• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åska

F

F.d. 1666

Guest
Hej,
Har funderat ett tag på hur säkert är det egentligen i en husbil när det åskar och blixtrar? Är ganska så åskrädd själv och antagligen så har man sett förmycket filmer, men ska man kopla ur elen, stänga gasolen, eller? vilka åtgärder brukar ni göra om det åskar precis över huvudet på er?
//Cecilia
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Åska

Hej!
Jag tror att en husbil liksom en personbil är en "Faradays Bur", vilket gör att du förhoppningsvis är helt säker i husbilen.
Alla nära blixtnedslag genererar en högspänning, EMP (ElektroMagnetisk Puls), som kan skada elekronik.
Om jag råkar ut för åskväder stänger jag av laptopen och radionoch absolut GPS:en.
Normalt tror jag inte att elektronikrn i bilen påverkas vid ett åskväder.

Med somrig hälsning
Lelle_22
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Åska

har man plast bil så finns det ej någon jord som leder ström till marken, så man bör nog sätta en åskledare i taket, batteri kablar går bra, o sedan ett jord spett i marken men sen skulle jag nog ta bort tv antännen, för den blir nog som en ledare efter som den är jordad i bilen men ej i mark,,, som plåtbilar dom har ett jordat skal.,, ärligt talat vill jag ej vara i en plastbil när åskan går.. det är min uppfattning men rätta mig, om jag har fel jag har varit ute i åska i båt och sett skador, man skall inte vara rädd men ha respekt för vädrets makter mvh håkan
:swoon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Åska

Åskan skall man ha respekt för, en blixt innehåller mycker energi och utvecklar hög värme, samt ett elektromagnetiskt fält.

Det är det fältet som kan generera höga spänningar i /luftburna/ ledningsnät som el, telenät.


Är man inte ansluten till ett sådant nät minskar riskbilden betydligt, och det är ju allmänt känt att en bil är säkrare än ett hus av denna anledning. Om bilen är av plåt får man även en Faradays bur som gör att man har samma potential runt om sig o inte kan få nån ström genom kropppen. Blixten som färdats nån km i luften fram till bilen har dock inga bemymmer att hoppa ner i marken de dm som är kvar.....

Vare sig man åker plåt eller plastbil är det säkrast/tryggast att inte vara den högsta punkten i omgivningen, inte stå under ett träd elller El ledning.

Att åskskydda ett fordon är nästan omöjligt, skulle man få en dirketträff är det nog till att byta det mesta elektroniken..
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Åska

Husbilar o husvagnar åsksäkra ? ! ! Vi har frågat på högspännigsforskningen i Uppsala.
--Svaret blev-- att dom är åsksäkra.Om 220 volt sladden är ansluten måste den dock tas ur,
För övrigt spelar det ingen roll om den är gjord av aluminium eller järnplåt.
Även plast, då det ändå finns en bärande metallstomme.
Däcken isolerar ingenting, utan blixten slår i nånstans,ex,husbilstaket, följer metallskalet ner till underredet ut till hjulfäljarna och hoppar lätt vidare ner i jorden. dom som sitter i skadas ej. Däremot kan hjullagren ta skada,det kan bli små " noppor " på dem, då måste man kanske byta dem.Är det en mycket kraftig blixt, kan det i mycket extrema fall bli så varmt, att det börjar
" pyra " i isoleringen där blixten går in.

Det tycks stämma,de fick vi själva erfara, då vi satt i vår husbil, och en mycket kraftig blixt gjorde ett direktnedslag rakt på husbilen,de var en " chockupplevelse " ljudnivån var hög,det ringde i öronen efteråt, o vi " tappade luften " , vi blev också darrhänta i några minuter. men vi var helt oskadda, även husbilen,med all elektronik,mobiltelefoner,gasol, o.s.v. förblev helt oskadd.
Så!!! när åskan går, då går vi snabbt in i husbbilen,,,där är det tryggt,,,,

Bästa hälsningar
Claes o Carina
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Åska

Jag vet en snubbe som alltid går i gummistövlar!
Det skyddar både mot huggorm och blixten säger han. Det kanske ligger en sanning i detta, han har nämligen aldrig blivit träffad av blixten eller blivit huggormsbiten. Men hans fotsvamp är inte av denna världen.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Åska

Jag vet en snubbe som alltid går i gummistövlar!
Det skyddar både mot huggorm och blixten säger han. Det kanske ligger en sanning i detta, han har nämligen aldrig blivit träffad av blixten eller blivit huggormsbiten. Men hans fotsvamp är inte av denna världen.
Går i Gummistövlar/kängor/skor/sandaler/barfotr allt efter terräng o behov, har aldrig vart varken träffad av blixten eller huggormar jag heller....
 
Toppen