• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åksjuka hundar

F

F.d. 50004

Guest
:p Jag har ett litet tips till er som har hundar som brukar bli åksjuka i husbilen.
Pröva att dra ner rullgardinerna på sidofönstren, så att de endast kan se
framåt. Det lilla gjorde, att våran hund mådde bra. Kanske kan det även hjälpa
någon mer.
Hon hette Ronja och var en bordercollie, hon gick bort 10 år gammal 2005.
 
H

hianders

Guest
Sv: Åksjuka hundar

Hej hajoh!

Vi har fyra hundar varav två blir mycket stressade av att åka husbil. Det hela började faktiskt när vi var på väg ner i Dröbacktunneln under Oslofjorden, två st jättetungt lastade Scania (longbody) med påhängda släp och max effekt (åtminståne efter ljudet i dom kromade avgasrören) släpade sig uppåt i ca 20 km/t. Ljudet från scania-V8-orna var häftigt för en som gillar sånt men inte för vår yngsta hund. Han greps av panik, han hoppade över ryggstöget på frugans stol, vidare ner i hennes knä sedan ner på golvet och klämde sig fast mellan högerdörren och passagerarstolen. Vi fick köra genom hela tunneln och upp till en rastplats innan vi fick honom lugn. Resterande ca 200 mil i Norge var inget nöje. Någon åksjuka har vi aldrig märkt tidigare hos hundarna men just det här du nämner med att dom skall ha begränsad möjlighet att se ut tror jag på, vi har t.o.m. beställt en ny husbil för att råda bot på problemet.

Vår ny bil kommer att "hundanpassas", återkomer till detta.
Vi ha fyra st Shetland Sheepdog (eller populärt, mini-collie).
Hasse A
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Åksjuka hundar

:p Hej

Exakt som du beskriver det med er hund så stressad var vår Ronja
jag hoppas det kommer att gå bra för er när ni fått er andra husbil
Det blir ju ett stressigt moment när det är så.
Det är en fin hundras shetland sheepdog, dom är så söta.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen