• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är du säker på mätarställningen ??

F

F.d. 24284

Guest
Sv: Är du säker på mätarställningen ??

Ett sätt att kolla bilens vägmätare när du köper begagnat är att kräva få se besiktningspappren. Är ändringerna i mäterställningen varje år rimlig?
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Är du säker på mätarställningen ??

Ett bra sätt är att gå till Svensk Bilprovning och be dom titta i de 5 sista besiktningarna
för att se om mätarställningar stämmer. Det är lätt att se om det verkar ok.
Jag har gjort det vid de senaste bilköpen.
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Är du säker på mätarställningen ??

På Bilprovningens hemsida kan man beställa tidigare protokoll som kommer till en som mail med bifogade PDF-filer. Då ser man ALLT. Dom säger att man bara kan få de tre senaste men så sent som i förra veckan beställde jag på en bil jag var intresserad av och det kom 10 st!!!
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Är du säker på mätarställningen ??

Ett sätt att veta rätt mätarställning är att titta i serviceboken. För sådan borde naturligtvis finnas till bilen. Visar ju förutom mätarställning också att service utförts på rätt tidoch på rätt sätt. En bil -för mig - är värd betydligt mindre utan ifylld servicebok- om jag ens skulle köpa denna. Skulle ju dessutom kunna bli en kostsam upplevelse.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är du säker på mätarställningen ??

Hmm Allt kan man fixa:D
Ponera att jag köper en bil som gått ex 3000mil, jag kör 2000mil bilen har då gått 5000 mil dags för besiktning jag skruvar tillbaka 1000mil innan jag besiktigar då står det 4000
i besiktningen nästa år kör jag 4000 mil då har den gått 9000 mil men innan besiktningen skruvar jag tillbaka mätaren säg 3600 mil då står det i besiktnings 4400mil Oj nu blev nästa köpare blåst på 4600 mil. Med andra ord innan varje besiktning drar man tillbaka mätaren med lämpligt milantal.:rolleyes:

Frågan uppstår, kan man åka till en verkstad som har instrument som kopplas upp på databoxen och där se rätt mätarställning??:confused::confused:
I så fall rekomenderas detta, fråga säljaren om det går bra om inte leta efter en annan bil:cool:

Mvh/Gurra
 
Toppen