• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ålder på däck

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Någon som vet ifall det finns en åldersgräns på husbilsdäck vid färd utomlands, ex på autobahn? (Frågan är ställd med tanke på många olyckor med inblandade lätta lastbilar.)

mvh
Werner
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ålder på däck

Enligt uppgift från ADAC blir däck äldre än 5 år underkända av Tysklands motsvarighet till Bilprovningen.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Ålder på däck

Enligt uppgift från ADAC blir däck äldre än 5 år underkända av Tysklands motsvarighet till Bilprovningen.

Tack Gunnar.
Ja jag misstänkte de att något sådant var aktuellt.
Då blir det tyvärr så att alla däcken måste bytas.

mvh
Werner
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ålder på däck

Vore det inte bra om alla som har däck som är fem sex år bytte även om de utseendemässigt ser nya ut, gummit har blivit hårt,sprött, fått torrsprickor och blivit glatt. explosionsrisk, längre bromssträcka och sladdar lättare.:)
Tur man inte vet hurdana däck bilar har som man möter.
För min del tycker jag att däckens pris är en billig liten livförsäkring
Jag vet att ett nytt däck kan explodera oxå men chansen bör vara mindre.
Ingen i klubben som pysslar med gummi (däck) :D som kan ge en redovisning :confused:

Gurra
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Ålder på däck

Hej om alla tänkte så ,så skulle vi nog inte se så många husvagnar och husbilar stå på de mest underliga ställen med däckexplosioner och om man
ska nerigenom europa ska man nog fundera om man känner sej säker med
de däcken man har eller få "va tvungen att" anlita en bärgare och däckhandlare i tex Spanien
så efter 5-6 år ska man nog byta med tanke på ständig maxlast och solvärmen de blivit utsatta för undertiden(utom förra sommarn)
ps har själv varit med om ett däckshaveri mitt i juli en söndag inte kul
(däcket blev j,,,gt dyrt);)
friska däck ihop med rätt däckstryck är ganska viktigt!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ålder på däck

Tänk tanken om ett däck exploderar och det blir en olycka hur känner man sig då??:wideeyed:
Två alternativ
1 jag har friska däck har gjort vad jag kunnat
2 kör på gammalt åldrat

Alternativ ett har du ju gjort allt som du kan göra vad gäller däcken din skuldkänsla blir då noll
Alternativ två din skuldkänsla blir stor (tänk om jag hade bytt däck)

Sedan blir ju frågan när olyckan utreds och teknikern ser att däcket borde bytts,
vårdslöshet i trafik, kanske vållande till annans död:wideeyed:

Oj nu har ämnet "rulla" lite vid sidan av frågan i inlägget:D
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ålder på däck

Har en viss erfarenhet av husvagn.
Bytte till 2 st nya kompletta alu-hjul, hos husvagnsleverantören (Solifer i Kungälv),
detta skedde inför en Tysklandsresa år 2001 och på grund av att befintliga däck
var nästan 6 år (helt i nyskick inget slitage eller skador).

Vad hände, jo på hemväg efter ca 300 mil "därnere" tappade jag ett av de nya hjulen
på husvagnen en lördag lunch på autobahn utanför Lübeck. resultat bärgning trp till
Sverige av husvagn för reparation...... etc!

Orsak till haveriet vekstaden i Kungälv hade dragit år de nya hjulen så hårt att hjulbultarna
brustit - gissa om de använde momentdragare i samband med husvagnsreparationen.

Baserat på detta tycker jag att det är än värre att fortsätta och köra med friktionsdäck
avsedda för vinterbruk även på sommartid, detta tycks ingen reagera på men det är ju minst lika aktuellt och kanske mera medvetet betr allt som Gurra ovan skriver.
/ Hälsn, Bengt
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Ålder på däck

Det med vållande till annans död får man nog ta med en nypa salt isåfall hade
nog 99 % ställt, sålt bilen med en gång den kvar varande procenten hade varit spårvagnar och utryckningfordon.
Den mést pinsamma anledningen är nog att man undrar hur det är med däcken och tänker det klarar sej nog och köper en platttv istället hur kul
e den da.
obs detta är inget lagkrav utan en uppfattning jag har till nån annan överbevisar mej men visst e de gott med nya runda däck eller hur?!;)

ps de enda jag har hört en skadetekniker säga att de här va allt några dåliga
däck och inte ersatt skadorna på bilen fullt ut!
 
Senast redigerad av en moderator:

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Ålder på däck

Var och besiktade husbilen förra veckan. Frågade besiktningsmannen om det finns några restriktioner angående ålder på däck, bakdäcken är 12 år gamla från när bilen var ny.
Nej det finns inte säger han.
Jag har ställt av bilen nu, men det blir att köpa nya Michelin till våren.
 
Toppen