....
Man blandar ihop m (milli) och M för Mega.
Däremot dins företag som kallar sig Bulten etc trots att de säljer skruvar och muttrar i huvudsak.

de
Roy
 
Toppen