• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Å andra sidan...

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Då och då dyker det upp trådar om hur illa det har blivit att utöva husbilslivet i Sverige. Allt från drivmedel till ställplatser dryftas i ofta negativa termer.
Då kan det vara en ögonöppnare att ta del av hur landet uppfattas av turister från andra länder. Jag har följt detta engelska par på deras påbörjade långresa genom Europa.
Avsnitt 4 och 5 handlar om hur dom ser på Sverige. Dom ser saker som vi ofta tar för självklara och kanske inte värdesätter som vi borde.
Oavsett vad man tycker om chokladdoppade ostbågar är det trots allt ganska gott att vara husbilist.

Del 4

Del 5
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Då och då dyker det upp trådar om hur illa det har blivit att utöva husbilslivet i Sverige. Allt från drivmedel till ställplatser dryftas i ofta negativa termer.
Då kan det vara en ögonöppnare att ta del av hur landet uppfattas av turister från andra länder. Jag har följt detta engelska par på deras påbörjade långresa genom Europa.
Avsnitt 4 och 5 handlar om hur dom ser på Sverige. Dom ser saker som vi ofta tar för självklara och kanske inte värdesätter som vi borde.
Oavsett vad man tycker om chokladdoppade ostbågar är det trots allt ganska gott att vara husbilist.

Del 4

Del 5
En ögonöppnare som svensk
Kul att se att utlänningar ser saker som vi i Sverige inte ser som vi tar för givet, t,ex livräddningsutrustningen som får vara ifred och inte vandaliseras
Och att en i vår tycke en enkel badplats blir till en Ställplats som upplevs som WOW
Vi har åkt ute i Europa i flera år och nu kanske det är dags att ge Sverige en chans
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Den stora skillnaden när jag var aktiv med husbilen runt om i Europa var, att trots länderna söderöver var betydligt mer tätbefolkade än Sverige så var det lätt att hitta övernattnings-/ställplatser i byar och städer.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Då kan det vara en ögonöppnare att ta del av hur landet uppfattas av turister från andra länder. Jag har följt detta engelska par på deras påbörjade långresa genom Europa.
Avsnitt 4 och 5 handlar om hur dom ser på Sverige. Dom ser saker som vi ofta tar för självklara och kanske inte värdesätter som vi borde.
---------------------------------
Hej Morgontrött, du hann före mig, jag har också tittat på de filmsnuttarna och tänkte länka dit och skriva något som dök upp i mitt huvud i stil med....

De är förtjusta och lite överväldigade över hur fint det är och att man får stå lite överallt och t.o.m. får använda grillplatser och ev. ved som ligger framme. Vi blir surare och surare för alla förbudsskyltar och bommar som dyker upp som hindrar oss från att stå just lite överallt.
Det beror troligen som så mycket annat enbart på hur bortskämd man är från början, och bara ser försämringarna även om det fortfarande kanske....?? är relativt bra.
Men något som ändå stämmer med svensk utveckling är väl Gunnar's tanke om övernattning i samhällen, och att det ibland har blivit väldigt svårt att ens bara parkera för att handla, och ännu svårare att kunna nattparkera i många samhällen, även om det där finns helt övergivna stora parkeringsplatser.
Men det beror väl kanske oftare än man tror på en gråtande campingägare som ser varje nattparkerad husbil som en förlorad campinginkomst och som då har klagat på orättvis konkurrens.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen