• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åska

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Åska är ingen hit och kan ställa till det hemma.
Funderar på hur det är med husbilen när den står med landström. Finns nån erfarenhet på forumet vad som kan hända/har hänt när oturen varit framme.
Och hur ställer sig försäkringen?

/M
 
  • Gilla
Reaktioner: SoT
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Åska

Åska är ingen hit och kan ställa till det hemma.
Funderar på hur det är med husbilen när den står med landström. Finns nån erfarenhet på forumet vad som kan hända/har hänt när oturen varit framme.
Och hur ställer sig försäkringen?

/M

Om blixten slår ner i husbilen, blir det inga problem med försäkringen. Själv blir man förpassad till de sälla jaktmarkerna och där behöver man ingen husbil. Kroppen blir förvandlad till en kolbit, så den behöver man inte heller.
Lev o ha roligt så länge det går. Uno
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Åska

Om blixten slår ner i husbilen, blir det inga problem med försäkringen. Själv blir man förpassad till de sälla jaktmarkerna och där behöver man ingen husbil. Kroppen blir förvandlad till en kolbit, så den behöver man inte heller.
Lev o ha roligt så länge det går. Uno

Inte om man har aluminiumplåt i tak och väggar.
:cool:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Åska

Jag har ALDRIG landström på sommaren. Vi fick köpa ny TV pga åskan och sedermera visade det sig att antennkabel också fått stryk. Det upptäckte jag när jag skulle sätta in två 5V uttag i TV-skåpet i maj.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Åska

Det optimala är en campingplats där alla kablar med 1,5 kvmm ledare ligger ovan på marken. Den EMP som finns i en kabel-träff slår ut den mesta elektronik i de flesta andra fordon på den campingen. Blixten söker ju närmsta vägen till jord och det lär ju vara genom en husbils jordning till stolpe.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Åska

På segelbåtar använder man ju startkablar som man kopplar via vanten ut i havet, det kanske skulle gå att koppla startkablar från railsen och ner mot marken. :)

Ni kan väl prova och meddela mig hur det gick :)
 
Toppen