• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Är KABE Travel Master 750 2008-2011 bilar med mycket problem?

KenthJ

HBK Intresserad
Kommun
Skellefteå
Letar ju en sådan bil och pratade med en handlare idag som sa att han inte bytte in dem för det är så mycket problem med fukt, elfel och allt möjligt i dom.

Vad baserar han detta på tror ni? Har han haft otur eller är det ett faktum?

Jag har bilden av att det är ganska lyckade konstruktioner ut fukthänseende. Övriga fel relaterat till bodelen har jag inte hört något om.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vad jag har läst om så är det väl problem med fukt på bakväggen. Men har ingen sån husbil. Du får nog bättre svar senare

Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
En bekant som säljer husbilar har sagt samma sak till mig men han nämnde även elfel. Sedan så har jag ju ingen KABE utan säger bara vad jag har hört.

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Vi har en 2008 sedan elva år tillbaka och jag känner inte igen de beskrivna problemen. Det enda, som har varit till problem är vakuumtoaletten som satt i vår bil. Det är samma installation, som används i vissa fritidsbåtar och är hela idén är mycket trevlig, så länge som allt fungerar.
De första åren fungerade allt bra men sedan började det att krångla och det slutade med att vi bytte ut den mot en gammal hederlig Thetford kassettoalett.
Kanske vi har haft tur i övrigt?

KenthJ

HBK Intresserad
Kommun
Skellefteå
Vi har en 2008 sedan elva år tillbaka och jag känner inte igen de beskrivna problemen. Det enda, som har varit till problem är vakuumtoaletten som satt i vår bil. Det är samma installation, som används i vissa fritidsbåtar och är hela idén är mycket trevlig, så länge som allt fungerar.
De första åren fungerade allt bra men sedan började det att krångla och det slutade med att vi bytte ut den mot en gammal hederlig Thetford kassettoalett.
Kanske vi har haft tur i övrigt?
Jag har ju läst om takkonstruktionen och att den är alldeles utmärkt ur fukthänseende då det är mycket svårt för fukt att ta sig in uppifrån. Men det finns ju andra sätt också.

Det är ju alltid mycket svårt att få en objektiv bild av sånt här, men jag hoppas fler svarar i detta forum.

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Hej.
Kolla med kabe husbilsklubb dom kan kanske ge lite råd.
/Anders.
När vi stod i begrepp att köpa vår KABE, så kontaktade jag dåvarande ordföranden i KABE Husbilsklubb och ställde några frågor. Jag fick bland annat följande svar: "... En TM 06 är en mycket genomarbetat bil, den sista före en ny modell. Jag är tveksam till en 07 som är den första i en ny modell. ..."
Då blev fokuset att hitta en 08-a, vilket vi lyckades så bra med, så att vi fortfarande har kvar den bilen.

KenthJ

HBK Intresserad
Kommun
Skellefteå
När vi stod i begrepp att köpa vår KABE, så kontaktade jag dåvarande ordföranden i KABE Husbilsklubb och ställde några frågor. Jag fick bland annat följande svar: "... En TM 06 är en mycket genomarbetat bil, den sista före en ny modell. Jag är tveksam till en 07 som är den första i en ny modell. ..."
Då blev fokuset att hitta en 08-a, vilket vi lyckades så bra med, så att vi fortfarande har kvar den bilen.
Tack, har också mailat dem nu så får vi se om de har något att delge.

Toppen